je kan nooit echt helemaal weten of iemand vertrouwen in je heeft. De reden is simpel : 100% vertrouwen is heel heel zelden.
"vertrouwen" zit op niveau van het reptielenverstand. Dat is het verstand dat zegt "dood" of "leven". Met andere woorden : vertrouwen zit heel heel diep.
Het belangrijkste punt is de mate waarin mensen als baby een basisvertrouwen hebben ontwikkeld. Met een basisvertrouwen ga je op latere leeftijd sowieso meer vertrouwen hebben in mensen en situaties. Maar ik denk dat er uiterst weinig mensen zijn die altijd en overal vertrouwen hebben.
De mate van vertrouwen die iemand in je heeft kan je in beperkte mate afleiden uit zijn of haar gedrag :
- als je iets vertelt of zegt geloof de andere persoon je zonder hetgeen wat je zegt in vraag te stellen. hij/zij kunnen natuurlijk wel verduidelijkende vragen stellen maar die hebben enkel als bedoeling beter te begrijpen wat je bedoelt. Het verschil tussen beide soorten vragen is niet altijd eenvoudig. Soms zeggen mensen dat ze enkel vragen om beter te begrijpen maar is het toch om uit te zoeken of je de waarheid spreekt/integer bent of gewoon om je te testen.
- als je iets "fout" doet gaat hij/zij ervan uit dat je dit per ongeluk deed, en dat fouten maken des mensens is. Hij/zij neemt dus niet aan dat je dit deed om hem/haar te schaden
- hij/zij vertellen je intieme dingen omdat ze ervan uitgaan dat deze "geheimen" bij jou in goede handen zijn
- hij/zij vragen je om advies en gaan ervan uit dat je advies waardevol is
enz...
Maar zoals aangegeven, vertrouwen is iets heel fundamenteels, iets wat je in je kindertijd meekrijgt. Dat betekent niet dat mensen met een basisvertrouwen naïef zijn. Als iemand hen schade toebrengt, zullen zij ook op hun hoede zijn voor die persoon. Alleen zal dit dan niet worden geprojecteerd op andere personen die hier niets mee te maken hebben.
Ik wil maar zeggen : ook als iemand je niet vertrouwt hoeft dit niets met jou te maken te hebben. Je kan vertrouwen met andere woorden niet "verdienen". Een wantrouwend persoon zal altijd wel iets vinden waardoor je door de mand valt. Een persoon met vertrouwen zal je je foutjes vergeven en je blijven vertrouwen.
Liefde en vertrouwen zijn heel nauw met elkaar verbonden. Echte liefde betekent ook echt vertrouwen. Wantrouwen en liefde kunnen nooit naast elkaar bestaan. En net als vertrouwen kan je liefde niet "verdienen". Je hebt er gewoon recht op.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat moet je zelf aanvoelen. Zegt iemand soms heel spontaan tegen je dat je goed bezig bent, of oprecht uitspreekt dat je het kunt, dan heeft iemand vertrouwen in je. Maar komt het heel ongemeend over en interesseert die persoon zich verder niet zo in je, dan is dat vertrouwen er niet; althans, de persoon uit het niet, of het komt niet goed over.
Sommige mensen kunnen veel vertrouwen in je hebben, maar hebben veel moeite dit te laten blijken, waardoor het soms net lijkt of ze geen vertrouwen in je hebben. Het is dus iets wat je zelf moet aanvoelen.

Toegevoegd na 22 seconden:
Die laatste zin is wat overbodig, zei ik ook al in de eerste zin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door dat aan die persoon te vragen.
Is het antwoord een gemeend "ja", dan weet je dat die persoon vertrouwen in je heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer X, dat je de min niet motiveert....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hai Wendy., de tweede komt van mij. Ik ben dat niet met je eens. iemand kan uit angst of andere reden ja zeggen maar je eigenlijk helemaal niet vertrouwen of vertrouwen in je hebben. Aan zijn daden kun je dan zien of het waar is. Zo iemand deelt met je, is open.
Ben je er heel gevoelig voor dan zou je lichaam een sensatie kunnen geven in bijvoorbeeld je maag waaruit je merkt dat het niet zo is. maar is dat dan zijn of jouw gevoel? Zo gauw je jezelf vertrouwt, hebben mensen steeds meer reden in jou te vertrouwen en zal het ook steeds meer waar zijn...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx Forall! Hier kan ik wat mee. Vandaar het woord "gemeend" in mijn antwoord. Misschien had "oprecht" beter geweest. M.i. weet je nooit 100% zeker, of iemand vertrouwen in je heeft, omdat dit een momentopname kan zijn. Na een actie/gedrag van jou (als persoon) kan iemand ook opeens het vertrouwen, dat hij in je had, verliezen.
