Paranormaal’ betekent: niet op natuurlijke wijze verklaarbaar. Wij mensen kunnen ruiken, proeven, voelen, horen en zien.
Maar er zijn aanwijzingen dat we ook nog een zesde zintuig hebben. Soms ‘weten’ we iets, zonder dat daar een duidelijke verklaring voor is. Dat wordt vaak intuïtie genoemd, maar is het misschien niet meer dan dat? Paranormaal vermogen is namelijk veel breder dan hoe we het kennen van Char of Jomanda. Ook het aanvoelen van simpele dingen, die je eigenlijk niet kunt weten, kan als paranormaal bestempeld worden. Het aanvoelen van gevaar, bijvoorbeeld.
Dieren hebben het ook, zo'n zuivere intuïtie. Bijvoorbeeld bij een vreselijke natuurramp zijn talloze dieren al van tevoren gevlucht.
Of je erin gelooft is een tweede. Feit blijft volgens mij wel dat er een andere dimensie is waar wij nog niet echt kennis van hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je spreekt jezelf tegen.
"Of je erin gelooft is een tweede." en "Feit blijft..."
Geen feit volgens mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt monique en ed, maar ik zie maar 1 keer een +1.... :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stom he!

Andere antwoorden (11)

Als hij het antwoord op deze vraag al wist zonder deze te stellen..;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer die persoon meer informatie binnen krijgt dan via de gewone zintuigen mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weten we niet, want dat is tot nu toe op deze aarde nog niet voorgekomen.
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Zeg, minduimers, vertel dan eens het tegendeel ?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman van mij geen minnetje,maar ik ben het niet met je eens! Persoonlijk heb ik iets meegemaakt,wat mij wat paranormale begaafdheid betreft tot een "gelovige"heeft gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij een plusje. Al was het maar ter compensatie van de onterechte minnen.
AWM
14 jaar geleden
Natuurlijk. Maar als er echte wetenschappelijke tests worden gedaan met 'paranormalen' dan komt er opeens niets meer uit.
Dat is toch opmerkelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezeur
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, feit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bedrag is maar liefst een miljoen dollar!
AWM
14 jaar geleden
Monique, dat zijn geen meningen van ons, maar feiten.
Ik persoonlijk houd best dat kiertje open, mocht iemand deze kunsten willen vertonen onder gecontroleerde omstandigheden. Dan pas ik mijn oordeel aan. Tot die tijd zeg ik: humbug!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@monique, het is *geen* mening dat er nog nooit iemand in is geslaagd iets paranormaals te doen. Dat is een feit. Controleerbaar voor eenieder die zich ervoor openstelt. Ik stel me heel erg open voor het misschien toch bestaan van paranormale dingen. Zie mijn reactie op het antwoord van lora, elders op deze pagina. En zie mijn reacties op eerdere vragen op GV. Maar elke keer als ik aanbied een claim te onderzoeken, trekt de persoon zich terug. Kennelijk is het heel beangstigend om te laten zien dat je echt iets kunt. De enige die tot nu toe openstonden voor een test waren Prana en eddijst. Bij Prana ben ik langsgeweest (verslag volgt), met eddijst moet ik nog een afspraak maken. Er zijn een heleboel redenen voor mij om mij open te stellen en om een test uit te voeren. Er zijn een heleboel redenen voor iemand die beweert iets te kunnen, om zich te laten testen. Maar helaas, het zijn de uitzonderingen die het aandurven een lichtpuntje te zijn, de samenwerking aan te gaan, en samen een test te bedenken en uit te voeren.
AWM
14 jaar geleden
@Rota: Opmerkelijk, dat je dit serieus gaat aanpakken en zelfs bij mede GV-ers langsgaat voor onderzoek!
Zeker een te prijzen aanpak! Maar, realiseer je je, dat er heel veel komt kijken bij een dubbel-blind onderzoek?
Ga je dat in je eentje doen? Als je mij opsluit met Hans Kazan ga ik je misschien ook vertellen dat tovenarij bestaat, als je begrijpt wat ik bedoel ;)
En hoe ga je je verslag publiceren? Ben ik heel benieuwd naar en dat gaat niet op deze website.
AWM
14 jaar geleden
Het begint erg te lijken op de discussies over religie hier.
AWM
14 jaar geleden
Nietes!
AWM
14 jaar geleden
