Wat zijn spookfiles?

TNO hield zondag op een deel van de A270 de eerste van drie praktijktesten om in de toekomst zogenoemde spookfiles te voorkomen. Tussen 07.00 uur en 18.00 uur was de weg afgesloten voor het verkeer vanuit Helmond in de richting van Eindhoven. Tijdens de proef test TNO apparatuur in de auto die spookfiles moet voorkomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb begrepen dat geesten per SMS contact op kunnen nemen met nabestaanden. Kunnen geesten nu ook al files veroorzaken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.1K

Het beste antwoord

Spookfiles zijn files die ontstaan zonder duidelijke oorzaak. Kleine snelheidsverschillen leiden door korte onderlinge afstanden ertoe dat er steeds harder geremd gaat worden tot achteraan de boel tot stilstand komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oorzaak is wel duidelijk: 't is drukker dan dat de snelweg aan verkeer kan verwerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja de oorzaak geef ik in mijn antwoord al aan.
Nee, het ligt niet aan de capaciteit, maar aan de te korte remafstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen onderschatten de benodigde reactietijd.

Andere antwoorden (3)

spookfiles ontstaan door plotseling remmende of van rijbaan veranderende weggebruikers (harmonica-effect). De oorzaak van de file is voor weggebruikers dan vaak onduidelijk

Toegevoegd na 2 minuten:
in het filmpje legt iemand van tno uit wat spookfiles zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een geest in niet al te transparante vorm plostselin voor een auto verschijnt,zal de bestuurder zich waarschijnlijk het
leplazarus schrikken en uit ale macht op de rem gaan staan.
In de achter hem/haar rijdende voitures zullen dan hun bestuurders in een schrikreactie ook remmen en zie daar
het euvel is geschied en de file is geboren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geestig ook, de term 'spookfiles'; alsof ze niet bestaan...

Alsof alle automobilisten die dag na dag in deze zogenaamde 'spookfiles' staan het gewoon verzinnen!

En TNO doet een mooi onderzoek; van de kosten daarvan zou je natuurlijk ook gewoon een plaat asfalt kunnen neerplakken op, pak em beet, de gatenkaas van de A1, maar nee, we sluiten een weg af en gaan met 20 (jawel) auto's kijken hoe spookachtig een file onstaat.

Beste mensen van rijkswaterstaat en ministerie van verkeer (of diegene verantwoordelijk voor deze janboel), ik kan u de uitkomst van het onderzoek al een beetje verklappen hoor, gratis, ja, komt ie:

AFSTAND HOUDEN!