Ook aan iemands daden kan je dat niet halen vind ik, om dezelfde reden als jij al schreef: iemand kan bijvoorbeeld bang zijn. Of hij/zij deelt met je, laat zien in daden dat hij/zij te vertrouwen is, maar roddelt over jou achter je rug om en heb je dat niet in de gaten....
Hoeveel bedrijven van 2 vrienden gaan er niet kapot, omdat 1 van de 2 niet te vertrouwen bleek te zijn, de ander in totale ellende achterlatend? Als ik een maaggevoel of op een andere plek in mijn lijf iets voel, dan zijn dat MIJN gevoelens/lichamelijke reacties, niet die van een ander. Of die JUIST zijn, is natuurlijk altijd de vraag. Dus ik vind, dat de meest directe manier om erachter te komen gewoon vragen is en het antwoord dan op dat moment voor jezelf te interpreteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vragen kan, maar sommige vragen geven al een verwacht antwoord. Zoals: lieg jij nu? Vragen die ook leuk zijn: "hoe is het met je?" of "alles goed?"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Gdan.
Ik denk, dat je nooit echt 100% zeker kunt weten, of een ander jou altijd en onvoorwaardelijk vertrouwt.
Behalve in een relatie die al heeeeeeeeel lang duurt en waarin die ander je nooit "betrapt" heeft op het op enigerlei wijze beschamen van het vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL, proef op de som.
Ik heb aan mijn collega wel 6x op elke een andere wijze gevraagd of hij wel eens in zijn gedachten heeft gehad om de lingerie van zijn vrouw aan te trekken.
Of wellicht dat zijn vrouw hem wel eens in haar lingerie wilde zien.
Naar aanleiding van dit bericht...
http://www.telegraaf.nl/filmenuitgaan/film/12298042/__Douglas_betrapt_in_lingerie__.html En het antwoord................................... Nee.
Verwacht, ja.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk antwoord Gd, dank je, en ook Wendy dank je voor je reactie. En dan is er volgens het boek "Mijn gevoel is niet jouw gevoel" ook nog een derde optie: Je kunt je, volgens onderzoekers ook heel sterk inbeelden dat een bepaalde persoon iemand anders is. Voorbeeld: Ik beeld mij in dat Wendy bijvoorbeeld een irritante ex van me is. En dit observeer ik. ( Familieopstellingen). Meestal gaat die persoon zich daar ook naar gedragen.
Ik heb dit nog niet uitgetest, maar gezien de discussie "energy flows where the intention goes" "the secret" e.d. kan ik me goed voorstellen dat het kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
aha, nu snap ik je eerdere (PB) bericht. The secret is puur je eigen intentie. Als een ander slecht over jou denkt, zal dit niet jou waarheid worden. Het zal de andere zijn waarheid worden.
Maar als jij denkt: die ander denkt slecht over mij EN daardoor wordt ik slecht. Dan heb jij die intentie over JEZELF uitgesproken welke dan waarheid wordt. The secret kan hiermee in de verkeerde manier opgevat worden. Dus JOUW intentie geldt voor JOUW.
Een ander zijn intentie geldt alleen voor de ander. Als aanvulling op wat je hier schrijft, als je je inbeeld dat wendy een irritante ex is en dan ook zo gaat gedragen. Dat is alleen in JOU ogen dan zo, voor diegene die de intentie uitspreekt.
Als Wendy dan wellicht gaat denken, ik voel me boos. Dan wordt ze boos. The secret is heel krachtig, maar ook heel subtiel en kan je snel vergeten of verkeerd gebruiken. Het kan je ook misleiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dit is iets anders:) Er werd ook aangeraden bij zon test met familieopstellingen niet familieleden of bekenden te gebruiken voor de proef maar filmsterren bijvoorbeeld. Op dit moment heb ik het boek hier nog, maar het gaat terug naar de bieb. Op dit moment wil ik me daar niet al te veel in verdiepen. Moest er alleen even aan denken bij dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL Gdan, je proef op de som! Even een reactie op "Voorbeeld: Ik beeld mij in dat Wendy bijvoorbeeld een irritante ex van me is."
