Hoe is het te verklaren dat God op dag 1 van de schepping het licht schiep en pas op de 4e dag de zon ?

Het licht komt toch van de zon of zie ik dat te simplistisch ?

Toegevoegd na 17 minuten:
Volgens orthodoxe christenen is de bijbel van A tot Z waar en door God geïnspireerd. Welke draai geven zij dan aan deze onmogelijkheid ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
4.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waarom denk je dat die gast die de eerste versie van het scheppingsverhaal geschreven heeft, die kennis ook al had moeten hebben?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheppingsverhaal_(Genesis)

Het beste antwoord

Dat is heel simpel te verklaren:

In den beginne werd de zon door een heleboel culturen in de regio aldaar aanbeden als een soort van god. Dit omdat de zon bekend staat om het geven van licht en warmte.

In een klassiek staaltje "mijn god is groter dan jouw god" heeft een bepaalde stam toen bedacht dat hun god zo bijzonder was, dat hij deze licht en warmte zelf kon produceren, zonder een zon nodig te hebben.

Omdat er echter aantoonbaar een zon is, is deze als een latere schepping wel aanwezig. Maar het idee is dus dat niet de zon verantwoordelijk is voor het licht en de warmte (en dus levensvatbaarheid) op aarde, maar hun god.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit vind ik het meest plausibele antwoord. De "verklaring" zit hem niet in een hypothetische God maar in de hoofden van de toenmalige mensen. En wat dat betreft is er nog niet zoveel veranderd, want ze verzinnen er tegen beter weten in nog steeds wat op los die gelovigen.

Andere antwoorden (10)

Dat is niet te verklaren en in mijn ogen dus niet waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bijbel is volgens mij gebaseerd op ware dingen, maar het heeft ook echt idiote dingen gezegd. Laten we de bijbel opnieuw schrijven, dat zal veel beter zijn.
Houd je maar gewoon aan de oerknal en zo en vergeet die bijbel ;D Tenzij je een geloof nodig hebt om door het leven te gaan, wat best handig kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
RobindeJ, nou jou reactie vind ik wel humoristisch
God zei wel:Er zij licht,maar had nog geen idee waar dat vandaan kwam,dus was er gewoon licht zonder zon! Bij God is toch alles mogelijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zo lust ik er ook nog wel één ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ hanson,laat je niet door mijn antwoorden in de war brengen,maar kijk naar de tendens in mij antwoorden betreffende het geloof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer, ik vond je antwoord terecht. Je valt wel snel van je geloof af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn geloof is van mij afgevallen,maar dat is al wel zo'n 60 jaar geleden gebeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Mijn geloof is van mij afgevallen". Mooie repliek. :)
De mythe van de schepping in zes dagen en een rustdag op de zevende, is ongeveer 30 eeuwen oud. En komt niet alleen bij Joden en Christenen voor, maar in wat andere vormen ook bij andere godsdiensten.
Het geeft uiting aan het geloof in God als Schepper van hemel en aarde. De Bijbel is geen natuurkundeboek. Bovendien is de Bijbel door mensen geschreven die hun inspiratie alleen konden uiten in begrippen die ze kenden.
Het Scheppingsverhaal en de verhalen over de zondvloed schijnen te stammen uit de tijd van de Babylonische ballingschap, toen de stammen uit Israel naar Babylonie waren weggevoerd, om daar als slaven te werken.
Het was het land van de Euphraat en de Tigris waar veel overstromingen plaatsvonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar haalt gij deze wijsheid vandaan? Uit uw eigen bijbel. Moeten we die dan geloven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leonardus, ik heb een paar jaar een catechetenopleiding gevolgd, en daar kennisgenomen van de bijbelwetenschap zoals die op de VU in Amsterdam wordt gedoceerd. Bijbelwetenschap zoekt naar vragen als de datering van het geschreven woord. Hoelang heeft de mondelinge overlevering geduurd, alvorens het werd opgeschreven. Welke invloeden zijn er van de tijd waarin is geschreven uitgegaan op het geschrevene. Ook was er een leerstoel feministische theologie over de plaats van de vrouw in de Bijbel en in het Christelijk geloof.
Ik heb echt niet meer alles paraat, maar dat van het scheppingsverhaal wist ik nog. Men doet literatuuronderzoek bij de heel oude, bewaarde geschriften in de oorspronkelijke taal.
Het is heel interessant, en leert je vooral naar de betekenis voor het leven te kijken ipv naar het letterlijke. De verhalen gaan nog veel meer leven als je probeert de historische achtergronden te reconstrueren.
Op de eerste instantie lijkt het verhaal inderdaad simplistisch maar als je gaat vanuit dat voor de schepping begon had je helemaal niets dus god moest eerst de concept van licht scheppen anders zou de zon niet werken. Als je goed kijkt naar de schepping's verhaal dan zie je dat het zijn eerst concepten die gecreëerd worden en dan worden ze pas gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dag hanson,

Hier wordt de geestelijke schepping bedoeld in de mens, als je de boeken van Jakob Lorber zou lezen, dan wordt het je duidelijker...

