Hoe verhoudt het begrip Maya zich tot de filosofie van non-dualiteit (Advaita Vedanta)?

Ik kwam laatst het begrip Maya (illusie) en ook de filosofie van non-dualiteit tegen. Kan iemand mij op een relatief eenvoudige wijze dit verband uitleggen? Hoe het begrip Maya past bij deze filosofie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Deze wereld waarin wij "denken" te leven is eigenlijk een illusie die wij met onze ego hebben gecreëerd. Dit is wat Maya is, dus illusie.
Illusie uit zich in dualiteit zoals goed/kwaad/ , liefde/haat, licht/donker etc.
Er is maar 1 waarheid en dat is in het Hindoeïsme Brahman, dat eeuwig is en onveranderlijk. Bij ons noemt men dit God.
Als het eeuwige en onveranderlijke het enige is dat waar is, kan het andere niet bestaan, dus de illusie is niet de waarheid en is zoals het woord het zegt: een illusie en bestaat niet.
Deze materie wordt uit en terna behandeld in het 3-delige boek: Een cursus in wonderen, uitgegeven door Ankh-Hermes. Dit is dus nog behoorlijk actueel en nog steeds een goede manier die als doel heeft de éénheid te ervaren met onze Goddelijke Zelf die eeuwig en onveranderlijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens de school van Advaita Vedanta is Brahman de enige realiteit en bestaat er niets dat niet Brahman is (non-dualiteit).

Dat er dualiteiten en verschillen lijken te zijn in deze wereld, is een superpositie op Brahman, wat Maya wordt genoemd. Maya is een illusie, een creatief aspect van Brahman, waaruit de wereld ontstaat. Maya bestaat niet, maar is ook niet niet-bestaand, maar lijkt tijdelijk te bestaan, net als bij illusies, bijvoorbeeld een fata morgana.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha, een minnaar, wat lief :) Maar misschien dat de minnaar kan uitleggen wat er fout is aan mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is onbegrijpelijk ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
BTW, de min was niet van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is er onbegrijpelijk aan dan? Dat is soms lastig te zienm, als je iets zelf wel snapt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- Wat/wie is Brahman ?
- Wat is een 'superpositie' op Brahman ?
- Waarom wordt Brahman (wie/wat is dat ?) Maya genoemd ?
- Wat is Maya ?
- wat is een aspect ?
- Wat is een creatief aspect ?
- Wat is een creatief aspect van Brahman ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Brahman is de ultieme realiteit, het zuivere zijn, datgene dat is, datgene waaruit alles is ontstaan. Een superpositie betekent hier een laag erbovenop. Maya is een "sluier van illusies". De mens heeft een wereldbeeld dat ver van de echte werkelijkheid af staat. Men leeft dus in een illusie. Wat een aspect is, ga ik niet uitleggen, dat is gewoon een normaal Nederlands woord, waarvan ik hopelijk mag aannemen dat iemand van 16+ dat begrijpt. Zoniet, dan ga je deze hele materie toch niet snappen. Hetzelfde geldt voor "creatief aspect".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed,
Brahman is dus 'alles', 'het universum', 'de waarheid' ? Waarom noem je het dan niet zo ? En denk je nu echt dat er een objectieve definitie is van 'het al' is ? Wat is 'het al' ? Is het een god ? Is het een natuurkracht ? En een superpositie boven het al ? Iets bovenop het al wat al het al is ? Klinkt weer interessant maar slaat uiteindelijk ook weer nergerns op. Maya is een "sluier van illusies".
Maakt ook niets duidelijk, als je nou zou uitleggen dat we de werkelijkheid interpreteren en dat die werkelijkheid een schaduw is van de werkelijkheid en dus niet DE werkelijkheid zou het al veel duidelijker zijn. Een 'aspect' is volgens de Wikipedia: "Aspect (letterlijk 'oogpunt') is de grammaticale categorie die weergeeft hoe een taalgebruiker de (interne) temporele structuur van handelingen bekijkt. De categorie bestaat in diverse talen, maar is niet altijd duidelijk morfologisch gemarkeerd; als dit het geval is, is er vaak een vermenging met de markering van de categorie tempus (werkwoordstijd), die een handeling relatief in de tijd plaatst. Het geheel van grammaticale, lexicale en semantische aspecten in een zin staat bekend als aspectualiteit."
Inderdaad heeeeeel duidelijk... (=ironisch bedoeld ;-) Dat zal iedereen van 16+ vinden. Je denkt door een hoop dingen te herhalen het te snappen maar nazeggen is niet hetzelfde als snappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geef slechts antwoord op de vraag, ik zei niet dat het ook mijn visie is. Een welles/nietes-discussie ga ik er dan ook niet over voeren. Wat aspect betreft: tja, je kunt een zo moeilijk mogelijke definitie opzoeken en dan doen alsof ik gek ben, maar je kunt ook in de Van Dale kijken: "as·pect het; o -en zijde, kant ve zaak: de andere ~en van die kwestie". Dat snapt een 16+er wel. Overigens hoef ik het helemaal niet tot in detail uit te leggen, want de term Maya is al in de vraag gebruikt. De vraagsteller beschikt duidelijk over enige kennis. Als de vraagsteller mijn antwoord begrijpt, dan is dat voldoende. Dat niet elke willekeurige lezer het begrijpt, doet er niet toe. Dan kunnen we heel veel antwoorden (ook beste antwoorden) wel afkeuren hier op GV.