Naar mijn bescheiden mening zal ik mij nooit kunnen gaan gedragen als jouw irritante ex. als jij dat zou "uitstralen" zeg maar.
Hooguit kan jij in mij dingen gaan zien, dingen op mij projecteren, van jouw ex.
Behalve dan in een opstelling, maar dan is het de bedoeling voor zover ik weet, dat mijn rol "irritante ex" is, waarna ik mij dus bewust en in opdracht zo ga gedragen.
The Secret werkt naar mijn idee totaal anders, ALS het werkt ;-) Leuk, deze discussie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Wendy, ben wel benieuwd naar jou opvatting van the secret. Wat je verder zegt, ben ik het volledig mee eens.
Heb jij nooit een moment gehad waarvan je achteraf tegen jezelf zei dat je normaal niet zo iemand bent. En je je dus gedragen hebt zoals je eigenlijk nooit gedraagd?
Dan heb je een rol aangenomen, om de ander te helpen. Ook een slechte rol zal een ander helpen. Ik heb het 1 of 2 x meegemaakt in mijn leven. Voor mij werkt de secret, alhoewel ik dit al deed voordat ik the secret had gezien. Door the secret geef ik er nu een naam aan.
Ik ben erg sterk om het weer gunstig te krijgen als ik een leuk uitje heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ik anders ben geweest dan nomaal...ik kan het me niet herinneren in ieder geval. Maar dan denk ik ook: wat is anders dan "normaal"?? Alsof je altijd hetzelfde bent en altijd hetzelfde reageert. Ja, the Secret.... weet je Gdan, die heb ik gewoon niet....een opvatting daarover.
In deze tijd moet je overal een mening over hebben en die dan ook verdedigen.... ik heb vaak geen mening over dit soort onderwerpen en verdedigen vind ik dan al helemaaaaal erg vervelend.
Ik wéét het gewoon niet. Ik heb het boek gelezen, al lang geleden trouwens, met zeer wisselende gevoelens. Heb ook de film gezien, met zeer wisselende gevoelens.
De intentie, de gedachte erachter, vind ik mooi. Heb ik ook uitgeprobeerd, met wisselend "succes".
Ik ben bijvoorbeeld slecht ter been: als ik ergens een parkeerplaats nodig heb voor de deur, dan zend ik dat uit en heeeeeel vaak werkt dat. Betekent dit, dat the Secret werkt? Misschien wel, misschien heb ik al die keren gewoon mazzel gehad.... en misschien zijn die andere vele keren, dat ik geen plek had, niet blijven hangen in mijn brein?
Wel een idee om het weer es te lezen trouwens :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als ik me erg agressief gedraag en tegen iemand schreeuw en zelfs een deur in trap terwijl ik dat mijn leven lang nooit gedaan heb dan...?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kan een slechte rol een ander helpen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
....dan ben je erg boos Forall! En dat bedoel ik serieus. Dan heb jij je misschien levenlang enorm ingehouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk jij dan dat dit komt omdat een ander jou in die rol duwt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik antwoord op de laatste reacties van GD, Wendy. Die boosheid heb ik niet al te lang gel;edne wel bereikt ja, maar ik vraag me af waarom...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, okee, ik trek me terug ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Forall, eerlijk gezegd, denk ik dat die aggressie een sluimerende eigenschap van je is. Die je wellicht met al je kunnen je leven lang hebt verdrukt,, maar je die boosheid en woede nu te groot is geworden dat het eruit komt.
Maar je wilt die kant van jezelf ook niet meer verdrukken. Ook die kant wil je van jezelf kennen en onderzoeken. Dat hoort ook bij het proces waar je in zit. Jazeker, kan een slecht rol iemand helpen. Voor mijzelf, wil ik in dit leven de liefde leren. Maar daardoor heb ik wel moeten ervaren wat angst is. Mensen in mijn leven hebben de rol gespeeld zodat ik die angst door en door kan leren kennen.
Nu ik meer en meer mijn ware les leer, stabiliseert dat en hoeven mensen niet meer die rol aan te nemen. En die stoppen dan ook, gaan zich weer normaler gedragen.
