Wat zijn argumenten om te ontkennen dat er een Oordeelsdag komt?

Ik ben ervan overtuigd dat God ooit terug komt op de aarde. De doden zullen opstaan en bekeerde mensen zullen het eeuwige leven krijgen. Maar ik ben er achter gekomen dat veel mensen hier op GV de oordeelsdag ontkennen. Meestal word er niet gelijk een argument bij gegeven. Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die een goede reden hebben om de Oordeelsdag te ontkennen. Zelf ben ik opgegroeid met dit geloof, ik weet niet beter.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je dat er gelovigen zijn die dit ontkennen ?
Want dat ongelovigen dit ontkennen is normaal, lijkt mij.

Het beste antwoord

Die zijn er niet als je het mij vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies ;)

Andere antwoorden (12)

De mensen die de Oordeelsdag ontkennen, zijn opgegroeid met die gedachte.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een kwestie van opvoeding en geloofsovertuiging.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of later tot de ontdekking gekomen dat ze daar niet meer in willen geloven.
Omdat ik er niet in geloof, daarom dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je al zegt, je weet niet beter omdat je ermee opgevoed bent, het is een geloof.

Veel mensen geloven niet, dus ook niet in de Oordeelsdag en dat is logische, gezien er geen wetenschappelijke bewijzen zijn dat God bestaat en dus de verhalen ook niet concreet te maken zijn; en dat is ook weer logisch, want een geloof is een gedachten en dus geen feiten ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn geen argumenten voor een Oordeelsdag, geen bevestigende of ontkennende argumenten...

Geloof en argumenten gaan niet samen... dus er zijn geen argumenten voor geloofszaken...

Of je gelooft of je gelooft niet, dat heeft niets met de werkelijkheid te maken, de werkelijkheid is weten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe heb je ontdekt 'dat veel mensen hier op GV de oordeelsdag ontkennen'?
In elk geval hoor ik niet daarbij. Ik denk dat we zullen beoordeeld op het aantal goede vragen en antwoorden. Ik doe reuze mijn best om daar goed uit te komen, alhoewel ik niet weet hoeveel tijd mij nog rest...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus uiteindelijk krijg ik een soort citotoets?
Oei, nu maar hopen dat ik goed geleerd heb...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee nieqoh, dít is de citotoets!
jij als gelovige bent er van overtuigd.
Andere mensen zijn daar niet van overtuigd en dus zullen deze mensen zoiets hebben van: ik ga er niet op zitten wachten, het zal wel.

gebeurd het dan gebeurd het, zo niet... dan niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat die Oordeelsdag al is geweest en we nu met al met z'n allen in de hemel zitten. Alleen vergeten we dat wel eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bent hiervan overtuigd omdat je dit met de paplepel is ingegoten. Maar ik niet. Als je opgegroeid was met de mededeling dat een elfje de wereld had gemaakt en dat er een olifant komt om alles straks uit te blazen dan had je dat ook geloofd. Het argument van mij is dus, er bestaat geen god, en dus ook geen oordeelsdag. Dit vind ik dus een goede reden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook veel mensen bij wie het niet met de paplepel is ingegoten en die mensen zijn toch tot geloof gekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad
ik ben ook opgegroeid met het geloof, maar daarom hoef je dat nog niet klakkeloos over te nemen. Je kan ook je hersenen gebruiken. Het is onmogelijk dat alle graven opengaan en de doden weer op zullen staan. Er zijn al miljoenen graven geruimd door de geschiedenis heen. En wat gebeurt er dan met de mensen die gecremeerd zijn?
Als je logisch nadenkt, kan er geen oordeelsdag komen.
Deze religieuze vragen zijn niet te beantwoorden, want de een gelooft dit en de ander dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof onbewust in Middelaarden, in elfen en in Hobbits sind ik IDBVDR heb lezen in de jaren zeventig. Ik weet verstandelijk dat het onzin is. Ik vind alleen Orlando Bloom in de rol van Legolas de elf zo bloedmooie jongen.

De Oordeelsdag is ook zo'n verhaaltje, maar ik vind in dat verhaal de venijnigheid en het kwaad eruit druipen en ik vind geen van de hoofdpersonen aantrekkelijk. Meer dan genpoeg redenen om die torrie ver weg van mij te houden. Ze liggen op de spael met Freddy Krueger films: Oordeelsdag, vrijdag de 13-de; hij komt voor jou.... Brrrr

Toegevoegd na 1 minuut:
Misschien betere vergelijking 'de film Thriller zonder musiek'
De muziek zonder de film thriller is veel beter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dezelfde argumenten als die om "uberhaupt niet in een god te geloven. Er is afgezien van het feit dat mensen dit aan elkaar doorvertellen en op een gegeven moment opgeschreven hebben, geen enkele aanwijzing dat er zoiets als een dag des oordeels zal komen.

Sterker nog, mensen hebben elkaar keer op keer verteld dat die dag op een bepaald moment zou aanbreken, en telkens bleken ze ongelijk te hebben. Vele van die momenten zijn voorbij gegaan, en de aarde draait nog steeds, de levenden leven door, en de doden blijven dood.

Mensen vertellen elkaar zoveel. Waarom zou ik dit moeten geloven, en niet één van al die andere elkaar uitsluitende verhalen die mensen elkaar vertellen? Waarom zou ik geloven in de vier ruiters van de apocalyps, en niet in poema's die uit de lucht komen vallen? Waarom wel in het laatste oordeel, en niet in een epische strijd waarbij Odin, Thor, nog een zooi Noorse goden en alle mensen op twee na sterven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft zelf aan in datgeloof te zijn opgegroeid en dat je "niet beter weet".
Ik denk dat het goed is je eigen denkbeelden eens te evalueren en eens goed na te gaan waar ze vandaan komen. Is het je aangepraat of is er een wetenschappelijke onderbouwing te vinden voor je wereldbeeld?
Net zomin er reden is om het bestaan van god(en) aan te nemen is er een reden om iets als een "Dag des Oordeels" als realiteit te zien.