Is dit een gave? Of is dit iets spiritueels?

Ik ben iemand, die best gevoelig is voor gedachtes en gevoelens.

Ik zie in men ze ogen (bekend-onbekend), hoe ze zich voelen. Maar ik voel ook wat ze voelen of hoe ze over bepaalde dingen denken. Maar wat ik raar vind is dat ik van afstand ook dingen kan aanvoelen hoe mensen zich voelen of hoe hun gedachtes zijn op dat moment. Dit kan best intens zijn want soms voel ik bijv: de verdriet zo erg dat ik zelf ervan moet huilen. Ik kan het ook zien in men zijn ogen een bepaalde rimpel of glans een emotie, een gevoel, een gedacht

Dagelijks spreek ik met veel vreemden en dan heb ik in elke winkel wel een gesprek of bij de tramhalte`s. Dit kan soms wel uren duren.

Ik geloof dat ik positiviteit kan geven of brengen.
Soms mediteer ik en kijk of ik daar een soort van positiviteit door kan overbrengen. Maar ik weet niet of het werkt en of het resultaat boekt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, jij zegt het. Maar heb je ook duidelijke bevestigingen dat wat jij in "men ze" ogen denkt te zien ook werkelijkheid is? Jij kan vaneen afstand aanvoelen hoe mensen zich voelen? Hoe weet jij dat dan. Ga je dat dan daarna meteen vragen? Hebben die mensen er behoefte aan dat jij zomaar hun gedachten staat te lezen? Natuurlijk brengt een goed gesprek vaak positiviteit. Het spijt mij, maar mij zou jij geen positiviteit kunnen brengen, want ik hou niet van lange gesprekken en ik wil mijn gedachten geheim houden en mediteren doe ik zelf wel. Maar nogmaals: Je zult het moeten vragen aan die mensen die jij positiviteit wil overbrengen of men dat als positief aanvaardt en dan weet je pas of het resultaat boekt.

Ik zou zeggen: ""inlegkunde"" Wat jij in die mensen ziet, is wat jij zelf voelt. Probeer vooral terug te keren, met beide benen op de grond, anders verdwaal je.

Noem het intuïtie, noem het telepathie of geef er geen naam aan en doe ermee wat goed voelt. Als mensen (bij de tramhalte) er geen prijs op stellen, dan heb je dat snel genoeg door, jij zeker :-) Als ze voor je weg lopen, dan zou ik er nog eens over na gaan denken.. Laat je vooral niet beperken door mensen die het niet kunnen of willen begrijpen, er misschien bang voor zijn, of er misschien niet aan mogen denken van hun geloof. Persoonlijk heb ik er niet zoveel mee, maar het is natuurlijk niet zo, dat omdat ik het niet heb, het niet bestaat.

volgens mij ben jij een HSP er..een high sensitive person..hooggevoelig dus!....soms heel moeilijk omdat ik dit herken in mijzelf!...gevoelens van anderen opvangen en er verdrietig door worden,pijn opvangen van een ander en er zelf ziek door worden....ik heb een mooi boek over voluit leven met hooggevoeligheid geschreven door Susan Marletta-Hart. in dit boek staan de voordelen beschreven van hooggevoeligheid,..want geloof mij,het is niet enkel vervelend hoor!