Dit is een moeilijk onderwerp, als je midden in het proces zit, dan zal je het heel moeilijk kunnen begrijpen. Vergeet dan maar wat ik hier gezegd heb. Trouwens, alle inzichten die je krijgt, is niet DE waarheid. Het is EEN waarheid voor dat moment. Als je het beschouwd als DE waarheid, dan breng je jezelf in een hokje, waarna je niet meer verder om je heen kijkt. En zet je jezelf vast om nog andere dingen te leren. --- @Wendy, geen probleem hoor. Als een onderwerp je gewoon niet trekt, dan is het niets voor jou. Leuk dat je het boek hebt gelezen, en dat is het dan.
Voor mij was het anders, toen ik de film zag, was het voor mij meteen een bevestiging van iets wat ik al wist. Een soort van innerlijke weten. Juist met mijn opvoeding van de angst, wist ik wat een negatieve uitspraak tot gevolg heeft. Terwijl ik vanuit nature een enorm vertrouwen heb, spreek ik dat vertrouwen uit, om het toch positief te krijgen. Het was een variant.
Jij denkt dat je een parkeerplek voor de deur zult hebben. Gelukkig denk je niet dat je GEEN parkeerplek voor de deur zult hebben.
Velen doen die uitspraak wel.
En die gaan direct verder in hun hoofd, zo van: er is ook nooit een parkeerplek voor de deur vrij. Wat is het nu van een invalide parkeerkaart, zonde van het geld. Al die klote hommels die zomaar die parkeerplek gaan gebruiken.
Enz, enz. Zelf vind ik het ook raar dat ze die film en boek 'the secret' hebben genoemd. Waarom zo een titel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Wendy, waar ik best wel veel moeite mee heb is juist met DE waarheid.
Is organisch voedsel beter, maw, is ons normale voedsel slecht?
Is de straling van een GSM of draadloos internet slecht?
Is een magnetron slecht? Wat ik in ieder geval heilig van overtuigt ben, is dat DENKEN dat deze zaken slecht is, heel slecht is voor je gezondheid. De angst die men heeft voor die zaken, is slecht voor het lichaam en de geest.
En juist die angsten herken ik vanuit mijn eigen opvoeding. Die angsten ken ik door en door. Onze maatschappij staat bijna stijf van die angsten. Zeker als je kijkt naar de politiek, economie, maar ook op de kleine zaken zoals straling van GSM, magnetrons, obesitas, suikerziekte, enz, enz. We kunnen ons goed ziek denken. En de uitkomst hadden we dan al precies zoals we dachten voorspelt: zie je wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gdan; denk jij dan, dat mensen een rol spelen voor jou? Om jou te laten leren? Maak je jezelf dan niet enorm het centrum van de wereld? Dat is het punt niet: het trekt me enorm aan juist, dit soort onderwerpen en ik lees er heel veel over. Ik heb ook van the secret veel geleerd op dat moment in mijn leven en pas het dus ook, zie mijn voorbeeld, toe.
Maar wat ik bedoel is: ik weet niet, of het ECHT zo is; ik heb ook de tegen-the-secret boeken gelezen en daar zit OOK heel veel in.
Wat ik meer bedoel denk ik betreffende deze onderwerpen is: ik kan er voor mezelf niet in geloven. Ik wil wéten. Daar ergens zit het um in denk ik. Je 2e reactie komt net binnen ;-) Precies, ook ik weet niet wat DE waarheid is en of die bestaat. Goed en slecht in je vragen hierboven zijn overigens m.i. meningen/oordelen soms zelfs veroordelingen.
Vaak spreken onderzoeken elkaar tegen, of worden later herroepen. Daar kan ik dus ook niet veel mee. Wat je schrijft over denken en angsten, daar sta ik helemaal achter.
Maar niet iedereen denkt zo, dat is ook weer het moeilijke. Ook dat is geen "waarheid". Ik probeer dus mezelf aan te leren op een andere manier te denken, waardoor angsten reduceren danwel uitdoven. Net als jij ben ik als kind hiermee opgegroeid. En zovelen met ons. En misschien zit het ook wel deels genetisch ingebakken.
Er zijn mensen die ernstig ziek zijn, als terminaal worden opgegeven en die worden beter.... ik heb ook gelezen dat mensen dat doen door verandering van denken. Ik heb dat ook met iemand, die zeer dicht bij me stond, meegemaakt. Is dat de waarheid? Ik weet het niet, het zou ook een verkeerde diagnose hebben kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
IK ben toch ook de centrum van de wereld!
Draait het daar niet om. Mijn les voor dit leven is de liefde leren. En dan als ultieme, de liefde voor mezelf.
