Hoe is het te verklaren dat God op dag 1 van de schepping het licht schiep en pas op de 4e dag de zon ?

Het licht komt toch van de zon of zie ik dat te simplistisch ?

Toegevoegd na 17 minuten:
Volgens orthodoxe christenen is de bijbel van A tot Z waar en door God geïnspireerd. Welke draai geven zij dan aan deze onmogelijkheid ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat is heel simpel te verklaren: In den beginne werd de zon door een heleboel culturen in de regio aldaar aanbeden als een soort van god. Dit omdat de zon bekend staat om het geven van licht en warmte. In een klassiek staaltje "mijn god is groter dan jouw god" heeft een bepaalde stam toen bedacht dat hun god zo bijzonder was, dat hij deze licht en warmte zelf kon produceren, zonder een zon nodig te hebben. Omdat er echter aantoonbaar een zon is, is deze als een latere schepping wel aanwezig. Maar het idee is dus dat niet de zon verantwoordelijk is voor het licht en de warmte (en dus levensvatbaarheid) op aarde, maar hun god.

Dat is niet te verklaren en in mijn ogen dus niet waar.

De bijbel is volgens mij gebaseerd op ware dingen, maar het heeft ook echt idiote dingen gezegd. Laten we de bijbel opnieuw schrijven, dat zal veel beter zijn. Houd je maar gewoon aan de oerknal en zo en vergeet die bijbel ;D Tenzij je een geloof nodig hebt om door het leven te gaan, wat best handig kan zijn.

God zei wel:Er zij licht,maar had nog geen idee waar dat vandaan kwam,dus was er gewoon licht zonder zon! Bij God is toch alles mogelijk?

De mythe van de schepping in zes dagen en een rustdag op de zevende, is ongeveer 30 eeuwen oud. En komt niet alleen bij Joden en Christenen voor, maar in wat andere vormen ook bij andere godsdiensten. Het geeft uiting aan het geloof in God als Schepper van hemel en aarde. De Bijbel is geen natuurkundeboek. Bovendien is de Bijbel door mensen geschreven die hun inspiratie alleen konden uiten in begrippen die ze kenden. Het Scheppingsverhaal en de verhalen over de zondvloed schijnen te stammen uit de tijd van de Babylonische ballingschap, toen de stammen uit Israel naar Babylonie waren weggevoerd, om daar als slaven te werken. Het was het land van de Euphraat en de Tigris waar veel overstromingen plaatsvonden.

Op de eerste instantie lijkt het verhaal inderdaad simplistisch maar als je gaat vanuit dat voor de schepping begon had je helemaal niets dus god moest eerst de concept van licht scheppen anders zou de zon niet werken. Als je goed kijkt naar de schepping's verhaal dan zie je dat het zijn eerst concepten die gecreëerd worden en dan worden ze pas gebruikt.

Dag hanson, Hier wordt de geestelijke schepping bedoeld in de mens, als je de boeken van Jakob Lorber zou lezen, dan wordt het je duidelijker... De Materiële schepping heeft Mozes in het 6e en 7e deel beschreven, er staan maar 5 boeken van Mozes in de Bijbel vandaar dat dit niet duidelijk is voor ons. Toegevoegd na 3 uur: http://www.nieuweopenbaring.nl/index.php?module=Boeken&func=browse&action=blader&boeknr=1&hoofdstuknr=157

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.

God is alles. Licht komt van de zon. Maar in die triljarden jaren dat het heelal tot stand kwam is God daar de schepper van geweest. Dat God de wereld schiep in 7 dagen is naturlijk flauwekul (dat worden weer minpuntjes!). Ieder weldenkend mens weet diep in z'n hart dat het niet waar kan zijn. Toch geloof ik in God, net zo goed als dat ik in de liefde en waarachtigheid van de mensen op deze aarde geloof. Velen zijn geneigd om die bijbel voor letterlijke waarheid aan te nemen. Daarmee doen zij zichzelf tekort. De bijbel is gevormd en geschreven door mensen, niet door God. Dat wordt door velen vergeten. God is liefde. En dat is het enige uit de bijbel dat waarachtig is en werkelijk.

Mozes schreef zijn verslag in het Hebreeuws, en hij schreef het vanuit het perspectief van iemand die zich op aarde bevindt. Deze twee feiten gecombineerd met het gegeven dat het universum al bestond vóór het begin van de scheppingsperiodes of dagen, zijn een hulp om veel van de controverses rond het scheppingsverhaal op te lossen. Het Hebreeuwse woord dat in vers 16 met „maken” is vertaald, is niet hetzelfde als het woord voor „scheppen” dat in Genesis 1 vers 1, 21 en 27 wordt gebruikt. In de beschrijving van wat er op de eerste dag gebeurde, is het Hebreeuwse woord voor licht ʼōr, wat licht in algemene zin betekent; maar bij de vierde dag wordt het woord maʼōr gebruikt, dat betrekking heeft op de lichtbron. „De hemel”, waartoe ook de hemellichten behoren, werd reeds lang voor het begin van de „eerste dag” geschapen. Maar het licht van deze hemellichten drong niet tot het aardoppervlak door. Op de eerste dag „kwam er licht” doordat er diffuus licht door de wolkenlagen heen drong en op aarde zichtbaar werd. Zo begonnen dag en nacht elkaar op de roterende aarde af te wisselen (Genesis 1:1-3, 5). De bronnen van dat licht waren vanaf de aarde nog steeds niet te zien. Maar tijdens de vierde scheppingsperiode vond er een opmerkelijke verandering plaats. Er werd nu voor gezorgd dat de zon, de maan en de sterren ’op de aarde gingen schijnen’ (Genesis 1:17). ’God ging ertoe over ze te maken’ in de zin dat ze nu vanaf de aarde te zien waren.

Op de eerste dag zij God "Er zij licht" en er was licht. God is het licht der wereld diverse malen beschreven in de bijbel. Wanneer je goed leest was er duisternis waarin licht moest komen licht is één van de levensvoorwaarden. Het licht op de eerste dag kwam bij God zelf vandaan. God zelf verlichtte de aarde!! Op de vierde dag werden de dragers van het licht geschapen dat is iets anders dan het licht zelf. De situatie van een door God verlichte aarde zonder zon komen we ook weer tegen in het laatste Bijbelboek Openbaringen 22:5