Ik ben zelf al flink wat jaartjes leraar. Het vak van leraar is een mensenberoep, daarmee wil ik zeggen dat je veel verschillende mensen ziet, tegenkomt en leert kennen. Omdat ik als leraar veel doe met lichaamstaal ben ik de afgelopen jaren steeds beter geworden in het oppikken van signalen die mensen (bewust danwel onbewust) via de lichaamstaal uitzenden. Ook heb ik vorig jaar de zogenaamde FACE-training gevolgd (zie bron). Doordat ik veel met lichaamstaal bezig ben kan ik vaak snel zeggen hoe iemand zicht voelt. Gecombineerd met een dosis eigen levenservaring kan ik vaak een houding koppelen aan een emotie die ik zelf ooit gevoeld heb. Zo kan ik soms ook indenken/voelen hoe die persoon zich met een bepaalde houding voelt. Ik denk dat jij dan zoiets dergelijks ook hebt. Als je dit kan, kan dat een gave zijn maar is niets spiritueels. Dat je van mensen op afstand kan zeggen wat ze voelen vind ik dan weer een beetje vreemd. Daar kan ik niks over zeggen. Ik vraag me af of je (zoals een voorganger ook al noemde) al eens iemand gevraagd had of de emotie die je voelde ook klopte. Over dat op afstand voelen wil ik dan ook eigenlijk even niet zoveel kwijt. Verder denk ik best dat positief denken aanstekelijk is. Als jij altijd vrolijk, opgewekt en positief met bijv. je collega's communiceert dan denk ik dat dat best over te brengen is.

Bronnen:
http://face.paulekman.com/default.aspx

dat heet coldreading je bent slim genoeg dat je naar anderen kijkt en ongeveer weeet wat ze voelen hetzelfde is met derek oglaville ofzo hij noem een bepaalde naam en diegene zit toevallig na 5 gokken n het publiek

Dag, ik herken het ook. Soms is het handig, maar vaak kun je er ook mee worstelen. Op het moment in het gesprek voel je je heel energiek en open, maar eenmaal thuis enkele uren later kan het je toch uitgeput hebben. Ze noemen het ookwel HSP inderdaad. Er valt veel over te zeggen. Hoe ik het vooral zie is dat je wat minder goed (veilig) contact hebt met je eigen behoeftes en gevoelens en er daardoor veel ruimte ontstaat om dingen van andere mensen aan te voelen of op te pikken (je antennes stan naar buiten ipv naar binnen). De basis hiervan is echter onveiligheid, (al uit het zich in poisitiviteit en speelsheid) je kan hier aan werken en dan kan het uiteindelijk toch een kwaliteit worden.... Als je een foto van jouw Aura zou maken, zou ie waarschijnlijk vaak paars of wit zijn. Maak anders eens een afspraak op www.aura-foto.nl

Allereerst heeft dit maar weinig met coldreading te maken. Het oppikken van emotie's van anderen, buiten je normale zintuigen om, is wel degelijk paranormale waarneming. En daar hoef je heus niet blij om te zijn, nee, het is eerder een grote belasting voor je zelf, als je zelf staat te huilen bij het onzichtbare verdriet van een ander, dan is dat niet leuk, het overkomt mij iedere week wel eens een keer, maar ik heb geleerd hoe er mee om te gaan en als de persoon in kwestie vertrekt, schijnt bij mij weer het zonnetje en heb er geen last meer van. Dit soort dingen zal je moeten gaan leren en dat is heel erg moeilijk, dat is nog een lange weg om te gaan. Ik kan je zeggen dat je op de goede weg zit, heb vertrouwen in je zelf, hou er rekening mee, dat je veel onbegrip krijgt over dit onderwerp en zoek je rust en kracht in je mediteren.

Empathische vermogens.. Gedachten oppikken in de vorm van emotie. Ik vind het iets heel normaals, maar het schijnt dat niet iedereen hier voor open staat.. Of het gelooft. Het beperkt zich trouwens niet tot mensen.. Als je empathische vermogens hebt ontwikkeld, kan je ook met dieren communiceren op dat level... "Dagelijks spreek ik met veel vreemden en dan heb ik in elke winkel wel een gesprek of bij de tramhalte`s. Dit kan soms wel uren duren." Dit is vooral heel herkenbaar.. heb ik ook jarenlang gehad. Mensen vertelden zo even hun levensverhaal. Alsof er op m'n voorhoofd "Vertel hier je problemen" geschreven stond. Maar ik was zelf nog maar jong dus op een dag heb ik me ervan afgekeerd het werd me teveel.. Het is toen een aantal jaar weggebleven, en zo nu en dan gebeurt het nog, als ik ervoor open sta.. Want het kan behoorlijk energie rovend werken. Het is belangrijk dat je je leert beschermen tegen mensen die teveel energie kosten. Want dat is ook iets wat er bij komt kijken. Als je meer wilt weten kan je me eventueel prive berichten.. :) Groetjes

