Hoe kan je kleuren leren voelen?

Ik hoorde eens een verhaal (op tv geloof ik, een docu) over een blinde vrouw die kleuren kon voelen. En ze had het ook echt altijd goed. Hoe kan zoiets mogelijk zijn??
Laten we er vanuit gaan dat je het echt kan leren, hoe zou je dat dan kunnen leren? Of is het gewoon complete onzin?

Weet jij het antwoord?

/2500

kleuren doen iets met je gemoedstoestand, elke kleur heeft een bepaald effect op mensen, baby's en of kleine kinderen zijn vaak gebaat bij felle kleuren omdat dit hen activeert en door de felle kleuren raken zij daarop geconcentreerd, wit geeft rust terwijl rood en een andere kleur je juist druk kan maken, kleuren doen in dit opzicht iets met je gevoel. wellicht dat die blinde vrouw wel iets van kleuren kon zien maar geen objecten of vormen of iets in die zin,. zij is daardoor extra gefocused op haar gevoel wat zij dus sterk ontwikkelt heeft. de meeste mensen reageren onbewust op kleuren met hun gevoel. of je het kunt leren om het gevoel te herkennen bij de kleur is denk ik wel mogelijk, concentratie / meditatie en de kleur vaak zien lijkt mij een manier om het gevoel te voelen dat die kleur met je doet. al lijkt het me wel een moeilijke opgave.

Ik wil dit niet afdoen als onzin, maar blinden zijn erg gevoelig voor wat mensen in hun omgeving waarnemen. Het zou dus kunnen zijn dat zij kleuren relateerde aan de gevoelens die die kleuren bij de andere waarnemers opriepen. Het experiment zou dus uitgevoerd moeten worden als niemand zag wat de blinde 'zag'.

volgnes mij, geven kleuren trillingen af, alle kleuren hun eigen trilling......... denk dat ze dat kan voelen.......... dit heb ik dan weer van t.v (weet niet meer waar precies)

ja dat bestaat echt, heb daar jaren experimenten mee gedaan en op den duur, had ik er 6 van de 7 goed kan niet echt uitleggen hoe het werkt, ik deed het op gevoel

ik weet niet zeker of het klopt, ik geloof er zelf niks van, maar mensen zeiden dat een kleur een ruwheid had ofzo. nou daar geloof ik dus niets van, ik denk dat ze het kan voelen. ze heeft 20 jaar meoeten oefenen

Er is in ieder geval onderzoek gedaan naar het verschil tussen blauw en rood in interieurs. Het blijkt dat een blauwe kamer letterlijk koeler is dan een rode kamer. Dus een meetbaar verschil in temperatuur.

kleur is licht of energy (elektromagnetische straling) dat weerkaatst van een voorwerp in een bepaalde frequentie (golflengte), wij ervaren de verschillende golf lengtes via onze ogen en uiteindelijk in de hersenen als kleur. Ogen zijn in dat geval de "instrument" die het signaal vertaalt van een golflengte naar een kleur. Het is misschien mogelijk om de elektromagnetische straling te ontvangen via een andere zintuig, bijvoorbeeld door het aan te raken. In dat geval "zie" je geen kleuren maar je voelt ze wel. Toegevoegd na 1 uur: Aanvulling... Hoe doe je dat.... veel werk. Ten eerste je gevoeligheid verhogen. Dat doe je door gezond te leven en het hoeveelheid lawaai in je leven zo veel mogelijk te verminderen. (lawaai = resultaat van consumptie maatschappij...). Minder lawaai is nodig om beter je gevoelens te kunnen observeren (lichaamlijk en mentaal). Dan is het werk om steeds kleuren proberen te voelen met je ogen dicht. Met je hand of met je voorhoofd. Met hoog gevoeligheid zou je een verandering voelen in warmte of een soort drukte gevoel die heel subtil anders zou voelen per kleur. Toegevoegd na 1 uur: Voor interessante onderzoek naar kleur perceptie kijk hier: http://www.lottolab.org/index.asp

Ik heb het aan verschillende blinde vrienden gevraagd, of zij dit kunnen, maar zij kunnen dit net als ik ook niet, wij gebruiken een kleurendetector, deze hou je tegen hetgene waar je de kleur van wil weten en dan zegt dat ding om welke kleur het gaat, verder is het aan de temperatuur ook niet te voelen volgens mij, want metalen voelen kouder aan dan hout, structuur is ook afhankelijk van het materiaal, dus dat is ook onlogisch, een hele rode kamer voelt wel warmer dan een hele blauwe kamer, maar een rood kastje in een blauwe kamer voel je volgens ons niet, dit lijkt dus inderdaad op bedrog en als dat het niet is willen wij graag weten hoe je dit kunt leren. Waar een object in de kamer staat kun je wel horen en ik weet dat een mandarijn oranje is, dus alles wat naar mandarijn ruikt associeer ik met oranje. Trillingen zijn ook niet waar te nemen van dezelfde materialen met verschillende kleuren.

Bronnen:
blinde vrienden en eigen ervaring

Je kunt geen kleuren voelen. Degene die zegt dat het kan vertelt onzin.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100