Welles!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman, het gaat om heel simpele proefjes. Voor een echt gegrond onderzoek is inderdaad heel wat voorbereiding nodig. Er zijn heel wat valkuilen waar vooral de gelovigen niets van weten. Misschien dat ze daarom wel gelovig zijn, wie zal het zeggen. @monique, ik heb zojuist al gereageerd op de reactie bij lora - ik werk deze pagina toevallig van onder naar boven door. Geen idee waarom. Over hetgeen je hierboven schrijft: het gaat er niet om dat ze bewezen *moeten* worden, het gaat erom of ze bewezen *kunnen* worden. De gelovigen zeggen steevast dat het zo enorm duidelijk is dat paranormale gaven bestaan. Dat zou betekenen, dat het bestaan van die gaven vrij eenvoudig kán worden aangetoond. Niet alles hoeft te moeten om te kunnen, als je begrijpt wat ik bedoel. Eigenlijk is het aan de paranormalen om te laten zien dat er echt iets bestaat. Het is namelijk gebruikelijk dat degene die een opzienbarende bewering doet, bewijst dat hij gelijk heeft - en niet, zoals de paranormalen vaak willen, dat de rest van de wereld laat zien dat zij ongelijk hebben. Vergelijk het met de koorddanser die beweert dat hij op stelten met springveren over het slappe koord kan lopen. Er is nog nooit iemand die dat heeft gedaan, dus dat is een opzienbarende bewering. In dat geval zegt iedereen toch: prima, als jij beweert dat je dat kunt, wel, laat maar eens zien dan! Maar in de paranormale wereld is het juist gebruikelijk om te zeggen: kom mensen, jullie moeten allemaal maar ongezien geloven dat die koorddanser dat kan. Als je het niet gelooft, nou, bewijs dan maar eens dat hij het *niet* kan! Da's toch raar?
AWM
14 jaar geleden
Monique: Lees eens een (heel lang) verhaal over Nederlands meest beroemde paragnost die de politie telkens weer hielp:
http://www.skepsis.nl/croiset.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probleem met zulke gevallen is, dat er wel heel weinig informatie in de media komt. Een paar van dit soort gevallen is grondig nageplozen door teams van psychologen en andere onderzoekers. Steevast bleek er een andere verklaring te zijn voor de treffer. Heel vaak waren er bijvoorbeeld 200 tips. Die waren heel breed, en bestreken zowat elke plek in de omgeving. Tja, als er dan één van die tips ongeveer juist blijkt te zijn, wekt dat geen verbazing. Het zou pas verbazend zijn als het steeds dezelfde persoon zou zijn die de juiste tip zou geven. Maar dat blijkt nu juist niet het geval te zijn. Met andere woorden, als je bij elke moordzaak 200 mensen met een pijltje op een kaart zou laten gooien, zou je precies hetzelfde aantal treffers hebben. Zodra je die overweging meeneemt, zijn veel van die claims plotseling niet meer zo bijzonder. Ze zijn alleen maar bijzonder zolang je alleen maar naar de toevallige "winnaar" kijkt. Een andere manier waarop veel zogenaamde paranormalen goed gokken, is kennis van de omgeving. Als jij in jouw eigen omgeving een plek zou moeten aanwijzen waar een moordenaar het lijk zou hebben gedumpt, dan kun je een flink aantal plekken bij voorbaat uitsluiten. Als bijvoorbeeld een persoon wordt vermist, en zijn auto blijkt ook te zijn verdwenen, dan ligt het voor de hand te zoeken naar een plek waar je met de auto tot aan (in) het water kunt komen. Iemand wijst zo'n plek aan, zegt dat hij paranormaal is, en de auto met lijk blijkt daar te liggen - opzienbarend? Of te verwachten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rot. ik heb me laatst in jou verdiept door antwoord te geven op jouw vraag: wat zegt het van de persoon die een voorkeur heeft voor het voorjaar, ik heb je een uitgebreid antwoord gegeven, een deel van het antwoord is paranormaal verkregen, overal reargeer je op maar ik hoor niets?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wilde niet meteen reageren (geldt zowel voor jou als voor de andere antwoorders) om anderen niet te beïnvloeden. Mijn reactie heb je dus nog tegoed. Nog even geduld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman je bent ook uitgenodigd bij mij in het natuurpark, omdat je ondanks een groot verschil van mening altijd correct blijft, dat lukt niet iedereen.
Misschien met rot. mee?
AWM
14 jaar geleden
Hee, Ed, ik stel dit zeer op prijs.
Ik laat nu even verstek gaan, maar wie weet ga ik in de toekomst nog op je uitnodiging in! Om jou en het groenste dorp van Europa te zien!
(wat nou hoog chatgehalte? lol!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar moet je vandaan komen, het is makkelijker het te vragen als ook hiervoor de geesten aan te roepen.
Je zit ergens ten noordoosten van me.
AWM
14 jaar geleden
Bijna heel NL ligt ten NO van je :)
Ik dan op ca. 100 km NNO hemelsbreed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's Zaanstad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten zuiden, zuidoosten en oosten had ook gekund, maar goeddaar wonen minder mensen en is de kans kleiner.
Maar 100 km is 1 uur en een kwartier rijden, dat is goed te doen voor je, je bent welkom.
Je bent paranormaal begaafd wanneer je dingen kunt waarnemen, of dingen kunt bewerkstelligen, die volgens al onze kennis niet mogelijk zijn.

