Hoe kan je kleuren leren voelen?

Ik hoorde eens een verhaal (op tv geloof ik, een docu) over een blinde vrouw die kleuren kon voelen. En ze had het ook echt altijd goed. Hoe kan zoiets mogelijk zijn??
Laten we er vanuit gaan dat je het echt kan leren, hoe zou je dat dan kunnen leren? Of is het gewoon complete onzin?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (9)

kleuren doen iets met je gemoedstoestand, elke kleur heeft een bepaald effect op mensen, baby's en of kleine kinderen zijn vaak gebaat bij felle kleuren omdat dit hen activeert en door de felle kleuren raken zij daarop geconcentreerd, wit geeft rust terwijl rood en een andere kleur je juist druk kan maken, kleuren doen in dit opzicht iets met je gevoel. wellicht dat die blinde vrouw wel iets van kleuren kon zien maar geen objecten of vormen of iets in die zin,. zij is daardoor extra gefocused op haar gevoel wat zij dus sterk ontwikkelt heeft.
de meeste mensen reageren onbewust op kleuren met hun gevoel. of je het kunt leren om het gevoel te herkennen bij de kleur is denk ik wel mogelijk, concentratie / meditatie en de kleur vaak zien lijkt mij een manier om het gevoel te voelen dat die kleur met je doet.
al lijkt het me wel een moeilijke opgave.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus! mooi antwoord.
Ik wil dit niet afdoen als onzin, maar blinden zijn erg gevoelig voor wat mensen in hun omgeving waarnemen.
Het zou dus kunnen zijn dat zij kleuren relateerde aan de gevoelens die die kleuren bij de andere waarnemers opriepen.
Het experiment zou dus uitgevoerd moeten worden als niemand zag wat de blinde 'zag'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgnes mij, geven kleuren trillingen af, alle kleuren hun eigen trilling......... denk dat ze dat kan voelen..........
dit heb ik dan weer van t.v (weet niet meer waar precies)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol.. maar idd jammer dat ik t niet meer weet, maar net als met planten, die geven ook hun eigen engergie af, trilling, dat kan je nalezen, dus waarom zouden kleuren dat niet doen?? ach ja..................
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kleuren bestaan niet, ik denk dat dat het is umria :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol! haha daar heb jij dan weer gelijk in eucalypje....
Maar toch blijf ik erbij dat het iets met energie (licht is energie, lichtval bepaald oa de kleur) te maken heeft... echt iets van de klok horen luiden maar de klepel niet weten te vinden ofzo.................. maar ik weet, een kleur opzich bestaat niet, dat zien wij alleen zo door van alles, kegel en staafjes in oog etc etc...
Ik ben zeer benieuwd wat t nou antwoord nou echt is wat dit betreft............... thanks Eucalypje...........;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
we hebben beiden vreselijk gelijk. kleur is een van de eigenschappen van licht, en het heeft alles te maken met straling in verschillende golflengtes :))
ja dat bestaat echt, heb daar jaren experimenten mee gedaan en op den duur, had ik er 6 van de 7 goed
kan niet echt uitleggen hoe het werkt, ik deed het op gevoel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Esther, al weer meer dan dertig jaar geleden, reed ik wekelijks alleen naar Zeeland heen en terug.
Een ritje van 2 uur.
ja en dan zit je daar maar te zitten ( tussen al dat sturen door)
In die tijd was ik gek op van die schuimpjes ( snoepjes)
Ze waren in wit, geel roze en rood.
Op de stoel rechts van me, die toch leeg was. lagen de schuimpjes.
Tijdens het rijden kwam ik op het idee, om op mijn gevoel er een bepaalde kleur uit te kiezen.
Ik bleef op de weg kijken, dacht aan geel en probeerde met alleen mijn hand er boven te houden de gele er uit te zoeken.
Na lang proberen en meerdere ritjes naar het mooie Zeeland, leek het uiteindelijk dat ik het soms met mijn handen kon 'voelen'.
Tussen roze en de rode bleek het moeilijkste te zijn, dus bedacht ik onderweg, dat ik eerst alle witte er uit haalde, want die waren het makkelijkste.
Bijna zonder een misser, haalde ik de witte er uit.
Totdat ik me realiseerde dat het er uithalen van de witten, alleen door er mijn hand er boven te houden, net zo moeilijk, dan wel onmogelijk leek, dan de gele, roze en rode.
meestal had ik er 8 of 9 van de 10 goed ( de witte)
Toch bleek later dat het toch moeilijker was, de roze van de rode te onderscheiden.
Tientallen ritten naar Zeeland, leerde me uiteindelijk te vertrouwen op mijn gevoel en kwam ik uiteindelijk op 6 van 7 goede keuze.
Zo heb ik al erg veel proeven genomen op paranormaal gebied.
Heel veel proeven, kwam niets uit, maar die van die kleuren was toch wel heel bijzonder.
Het is dus mogelijk kleuren te voelen!!
ik weet niet zeker of het klopt, ik geloof er zelf niks van, maar mensen zeiden dat een kleur een ruwheid had ofzo. nou daar geloof ik dus niets van, ik denk dat ze het kan voelen.

