Hoe oud is de RigVeda?

Dat wat ik over de historie van de bijbel op deze site heb gelezen (https://www.startpagina.nl/v/religie-spiritualiteit/religie/vraag/147600/oud-bijbel/) verward me. Immers, zover als ik uit informatie over deze historische feiten én anderen bronnen* heb begrepen zijn er levende teksten -teksten die nog steeds gebruikt worden in rituelen, of als inspirerende gedachten- die ouder zijn dan de bijbel.
Gedeelten van de bijbel zijn zo’n 3500 jaar geleden samengesteld. Hij is daarmee net zo oud of iets jonger dan het oudste boek uit de Hindoestaanse traditie dat als heilig wordt beschouwd: de RigVeda.
Het eerste van de 66 boeken van de bijbel werd weliswaar ongeveer duizend jaar vóór Boeddha en Confucius geschreven en zo’n tweeduizend jaar vóór Mohammed, maar enkele decennia ná de RigVeda waarvan zo'n 1700 jaar voor onze Westerse jaartelling teksten zijn gevonden, die notabene gebaseerd zijn op nóg duizenden jaren oudere, mondelijk doorgegeven bronnen: de Sage.
Dank u,
Feng Chsang
*) Referentie o.a. "16 Hymns To The Mystic Fire" van Sri Aurobindo

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Religie
2.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De bijbel Tinus omdat ik op een bericht alhier wilde reageren waarin het over de oudheid van de bijble ging (https://www.startpagina.nl/v/religie-spiritualiteit/religie/vraag/147600/oud-bijbel/#1757471). Simon ik vond intussen een mogelijk wetenschappelijk bewijs over de ogenschijnlijk meer dan 10000 jaar oude geschiedenis van de Rig-Veda in het volgende bericht:
https://www.quora.com/What-is-the-proof-that-Rigveda-is-the-oldest-text-available
Anonymous
Answered Jan 3, 2015
Originally Answered: What is the proof that Rigveda is the oldest text available ?
Rigveda mentions the River Saraswati. Recent studies show that the river once flowed through present day Thar Deserts of Rajastan and into the Arabian Sea through the Rann of Kutch. There also seems to be evidence that says that the river went dry around 10000 BC. Also the Vedas were initially believed to be transferred orally rather as a text. So may be it is the oldest text available.
Thanx for your answers and all the best,
Feng
SimonV
4 jaar geleden
Tussen 9.000 en 4.500 v.Chr. stroomde de rivier weer:
https://www.thehindu.com/sci-tech/science/evidence-of-river-saraswatis-existence-found/article30306789.ece
De Vedische hymnes zijn generaties lang mondeling doorgegeven. Dus het is niet onlogisch dat hierover pas in 1.700 v.Chr. geschreven is.
Het blijft wat nattevingerwerk. https://en.wikipedia.org/wiki/Sarasvati_River

Antwoorden (2)

De Rig-Veda is ongeveer 3500 jaar oud.

De Rig-Veda (ऋग्वेद, Sanskriet ṛc "lof" + veda "kennis") is de oudste van de vier godsdienstige hindoegeschriften die bekendstaan als de Veda's.

De Rig-Veda is ontstaan tussen 1700 en 1100 voor Christus.
Veel yogi’s die de astronomische verwijzingen in de hymnes bestudeerden, schatten dat de Rig-Veda 6000 tot 14000 jaar oud is. Maar daar is dus verder weinig bewijs voor…
Toegevoegd op 09 februari 2020 09:21: afbeelding
Plaatje bij antwoord
SimonV
4 jaar geleden
Zoaks je zelf al schrijft is de Rigveda circa 3500 jaar oud; samengesteld tussen 1700-1100 vC.
Het is mij verder niet duidelijk warom je dat verwarrend vindt of wat de bijbel daarmee te maken heeft.