Is het leven van de profeet Mohammed vastgelegd in de tijd dat hij leefde?

Ik bedoel dus niet de Koran. Wat ik wil weten is of er op schrift staat, uit betrouwbare bron, wie het was en wat hij deed, hoe hij leefde etc. Geschreven door mensen uit zijn directe omgeving tijdens zijn leven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.7K

Het beste antwoord

De Overleveringen van de profeet Mohammed (vzmh) worden Hadith genoemd. De Hadith zijn circa 100 jaar na zijn overlijden vastgesteld. Zes van deze verzamelde werken worden als de belangrijkste beschouwd, waarvan Buchari en Muslim als de beste worden beschouwd.

Iedere Overlevering controleerden zij op hun betrouwbaarheid; wie heeft het gehoord dat Mohammed (vzmh) het zei en was die persoon betrouwbaar. Vervolgens keken zij ook weer of diegene die dat dan weer doorvertelde betrouwbaar was. Een Hadith behoort dan ook altijd te bestaan uit twee zaken, de isnaad (wie heeft het gezegd) en hetgeen wat er overgeleverd is. Vervolgens wordt een Hadith geclassificeerd van betrouwbaar tot en met twijfelachtig.

Er wordt gezegd dat de profeet Mohammed (vzmh) tijdens zijn leven niet wilde dat iets anders werd vastgelegd dan de H. Qur'aan, omdat hij bang was dat mensen anders de Overleveringen met de H. Qur'aan zouden verwarren. Toen het duidelijk gemaakt kon worden dat beide Teksten gescheiden zouden blijven, gaf de Profeet (vzmh) toestemming, maar het moest wel op een ander soort papier geschreven worden.

Ik geef nu even antwoord uit mijn hoofd en heb verder niets nagezocht. Maar God weet het beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Aangezien profeten pas (h)erkend worden na zijn dood, zal tijdens zijn lebven niemand op het idee van een biografie gekomen zijn denk ik
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat Mohammed een uitzondering is, hij was tijdens zijn leven ook al erkend als profeet en krijgsheer. Er zijn vast wel historische overleveringen waar hij in genoemd wordt.
anneliez
13 jaar geleden
Uitzonderingen bevestigen de regel ;)
Nope. Ook de Koran is pas later vastgelegd vanuit losse bronnen zoals sura's geschreven op huiden van dieren. Weliswaar fictie, maar historisch verantwoord: De Boodschapper, van Kader Abdolah. Fantastisch geschreven, deze biografie van de profeet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gebeurt meestal een tijd na het overlijden van zo'n persoon. Hier krijg je een vrij volledig beeld over zijn leven.
Of het objectief is, kan ik niet beoordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de koran is niet opgeschreven vanuit losse bronnen de sura daalde neer op profeet mohammed en dat werd gelijk opgeschreven en gelezen pas na zijn dood werd de koran volledig bij mekaar gevoegd tot 1 boek maar als je bronnen zoekt dan moet je naar de joodse bijbel gaan daar word ie paar keer opgenoemd alleen onder een andere naam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, maar let op zijn teksten (de Echte Arabische zijn beter, dat zijn Zijn woorden) zie je wel een beetje hoe hij is geloof ik. Of was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie krijgt er tijdens zijn leven een standbeeld? misschien zijn ze er, maar ik weet er geen een.

Zo verging het ook Mohammed en Jezus. Pas later zijn de bijzondere eigenschappen van deze personen te boek gesteld en natuurlijk met gebruikmaking van van de enorme fantasie die mensen nu eenmaal hebben.