ze heeft 20 jaar meoeten oefenen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moeilijk he als anderen wat kunnen wat je zelf niet kan?
gelukkig is het mensen om alles aan het eigen persoontje te staven, dus wat dat betreft is dit een hele normale reactie ;-)
Er is in ieder geval onderzoek gedaan naar het verschil tussen blauw en rood in interieurs. Het blijkt dat een blauwe kamer letterlijk koeler is dan een rode kamer. Dus een meetbaar verschil in temperatuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kleur is licht of energy (elektromagnetische straling) dat weerkaatst van een voorwerp in een bepaalde frequentie (golflengte), wij ervaren de verschillende golf lengtes via onze ogen en uiteindelijk in de hersenen als kleur. Ogen zijn in dat geval de "instrument" die het signaal vertaalt van een golflengte naar een kleur.
Het is misschien mogelijk om de elektromagnetische straling te ontvangen via een andere zintuig, bijvoorbeeld door het aan te raken. In dat geval "zie" je geen kleuren maar je voelt ze wel.

Toegevoegd na 1 uur:
Aanvulling... Hoe doe je dat.... veel werk.
Ten eerste je gevoeligheid verhogen. Dat doe je door gezond te leven en het hoeveelheid lawaai in je leven zo veel mogelijk te verminderen. (lawaai = resultaat van consumptie maatschappij...). Minder lawaai is nodig om beter je gevoelens te kunnen observeren (lichaamlijk en mentaal).
Dan is het werk om steeds kleuren proberen te voelen met je ogen dicht. Met je hand of met je voorhoofd. Met hoog gevoeligheid zou je een verandering voelen in warmte of een soort drukte gevoel die heel subtil anders zou voelen per kleur.

Toegevoegd na 1 uur:
Voor interessante onderzoek naar kleur perceptie kijk hier:
http://www.lottolab.org/index.asp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijke uitleg. denk dat mensen het zelf niet altijd waarnemen, maar verbazen zich er wel over dat lichttherapie zo'n enorm verschil kan maken. (zijn ook kleurtjes) :-)
Ik heb het aan verschillende blinde vrienden gevraagd, of zij dit kunnen, maar zij kunnen dit net als ik ook niet, wij gebruiken een kleurendetector, deze hou je tegen hetgene waar je de kleur van wil weten en dan zegt dat ding om welke kleur het gaat, verder is het aan de temperatuur ook niet te voelen volgens mij, want metalen voelen kouder aan dan hout, structuur is ook afhankelijk van het materiaal, dus dat is ook onlogisch, een hele rode kamer voelt wel warmer dan een hele blauwe kamer, maar een rood kastje in een blauwe kamer voel je volgens ons niet, dit lijkt dus inderdaad op bedrog en als dat het niet is willen wij graag weten hoe je dit kunt leren. Waar een object in de kamer staat kun je wel horen en ik weet dat een mandarijn oranje is, dus alles wat naar mandarijn ruikt associeer ik met oranje. Trillingen zijn ook niet waar te nemen van dezelfde materialen met verschillende kleuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Jij kan het weten :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee een lege ruimte klinkt holler, zodra je langs een kast of muur loopt wordt het geluid doffer, dit werkt alleen met grotere voorwerpen, dus niet met een vaas of zo, de stok gebruik je om je te kunnen orienteren op straat, je voelt daarmee stoepen, reclameborden en dat soort obstakels ook is hij handig bij het gebruik van trappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan Crea: er zijn mensen, geloof in de VS, die blind zijn en gebruik maken van echolocatie door te klikken met hun tong (gebaseerd op de echolocatie van een vleermuis).
Is dit in Nederland ook bekend? Kan je dit leren als blind persoon in Nederland? is er uberhaupt iets van bekent hier???? vast dank voor je antwoord.! lfs van Umria
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
umria leuk dat je interesse toont, ik heb daar inderdaad wel van gehoord, maar weet niet hoe het werkt, ze zijn daar in nederland wel mee bezig, maar het hoe en wat weet ik niet.
Je kunt geen kleuren voelen. Degene die zegt dat het kan vertelt onzin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind het een beetje vreemd dat je het voor anderen kan bepalen omdat jij het zelf niet kent....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++++eucalypje