hoe start je een eigen geloof op?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
4.7K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Begin met anderen te overtuigen dat jij een god bent of een afgezant van een god. Zodra je dat lukt heb je een nieuw geloof gesticht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Belangrijkste stap is natuurlijk wel dat jij er door en door overtuigt van moet zijn dat jouw geloof de universele realiteit is. Alle andere levensbeschouwingen zijn dus niet (geheel) waar in je ogen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij moet je beginnen vooral jezelf ervan overtuigen of er nog plaats is voor nog een geloof....Als je in die overtuiging gelooft dan zijn de mogelijkheden onbegrensd...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Komt die vraag voort uit een behoefte aan aandacht of wat drijft jou tot het stellen van die vraag ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom zou je dat doen. Denk je er op den duur geld aan te verdienen? Of misschien invloed/macht over anderen te verkrijgen?

Het beste antwoord

Een geloof kan je al in je eentje oprichten, als jij bijvoorbeeld gelooft dat wij afstammelingen van kroppen sla zijn die uit de kern van de aarde komen en je bent er echt overtuigt van dat dat de universele realiteit is dan heb je je geloof al opgericht.

Er zullen dan altijd mensen met een andere levensbeschouwing zijn van alle hoeken die jou zullen beoordelen vanuit hun visie maar vanuit jouw geloof ben je gelijkwaardig in de maatschappij.

Heilige boeken, rituelen en historische feiten/verhalen zijn eigenlijk bijzaken voor je geloof en dienen als communicatiemiddel om je concept van de realiteit te verspreiden en duidelijk te maken zoals elk andere levensbeschouwing.

Toegevoegd na 29 seconden:
En studieboeken natuurlijk om het toch objectief te houden ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankuwel

Andere antwoorden (2)

Een geloof is gestart zodra jij er in begint te geloven, daarom heet het ook geloof. Mocht je religie bedoelen, dat is het werk van eeuwenlang mensen proberen te overtuigen dat hun geloof waarheid is.

Toegevoegd na 22 minuten:
Anders geformuleerd voor de duidelijkheid: voor een religie heb je volgelingen nodig. Onder religie wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht, opperwezen of god centraal staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord
bamibal
9 jaar geleden
Eeuwenlang is niet nodig. De Kerk van het Vliegend Spaghettimonster bestaat pas een paar jaar.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_Spaghettimonster
bamibal
9 jaar geleden
+
kierkegaard47
9 jaar geleden
Maar, laten we eerlijk zijn, die is juist opgestart om een punt te maken, en in die zin waarschijnlijk niet vergelijkbaar met een 'echte' religie.
bamibal
9 jaar geleden
Scientology dan. Dat bestaat ook pas kort.
kierkegaard47
9 jaar geleden
Ja, dat lijkt me een betere. Trouwens, die stroming die we later het christendom gingen noemen moet zich toch ook als een lopend vuurtje verspreid hebben (dat een heleboel leerstellingen die we nu als orthodox christendom zien er eeuwen over deden om geconsolideerd te worden, is een ander verhaal). Mohammed had bij zijn dood al een aanzienlijk rijk onder zich, enz.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Eeuwenlang is niet nodig. De Kerk van het Vliegend Spaghettimonster bestaat pas een paar jaar." Heb je inderdaad gelijk in. Ik zat in mijn hoofd met de grote religies op dit moment en had er even niet aan gedacht dat er natuurlijk nog steeds religies gevormd worden. We snappen elkaar, in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het christendom heeft pas vanaf 324 een vlucht genomen (het jaar waarin Constatijn de Grote zich bekeerde tot het christendom en er enpassant de staatsreligie van maakte). Tot die tijd was het, weliswaar een groeiende, doch enigszins obscure, voornamelijk in de steden gebezigde, godsdienst tussen een reeks van andere religie’s. Dus dat lopende vuurtje zoals Kierkegaard47 het noemt valt wel mee.
Je kunt een heilig boek verzinnen ( Joseph Smith, mormonen "het boek van mormon" of Hubard " Danetics" , scientology kerk). Daarna ga je met list, bedrog en fraude dit als waarheid in de wereld zetten. Je krijgt altijd wel een paar gekken mee en voor je het weet heb je een godsdienst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Op zich klopt het. Behalve dan dat de verspreider weliswaar list, bedrog en fraude gebruikt, maar er zelf van overtuigd is te worden gedreven door eerlijkheid, openheid en oprechtheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik durf er een krat bier op te zetten dat de voorbeelden die ik noem zich er zeer bewust van waren dat ze de kluit aan het bedonderen warem.