Kijk om je heen, alles wat iedereen doet, is voor zichzelf. Sommigen gebruiken anderen daarvoor. Maar zelf de mensen die vrijwilligers werk doen, of liefdadigheid, hebben een innerlijke drang om dit te doen. Die drang is ontstaan.
Maar helaas ook dit mag je niet zeggen over liefdadigheid, dat het voor zichzelf gedaan wordt. --- Wat ik al zei, ik heb best veel moeite met DE waarheid. Vanuit mijn eigen leerschool, zie ik heel veel angst. En door angst gedreven daden.
Ik mag niet snel zeggen, dat iemand veel vrienden om zich heen verzameld, omdat hij dan later niet alleen is.
Ik mag niet snel zeggen dat iemand geen vrienden heeft, omdat hij later niet anderen verdriet wil aandoen als hij dood gaat.
Ik mag niet snel zeggen dat iemand die kanker heeft, hij dit zichzelf heeft aangedaan.
Het zijn allemaal taboe onderwerpen en uitspraken. (terwijl ik het niet zo bedoel). En als gevolg daarvan, heb ik weer een angst, om die dingen dan weer NIET te zeggen. Dus DE waarheid kennen we niet. Dan gaan we maar leven volgens onze eigen waarheid. En daarmee ben ik weer bij het begin van deze reactie: Dan ben IK het centrum van de wereld. Ik weet het niet, ik weet het niet. Wat moeilijk is dit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij bent JOUW centrum van de wereld, zo zou je het misschien ook kunnen zien. Net als dat voor ieder mens geldt.
Om terug te komen op de rol van anderen: neem even jouw ouders. Zij zijn niet op de wereld om jou angst te leren (in mijn idee dan hè, da's dus niet DE waarheid). Zij zijn hier om zelf te leren en om het centrum te zijn van HUN wereld/leven.
Zij hebben een rol gespeeld in jouw opvoeding, zoals iedereen rollen heeft in levens van anderen. Maar wel vanuit hun eigen leerschool. Dat is ergens ook logisch: je kunt niet leven voor een ander, alleen voor jezelf. JIJ bent het middelpunt van JOUW leven. En zoals wij nu gedachten uitwisselen: jij hebt op dit moment die rol in mijn leven en omgekeerd. Grappig vind ik, om dit naar aanleiding van een toneelstuk (de rollen) te bekijken. De acteur speelt zijn rol; hij leert daar zelf heel veel van. Maar zonder hem was het toneelstuk niks waard: het gaat óók om het grote geheel. Binnen dat toneelstuk moeten alle acteurs samenwerken, anders is het niet om aan te zien en is er geen enkel verband voor de toeschouwers. Er is geen toneelstuk. Dus als je het hebt over dat mensen liefdadigheid doen, alleen voor zichzelf.... ik weet het niet. Die hebt je wel natuurlijk. Maar het is ook voor het grote geheel. Je voelt je er zelf all over fijn bij, maar je zorgt er ook voor, dat een ander het prettiger heeft. Over je taboe-uitspraken: misschien is dat zo.... maar misschien ook niet. Ik ga in veel ervan met je mee. Maar ik weet ook niet of het ECHT zo is. Ik vind het beeld van cellen ook wel mooi in deze.
Een cel: daar zit alles in. Elke cel is belangrijk voor het organisme, als individu-cel, als middelpunt. Maar 1 cel vormt geen orgaan, er zijn er vele voor nodig, elke cel met zijn eigen ontwikkelde functies. Samen zijn al die cellen een orgaan. Als die ene cel, dat ene middelpunt binnen al die andere middelpunten zijn werk niet doet en andere meeneemt daarin, dan sterft het orgaan.
Stel: we zijn zo'n cel. Dan zit alles in ons. Het middelpunt. Maar alleen kunnen we niet functioneren, we hebben mekaar nodig.
Als ik dan een zeer voorlopige conclusie mag trekken, die aan alle kanten aanvalbaar zal zijn: als die ene cel, dat middelpunt tussen al die middelpunten dus maar gaat leven volgens zijn eigen waarheid, dan sterft het organisme.... Ik schrijf misschien wat warrig (het is nog vroeg), maar zit er iets in denk je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is nog vroeg... ik snap er niet veel van. Kan ook aan mij liggen... Zelf denk ik dat een korreltje zand, alle info en eigenschappen bevat van de gehele wereld. Daarin is er geen leven of dood. Momenteel stokt het bij mij, wellicht is het nog te vroeg. Ik laat het er hier even bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Basic: vergelijk de mens met een cel.
