waarom zie je bij een bijeenkomst van bv. Evanglisten dat ze hun handen in de lucht houden tijdens t zingen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
4.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan weet je tenminste zeker dat ze tijdens het zingen geen kinderen aanranden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoiets als handen boven de lakens?

Het beste antwoord

Het is een soort cultuurverschil. In gereformeerde gemeenten bijvoorbeeld zal het niet zo gauw gebeuren, omdat dat van oudsher niet normaal was.

De handopheffing in tijdens het zingen, maar ook tijdens het bidden, is bijbels. Jezus doet het zelf ook en er staan meer voorbeelden in de bijbel. Het is een manier om te bidden of God te prijzen, te danken of te aanbidden. Door je hand op te heffen strek je je werkelijk uit naar God.

Evangelische en andere charismatischere gemeenten beleven het geloof meer op gevoel. De traditionele gemeenten beleven het geloof meer rationeel. Er verandert daarin wel iets, het is inmiddels niet meer in iedere traditionele gemeente zo vreemd om je handen op te heffen.

Ook het soort liederen dat wordt gezongen maakt een verschil. In de traditionele gemeenten worden vooral psalmen en gezangen gezongen. Dit zijn vaak zwaardere melodieën en zwaardere en moeilijke teksten. In Evangelische kringen worden veel Opwekkingsliederen gezongen. Dit zijn melodieën die juist kunnen emotioneren en begrijpelijke teksten die het gevoel uitdrukken. Net zoals sommige gewone hedendaagse muziek dat ook doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

een vorm van aanbidding
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even heel prozaïsch,als je tijdens het zingen je handen in de lucht houdt,krijg je meer lucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Handen zijn gericht naar boven. Omdat men in de veronderstelling is dat Het Goddelijke boven ons is.

En zoals hier boven een antwoord; je kan uit volle borst zingen doordat je meer ruimte in je longen krijgt!