Voorbeeld van het eerste: weten wanneer iemands opa is overleden, of hoe die opa heette, terwijl je die persoon of diens opa nooit hebt gekend.

Voorbeeld van het tweede: telekinese.

Tot nu toe is er nog nooit iemand gevonden die paranormaal begaafd is. James Randi is de bekendste zoeker naar paranormaal begaafden; ondanks tientallen jaren speurwerk heeft hij nog niemand kunnen vinden. Er zijn meer zoekers, bijvoorbeeld de Italiaan Massimo Polidoro, maar ook hij heeft nog niemand kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedreen is paranormaal begaafd, alleen kunnen de meeste er niet mee omgaan.
Wat het meeste voorkomt is de vrouwelijke intuitie en ook algemeen geaccepteerd en dat is nu het gekke van dit onderwerp, dit kan je ook niet wetenschappelijk bewijzen!
Maar de meeste vrouwen weten wat het is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Gezeur. Intuïtie is de basis van bijgelovigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman dan maar even googlelen, bijgeloof is het zeker niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke intuïtie stoelt op eerdere ervaringen, op analogieën, op reeds aanwezige kennis. Zo af en toe denk je iets te weten wat je niet kúnt weten, en blijkt het nog te kloppen ook. Maar: dat verwácht je, als je maar vaak genoeg probeert. Bij voldoende vaak proberen zou het juist heel opmerkelijk zijn als er nóóit eens iets zou kloppen. De menselijke geest onthoudt alleen die dingen die, stomtoevallig, wel kloppen. Dat er tien keer zo veel dingen zijn die helemaal niet kloppen, vergeten we voor het gemak. Dus wat krijg je, als je een paar weken later terugkijkt: álle gevallen die we ons nog herinneren, blijken te kloppen! Ziedaar de discrepantie tussen ons eigen geloof en de werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was het maar zo eenvoudig.
Als een vrouw van een eerste indruk van iemand die ze nog nooit gezien heeft ,al negatief denkt, ga er maar van uit dat het meestal wel zo is.
Mannen hebben dit ook , maar veel minder.
Dus geen eerdere ervaring, hooguit aanwezige kennis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, maar zeg eerlijk - dat kan ook zelfbeïnvloeding zijn. In de trant van: ik zie iemand voor het eerst, ik krijg een negatieve indruk, en vervolgens gebeuren er twee dingen:
a) Ik interpreteer alles wat ik van die persoon hoor, alles wat die persoon doet, negatief. Zie je wel dat ik gelijk heb?
b) Ik bejegen die persoon onbewust negatief. Die persoon is ook geen ongevoelige robot, dus hij zal mijn afwijzende houding meekrijgen. Geen wonder dat hij zich dan naar mij toe wat negatiever zal gedragen dan hij anders zou hebben gedaan. Dus hij gedraagt zich echt negatief - zie je wel dat ik gelijk heb?