Beide middelpunt/centrum van zijn eigen wereld. In de "grotere" wereld hebben we de input van anderen nodig en de anderen van ons.
Misschien is DE waarheid wel vergelijkbaar, zowel bij de mens als bij de cel.
Zoiets ;-)
Fijne dag!
De ene mens kan vertrouwen stellen in de andere.
Vertrouwen is dus vooral iets wat de een geeft. De ander kan het in beperkte mate verdienen.

Die ander zal door je ervaringen met jou, een zekere vertrouwensband met jou krijgen, en weten in hoeverre hij/zij jou kan vertrouwen. Misschien ben je vergeetachtig, en zal hij/zij jou aan dingen moeten herinneren. Of dat 'erg' is, ligt aan van alles.
Dus die ander krijgt op den duur een heel beeld van jou, op basis van ervaringen, en waarschijnlijk heel specifiek per onderwerp: "ze roddelt nooit, maar vergeet vaak haar autosleutels, maar nooit de vuilnisbak".

Welk beeld die ander van jou heeft, kun je aan die persoon bevragen.
Daarbij geldt wel, dat dit beeld nooit helemaal duidelijk valt te omschrijven. Ook zal de persoon sommige dingen liever niet vertellen, bijvoorbeeld om de onderlinge verhouding niet te beschadigen. Wil je dus meer weten, dan moet je de persoon duidelijk op zijn gemak zetten, en laten weten dat je eerlijkheid op prijs stelt.

Dat je vertrouwen in beperkte mate kan verdienen, zit hem ook in de soort band. Een baas zal altijd de baas willen zijn. Daarom zal hij altijd toezicht willen en moeten houden, of te wel jou niet voor 100% vertrouwen kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand die een ander helemaal vertrouwd is geheel open bij de ander. En zal dus meer zeggen of vertellen, wat hij normaal gesproken voor zichzelf houdt.

Je kunt zien aan de houding en gemoedstoestand of de ander jou vertrouwd. Zie je stress, stugheid, of zie je iemand die ontspannen is.

Toegevoegd na 20 minuten:
Vertrouwen is niet alleen iets wat je moet verdienen of laten zien dat je te vertrouwen bent. De ander moet ook open genoeg kunnen zijn/worden om een ander te gaan vertrouwen.
Binnen vertrouwen is er natuurlijk een hele lijn met niveaus van vertrouwen.
Ik durf iedereen wel mijn voornaam te vertellen, maar niet iedereen zal ik een ervaring uit mijn jeugd delen. En niemand mag mijn PIN-code weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een ander je niet vertrouwd dan heeft deze persoon geen eerlijke inborst.
Als jij van jezelf weet dat je een betrouwbaar persoon bent dan handel je altijd naar waarheid in vertrouwen naar de ander toe.
Het ligt aan de ander zijn eigen aard of hij zelf ook vanuit vertrouwen handeld,
of is die ander een onbetrouwbaar leugenachtig persoon,
dan zal hij/zij het ook altijd vanuit zijn eigen onbetrouwbare standpunt bekijken en je benaderen.

Een ander zal jou altijd vertrouwen als hij/zij zelf ook vanuit vertrouwen handeld.
Het is aan jou of jij kan opmerken of anderen op een eerlijke manier met je om gaan.

Het kan ook zijn dat een betrouwbaar iemand heel oneerlijk behandeld is en dan zal hij/zij je met argwaan bekijken, maar dat zal je dan opppikken en kan je het bespreekbaar maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook als je meer taken op je krijgt en meer verantwoording in je werk dan weet je of iemand vertrouwen in je heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat weet je niet, maar dat moet je ontdekken

achteraf kan je zeggen of iemand vertrouwen in je heeft of niet. (het zal blijken)

let op de lichaamstaal, hier haal je meer uit dan uit woorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt er aan op welke manier. als iemand vertrouwt dat je er voor hem/haar bent, zal diegene niet bang zijn. Dan weet diegene dat je voor diegene klaar staat. Ook als je ergens mee bezig moet. Als diegene je complimenteert, weet hij/zij dat je in de goede richting zit. En als iemand je alles vertelt... dan vertrouwt ie je natuurlijk ook!