Wat is astraal reizen tijdens je slaap?

Toegevoegd na 1 week:
Bedankt iedereen voor de antwoorden, de vele zeer interessante reacties en de fijne sfeer.
Een "beste antwoord" is èìgenlijk niet te kiezen voor mij, omdat er vele antwoorden onder die noemer vallen. Van welke kant bekijk je het onderwerp van de vraag: van de spirituele- of wetenschappelijke zijde....
Dus ik heb gekozen voor een antwoord, die beide kanten benoemt; de wetenschappelijke wel slechts zijdelings.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je vraagt WAT HET is, dan neig ik te zeggen dat HET vrij normaal is ;) De "ellende" van vele woorden zoals ook paranormaal, astraal, bovennatuurlijk of buitenzintuiglijk enz., zijn 'een eigen leven gaan leiden' en krijgen een soort meerwaarde toegekend die NIETS toevoegt aan welke (vermeende) waarheid dan ook... In zoverre terecht en logisch dat ook de wetenschap dit al zo vaak onderzocht en uitkwam o.a op "we zijn ons brein" (auteur Dick Swaab). In een reactie van jou op Widar hierboven vraag je je af: "Ik kan in mijn dromen van alles en er gebeuren de meest irreële dingen, maar is dat astraal reizen, of is dat inherent aan dromen naar jouw idee?" Nee is mijn mening, dit is geen "astraal reizen" en ik denk dat JUIST in dromen, geen grens meer merkbaar is tussen 'wat irl kan- en echt niet kan'. Dat maakt het immers vaak zo komisch, idioot, spooky of bizar? :) Maar ws bedoel je wat ik zelf ook soms heb? "ineens voel je ahw gewichtsloos.. en zoals in de gewone dromen LIJKT nog alles echt...je bent je erbij volledig BEWUST van 'waar je op dat moment bent' en ervaart een tijdloosheid die je in half waak- of slaaptoestand (droom) niet kent. Tijdens deze ervaring zelf ervaar je geen ENKELE emotie". Ineens wordt je wakker en in fracties van secondes WEET je iets , ook al is het niet meer (direct) terug te halen of exacte in de herinnering.... In deze fase loert dan ook een 'risico'. Vaak WIL je je iets van die ervaring herinneren en het brein draait overuren ;) Zo komt het vaak voor dat 'men' iets ahw inkleurt en dit naar puur 'eigen behoeftes en dit als een soort waarheid ervaart'.. Het verschil met de 'gewone droom' is, dat je vanuit wel een emotie (zoals grappig, eng, ontroerend etc) soms iets kan terughalen/herinneren en zelfs opschrijven bv. Met een droom zoals ik net beschreef lukt dat niet...er waren ook immers geen emoties? Wel zit het ergens 'verstopt' in je (onder)bewustzijn. Er valt simpelweg dan ook niets over te zeggen en als het ooit "nodig" is komt datgene wat je WEET, vanzelf eens terug en laat zich dan wel 'beschrijven of zet je aan tot bv een keuze of goed idee enz' Behalve dit verschil wordt je ook anders wakker...zeer fit.helder, zelfs pijnloos als je gewend was aan pijn, en alsof je voor zeer kort "schoner dan schoon bent" al was je laatst douche 5 jaar geleden :)

Astrale projectie is een buiten lichaam ervaring. Het is net iets als een bewuste droom (lucide droom). Het komt erop neer dat je uit je lichaam stapt en dus bijvoorbeeld door muren in je huis kan lopen (dit is natuurlijk niet echt maar het speelt zich af in je gedachten).

tijdens je slaap overtreden naar de 5e dimensie ipv de 3e dimensie waar we normaal gesproken in leven. Astraal reizen; bewustwording van de 5de dimensie Als wij het hebben over astraal reizen dan hebben we het over bewustwording van de 5de dimensie. De 5de dimensie speelt zich af als wij dromen, bij uittredingen, bij bijna dood ervaringen en bij de dood zelf. Zodoende kan het bewust astraal reizen op twee manieren worden geleerd, namelijk door visualisatie/concentratie en bewust opstaan tijdens dromen. Elke nacht gaan wij dus bewust of onbewust naar de 5de dimensie tijdens onze slaap. Je kunt in de astrale wereld overal naar toe reizen en ervaringen opdoen, die je in de fysieke wereld ook kunt doen, maar dat is een grote tijdverspilling. Het is veel effectiever om je te richten op het fundamentele, zoals: wat is er werkelijk gaande is in de astrale wereld, het ontvangen van spirituele kennis of het pad van verlichting te volgen. Met dit doel voor je ogen kan je spirituele wezens ontmoeten zoals we die kennen in grote religies, mythologieën of esoterie. Naast dit kun je in de astrale wereld kennis ontdekken over je innerlijke obstakels, je eigen innerlijke defecten, het leren van verborgen wijsheid over de dood, beelden zien van de toekomst, ontdekken van het doel in ons leven. Astrale wereld De astrale wereld kent objecten die wij niet kennen in de fysieke wereld (3de dimensie, waar wij dagelijks in leven) waardoor wij het gevoel kunnen hebben dat het onbewuste een rol speelt, maar door ervaring zul je de astrale wereld kunnen onderscheiden van de onbewuste gedachten. Net zoals je vanaf de geboorte, elke dag in de 3de dimensie (fysieke wereld) kennis opdoet met behulp van je ouders, zo leer je in de 5de dimensie (astrale wereld) door ervaring en vertrouwde gidsen die je daarbij helpen.

Bronnen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/spirit...