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt soms wel of jij in een andere wereld leeft dan ik, zelf dit simpele en algemeen aanvaard voorbeeld zit je in stukjes te hakken, hier zijn honderden boeken over geschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, dit voorbeeld is *niet* algemeen aanvaard. Alleen onder de diehards onder de gelovigen is het aanvaard. De meeste paranormaalgelovigen erkennen dat dit voorbeeld inderdaad niet zoveel zegt. Alle realisten zien dat natuurlijk ook zo. Wat me opvalt: alweer ga je niet in op mijn redenatie. Ben je ergens bang voor? Je probeert mijn uitleg af te doen met de melding dat het voorbeeld algemeen aanvaard wordt. Dat is simpelweg niet zo. Verder probeer je de uitleg in een negatief licht te plaatsen door te zeggen dat ik iets in stukjes zou hakken. Dat is een manipulatietechniek die hier op GV niet thuishoort. Het enige dat ik doe is een voorbeeld geven, en wel door het gegeven in een *breder kader* te plaatsen. Dat is precies het omgekeerde van in stukjes hakken. Ed, doe mij een plezier, en discussieer op inhoud, zonder negatieve gedachten uit te stralen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jou uitleg is al maanden het zelfde en ik heb er al voldoende op gereargeerd, er is niets veranderd.
Er is niets nieuws.
Alleen andere spelers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de stellingen hetzelfde zijn als voorheen, reageer ik op dezelfde wijze als voorheen. Dat beschouw ik als compliment.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw uitleg, maar waar gaat het dan om?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch is er nog nooit iemand geweest die paranormale dingen heeft gezien, of heeft laten zien. Steeds als het zo lijkt te zijn, blijkt er een andere manier te zijn waarop je alle waarnemingen, alle gevoelens, kunt uitleggen. Als je paranormaal wilt zijn, leg je jezelf de plicht op om maar één kant op te kijken, en weg te kijken van die andere kant. Ik kan dat niet. Ik kijk naar beide kanten. Nog steeds blijft staan dat je, als je ook maar iets paranormaals kunt laten zien, een heleboel goeds kunt doen voor de mensheid. Heel concreet: je hoeft het alleen maar even te laten zien, het maakt niet eens uit hoe, en je kunt een paar honderduizend Afrikaanse en Aziatische kinderen voorzien van scholing, schoon drinkwater, en goede medische zorg. Eerlijk gezegd vind ik "ik zou het wel kunnen maar ik heb er geen zin in" dan niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor suus, als dat zou kunnen! De patroonherkenning van de mens is vaak overdreven goed - zo goed, dat we patronen herkennen die er objectief helemaal niet zijn! Dat komt doordat het in onze evolutie beter was om af en toe een patroon te herkennen dat er niet was, dan om af en toe een patroon niet te herkennen dat er wel was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrouwelijke intuitie is veel meer dan iemand op het eerste gezicht niet mogen, het gaat veel verder, natuurlijk is de patroonsherkenning erg belangrijk , maar er zijn dingen die hier ver buiten staan
iedereen heeft het wel, maar komt er uit op bepaalde momenten. Als je bijv. rust in jezelf hebt gevonden, kan je meer prikkels doorkrijgen en sta je er meer voor open. Mensen kunnen dingen voelen aankomen maar ook in je dromen als er dingen gebeuren en het later uitkomt.

