Wat is het verschil in godsdienstvrijheid tussen Nederland en Duitsland?

Godsdienst heeft invloed op de maatschappij, er is een verschil tussen Nederland en Duitsland. Misschien dat er ook een verschil is in de wet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Antwoorden (2)

De vrijheid om een godsdienst te belijden is in Nederland gelijk aan Duitsland.

In de nadere invulling van de religieuze aspecten zijn waarschijnlijk wat verschillen. Zo weet ik dat in Duitsland de personen die bij een kerkgenootschap zijn ingeschreven belasting moeten betalen om dit kerkgenootschap te onderhouden.

Bijvoorbeeld, het geld dat bij katholieke werknemers wordt geind gaat naar de Duitse RK kerk.

De belastingheffing loopt via de deelstaten. Het te betalen bedrag is een percentage van het loon en een percentage van het eventuele vermogen.

Nederlanders die in Nederland wonen maar bij een Duits bedrijf werken, moeten ook Kirchensteuer betalen. Daar is niet onder uit te komen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het laatste klopt niet Je betaalt alleen Kirchensteuer, als je lid bent van een kerk die daar gebruik van maakt, dwz het Finanzamt van de deelstaat als incassobureau laat optreden:
rk = katholisch (römisch-katholisch)
ev = evangelisch (protestantisch)
lt = lutherisch (evangelisch-lutherisch)
rf = reformiert (evangelisch-reformiert)
fr = französisch-reformiert
ak= altkatholisch
is = israelitisch.
Je denkt toch niet dat hindoes en moslims in Duitsland Kirchensteuer gaan betalen? .
Weet u toevallig een antwoord op deze vraag?