Een droom, of een hallucinatie. Het is waarschijnlijk een vestoring van bepaalde functies in de hersenen. Of een slaapverlamming, waarbij je vaak hallucinaties krijgt, waarbij je ook het gevoel kunt hebben dat je je lichaam verlaat. Door het visueel perspectief van iemand te veranderen, of door een bepaald deel van de hersenen (gyrus angularis) elektrisch te stimuleren, kun je ook ervaringen van astraal reizen krijgen. De verklaring is momenteel dat dergelijke ervaringen ontstaan wanneer onze hersenen de normale zintuigen niet meer op de juiste wijze kunnen combineren.

Bronnen:
http://brain.oxfordjournals.org/content/12...
http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa070010
http://www.sciencemag.org/content/317/5841/1048
http://www.sciencemag.org/content/317/5841/1096

In mijn dromen gebeuren ook vaak irrieële dingen. Meestal kan ik vliegen en laat andere mensen ,die dat niet kunnen, zien hoe ik dat doe. Soms kan ik ook heel hoog vliegen, ver boven alles uit. Boven de wolken. Als ik dat doe, vind ik het heel normaal dat ik dat kan. Vroeger niet,toen was ik steeds bang dat ik omlaag zou vallen, maar dat gevoel ik al jaren over. Is dat dan astraal reizen? Het zou veel verklaren. Je zou het bijna zeggen van wel. En misschien is dat ook wel zo. Maar misschien is de wetenschappelijke verklaring veel beter. Behalve het reizen, kan ik in die ' dromen' nog meer bijzondere dingen, een aantal van die bijzondere dingen kan ik nu ook werkelijk, zo lopen mijn dromen en de werkelijkheid door elkaar heen. Als ik zo'n droom heb, denk ik vaak dat ik wakker ben. Als ik wakker ben, denk ik soms dat ik droom. De grens tussen deze twee werelden wordt steeds vager. Ook dat voelt als heel normaal.

De bezielde mens wordt gezien als een wezen die 'samengesteld' is uit meerdere 'lichamen'. Eén daarvan is het etherische, ofwel het astrale lichaam. In dromen is dit astrale deel die ahw 'de reis' maakt, maar verbonden blijft met het aardse lichaam door de welbekenden 'zilveren draad'. Astraal zijn of -reizen, kan zowel tijdens de slaap maar ook spontaan overdag gebeuren. Dit gebeurd altijd in samenwerking met de persoonlijke gids.

Bronnen:
eigen ervaring en weten.

In wezen is alles astraal reizen. Je zou zelfs kunnen stellen dat we zelfs slapen als we denken dat we wakker zijn en dus reizen we ook astraal in de zogenaamde waaktoestand. Astraal reizen zie ik als het opdoen van ervaringen binnen een bepaalde context en aan een bepaald tempo. Van zodra we gewend raken aan de context en aan het tempo gaan we het gewoon of normaal vinden en dan geven we er geen specifieke naam aan. Gaan we echter aan een hoger tempo en buiten onze gewende context ervaren dan gaan we er andere namen aan geven om het in wisselwerking met anderen te kunnen bevatten. Je gaat dan merken dat wat de ene als astraal reizen benoemt door de andere als gewoontjes kan ervaren worden. Alweer anderen noemen het dromen, fantasie, hallucinaties, uittredingen enzovoort. Soms noem ik het tijdzone reizen omdat je in no-time doorheen verschillende tijdlagen van de ervaringsvelden van "Het Leven" kan beleven of inleven. Tijdens zo'n versnelde astrale reis kan je gelijktijdig meer informatie verwerken waardoor je optimaler gebruik maakt van universele capaciteiten. Je twijfelt niet om een bepaalde stap te zetten of om een bepaalde 'stunt' uit te halen omdat je veel verder kan waarnemen dan tijdens het tragere astrale reizen. Belemmeringen zoals angst en twijfel hebben dan geen vat op je, daar reis je als het ware gewoon doorheen ;-) In wezen is er dus niets anders dan astraal reizen en is de mate waarin we ons daarvan bewust zijn bepalend voor het al dan niet benoemen ervan. En weet je wat nog leuk is aan versneld astraal reizen? Dat er niets ter discussie wordt gesteld omdat je als het ware al een bevredigend antwoord op je vraag krijgt vooraleer je ze überhaupt hebt kunnen stellen. De versnelde, allesdoordringende en allesomvattende ervaringen dragen op herkenbare logische wijze de antwoorden in zich. Ik geniet alvast van het vooruitzicht dat we met zijn allen steeds sneller astraal reizen want zo wordt pas écht duidelijk hoeveel potentieel wij als mens in ons dragen. Weg twijfels, weg ongeloof, weg angst voor het onbekende ;-) Anyway... Have Fun Any Way!

bij mijn weten gewoon dromen (met of zonder slaapstoornis) maar dan met een spannend verhaal en ingewikkelde verklaring erbij om uit te leggen dat er nog veel meer gaande is in de twilight zone terwijl wij horen te rusten als we slapen.

Astraal reizen tijdens je slaap is bijna hetzelfde als: "naar dromenland gaan". In je slaap werken je hersenen in alle rust maar op topsnelheid om allerlei bestanden op te schonen. Er gaan prikkels naar de ledematen, maar de worden tegelijk lamgelegd, omdat je anders echt zou gaan lopen. Dit gaat dan weer mis bij slaapwandelaars, die een echte reis maken tijdens hun slaap. Dus ik zie dit heel nuchter als een omschrijving van het dromen over reizen.