Ik herken het wel... maar ik herken ook dat veel HSP ërs soortgelijke dingen hebben... Wat ik dan heb is dat ik pijn overneem of deel, lichamelijk pijn of depressieve gevoelens of verdriet, of ik zie wat er in iemand omgaat maar wacht af en dat blijkt er dan ook bij diegene uit te komen... Wel uitkijken dat je de gedachten en gevoelens van elkaar leert onderscheiden hoor... soms denk je zon gevoel te hebben en blijkt het een doemgedachte te zijn bijvoorbeeld, of andere soorten gedachten. Daarom ben ik heel voorzichtig me te uiten in wat ik waarneem. Ik mediteer en merk dat het zuiverder wordt, maar ik ben er nog lang niet. Wat dat betreft heeft ed wel gelijk... meditatie is de sleutel naar verdere ontwikkeling hiervan maar dat heeft iemand me tien jaar geleden al verteld... Zo leer je er wat mee omgaan. Ook je energie beschermen inderdaad... Ook een heel lastig iets... Voor je het weet word je leeggezogen... t Is wat jij wilt dat het is... Misschien is het wel beiden en hoef je niet te kiezen... Zolang je er mensen happy mee kunt maken is het een gave... Als dat je doel in dit leven is misschien wel wat spiritueels., wie zal het zeggen :)

Een gave lijkt me iets wat je heel goed kunt en anderen niet zo vanzelf kunnen. Dus in die zin is het een gave en een kracht die je kunt gebruiken en toepassen. Het spirituele is dan HOE je hiermee omgaat. Uit je verhaal haal ik nog niet of het belastend is voor je of juist niet. Maar wat je schrijft heb ik ook en ook ik werk telefonisch met erg veel (soorten) mensen. Ik ervaar het als erg belastend en je voortdurend moet schakelen. Omdat elke persoon een maatwerk heeft om je daartegen af te schermen of te kunnen helpen (af te stemmen). Als ik een persoon help met zijn innerlijke problematiek dat is het een gave, omdat je al direct weet waar de kern van zijn probleem ligt. Als diegene veel verdriet heeft, dan zie je precies waar, wanneer en hoe het verdriet is ontstaan. Spiritualiteit komt erbij kijken omdat je ermee moet leren omgaan en omdat je moet leren om in te zien dat alle emoties specifiek bij de ander horen en hij het ook al die tijd heeft willen hebben. Daarmee is verdriet niet slecht en juist nodig. Jij kan diegene helpen om verder te komen. --- Positiviteit kan je overbrengen door jezelf als voorbeeld op te stellen. Je kunt hooguit energie voor je uit sturen, maar het is altijd aan de ander hoe hij die gebruikt. Probeer niet een ander positief te maken, omdat je nog niet weet waarom hij negatief WILT ZIJN. In dat opzichte kan je alleen maar mensen helpen die ook vanuit zichzelf geholpen willen worden. Het 'leed' wat je ziet is natuurlijk geen 'leed' maar een leerschool. Besef dat het JOUW stempel is welke het als 'leed' heeft gemarkeerd.

Empathie en HSP, lijkt mij. Kijk wel uit of je mensen niet tegen hun wil aan de praat houdt, las spreekpauzes in en controleer of je gevoel je op het rechte spoor heeft gezet, door te luisteren. Toegevoegd na 3 minuten: Op een of andere manier is het antwoord in de computer blijven hangen, het zou anders het derde antwoord geweest zijn. Met het risico van herhaling zou het in dat geval gezien kunnen worden als een bevestiging van elementen van andere antwoorden.

Ik denk niet dat het een van de 7 spirituele vermogens is, maar volgens mij heb je een gave of ben je hooggevoelig.