Het is niet zo als je 1 ding mee hebt gemaakt dat je gelijk paranormaal bent. Maar het begin is er en je kan het wel trainen.
Je kan ook paranormaal zijn als iemand binnenkomt en je accuut pijn in je buik, hoofd of wat dan ook krijgt en als je het er over hebt die persoon zal vertellen dat deze de hele dag al last heeft van hoofdpijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo simpel: als iemand niet normaal begaafd is, dan suggereert hij/zij vaak paranormaal begaafd te zijn.

"ik heb de gave' hoor ik wel eens zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil er niet teveel over zeggen . Paranormale gaven manifesteren zich op verschillende manieren , meestal onbewijsbaar. Toch zal voor de waarnemer van die manier duidelijk zijn dat het waargenome "significant" anders is.

Toegevoegd na 13 uur:
Ik bedoel daarmee te zeggen dat voor de waarnemer de verkregen informatie als "anders" wordt ervaren. Meestal is er een grote verwondering over de paranormaal verkregen indrukken .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hij helder weet en ziet. Je ziet op het moment dat er steeds meer kinderen komen ( kristalkinderen) die deze gave bezitten.
Zij zijn hier met een opdracht, om de mensheid te begeleiden naar een betere tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand iets ziet wat anderen niet zien, als iemand iets hoort wat anderen niet horen, als iemand voelt wat anderen niet voelen, als iemand ruikt wat anderen niet ruiken, als iemand proeft wat anderen niet proeven, als iemand weet wat anderen niet weten, als iemand iets kan doen wat anderen niet kunnen doen, zou er sprake kunnen zijn dat die persoon paranormaal begaafd is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed verwoord. En: mee eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus: +1.
Heel kort door de bocht: als ik een snoepje eet dat niemand anders eet, en ik proef dat snoepje, dan is het normaal. Als ik geen snoepje eet en ik proef toch een snoepje, dan is dat abnormaal. Als iemand anders een snoepje eet en ik niet, en ik proef dat snoepje, dan is dat paranormaal. En tenslotte, als ik een snoepje proef dat ik niet eet en kan vertellen wie het snoepje wel eet, dan ben ik paranormaal begaafd.

Dan nu de scepticus... Die zal zeggen dat geurstoffen ook smaak op kunnen roepen en dat ik onbewust kan merken waar heel subtiele geurstoffen vandaan komen. Of dat de kans dat iemand een snoepje denkt te ruiken en iemand aanwijst die net een snoepje eet bestaat, en dus weleens moet voorkomen. Dat het veel vaker voorkomt dat dit niet zo is. Weg is mijn paranormale gave, volgens hem. Maar daarmee is het fenomeen niet weg dat mensen iets ervaren dat andere mensen niet ervaren.

Wij mensen kunnen vaak veel meer, dan dat we zelf soms kunnen geloven of verklaren. En we ervaren soms prikkels die niet van onze gebruikelijke zintuigen vandaan lijken te komen. Soms lijkt de oorsprong van die prikkels extern te liggen, van iemand of iets anders vandaan te komen, soms lijkt het alsof je veel gevoeliger bent voor bepaalde prikkels of indrukken. Je kunt daar het label paranormaal aan hangen.

Ik denk dat je "gewoon" inderdaad prikkels van anderen kunt overnemen. Mirrorneuronen zijn daar een voorbeeld van. Hoe op lange afstand communiceren (als bij telepathie) zou werken, vind ik een moeilijke. Ik heb daar voorbeelden van gehoord die me nog steeds bezighouden.

Sommige paranormale zaken zijn volgens mij goed wetenschappelijk te verklaren. Ik zet paranormaal expres niet tussen aanhalingstekens, omdat ervaringen niet minder speciaal worden zodra je ze kunt verklaren. Zodra je iets paranormaals verklaart, is het niet meteen normaal, want het blijft dan een manier van waarnemen die niet iedereen even sterk heeft ontwikkeld. Begrijpen waar het vandaan komt kan wel helpen om anderen zich te laten ontwikkelen. Of om overprikkelde mensen af te schermen.

Het lijkt me goed als we hier op GoeieVraag vanachter de barricades zouden komen en goed naar elkaars inbreng op dit gebied zouden luisteren. We kunnen denk ik een boel van elkaar leren.