De Materiële schepping heeft Mozes in het 6e en 7e deel beschreven, er staan maar 5 boeken van Mozes in de Bijbel vandaar dat dit niet duidelijk is voor ons.

Toegevoegd na 3 uur:
http://www.nieuweopenbaring.nl/index.php?module=Boeken&func=browse&action=blader&boeknr=1&hoofdstuknr=157
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God is alles. Licht komt van de zon. Maar in die triljarden jaren dat het heelal tot stand kwam is God daar de schepper van geweest.
Dat God de wereld schiep in 7 dagen is naturlijk flauwekul (dat worden weer minpuntjes!).
Ieder weldenkend mens weet diep in z'n hart dat het niet waar kan zijn.
Toch geloof ik in God, net zo goed als dat ik in de liefde en waarachtigheid van de mensen op deze aarde geloof.

Velen zijn geneigd om die bijbel voor letterlijke waarheid aan te nemen. Daarmee doen zij zichzelf tekort.
De bijbel is gevormd en geschreven door mensen, niet door God. Dat wordt door velen vergeten.

God is liefde. En dat is het enige uit de bijbel dat waarachtig is en werkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry ik geloof dat het geen flauwe kul is God heeft geen begin en geen eind maar de wereld heeft hij in onze rekening in 6 dagen geschapen en Hij ruste op de zevende dag, en de Bijbel is geschreven door mensen die geinspireerd waren door de Heilige Geest. Bij God is niks te wonderlijk en waarom zou het niet waar zijn dan? Hij staat geen fouten toe in Zijn Woord, dat is wat ik geloof!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, dit geloof geeft je misschien gemoedsrust maar sluit niet meer aan op de werkelijkheid zoals we die inmiddels hebben leren kennen. Het is het geloof van een primitief woestijnvolk uit de bronstijd. Zelfs nu nog aangehangen door mensen die denken dat de tijd al 2000 jaar heeft stilgestaan.
Mozes schreef zijn verslag in het Hebreeuws, en hij schreef het vanuit het perspectief van iemand die zich op aarde bevindt.

Deze twee feiten gecombineerd met het gegeven dat het universum al bestond vóór het begin van de scheppingsperiodes of dagen, zijn een hulp om veel van de controverses rond het scheppingsverhaal op te lossen.

Het Hebreeuwse woord dat in vers 16 met „maken” is vertaald, is niet hetzelfde als het woord voor „scheppen” dat in Genesis 1 vers 1, 21 en 27 wordt gebruikt.

In de beschrijving van wat er op de eerste dag gebeurde, is het Hebreeuwse woord voor licht ʼōr, wat licht in algemene zin betekent; maar bij de vierde dag wordt het woord maʼōr gebruikt, dat betrekking heeft op de lichtbron.

„De hemel”, waartoe ook de hemellichten behoren, werd reeds lang voor het begin van de „eerste dag” geschapen. Maar het licht van deze hemellichten drong niet tot het aardoppervlak door.

Op de eerste dag „kwam er licht” doordat er diffuus licht door de wolkenlagen heen drong en op aarde zichtbaar werd. Zo begonnen dag en nacht elkaar op de roterende aarde af te wisselen (Genesis 1:1-3, 5).

De bronnen van dat licht waren vanaf de aarde nog steeds niet te zien. Maar tijdens de vierde scheppingsperiode vond er een opmerkelijke verandering plaats. Er werd nu voor gezorgd dat de zon, de maan en de sterren ’op de aarde gingen schijnen’ (Genesis 1:17). ’God ging ertoe over ze te maken’ in de zin dat ze nu vanaf de aarde te zien waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de eerste dag zij God "Er zij licht" en er was licht.
God is het licht der wereld diverse malen beschreven in de bijbel. Wanneer je goed leest was er duisternis waarin licht moest komen licht is één van de levensvoorwaarden. Het licht op de eerste dag kwam bij God zelf vandaan. God zelf verlichtte de aarde!! Op de vierde dag werden de dragers van het licht geschapen dat is iets anders dan het licht zelf. De situatie van een door God verlichte aarde zonder zon komen we ook weer tegen in het laatste Bijbelboek Openbaringen 22:5
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"God zelf verlichtte de aarde" Waarmee dan ? God kan voor sommige mensen misschien de 'geest' of de pijn verlichten maar voor iets stoffelijks heb je toch echt een lichtbron nodig. En kom dan niet met zoiets abstracts aanzetten want dan kun je alles verklaren. En dat is nou precies wat ik bedoel met de draai die gelovigen tegen beter weten wel moeten geven om iets onmogelijks te verklaren.