Waarom moeten Christenen naar de kerk gaan? Hoe belangrijk is het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
3.8K

Antwoorden (8)

Christenen moeten op zich niet naar de kerk. Zoals wel gezegd wordt: God is overal. Kijkt u onder een steen: Daar ij hij. Zie je een vlucht regenwulpen: Daar is hij. Je hoeft niet naar de kerk om voplgens gods' wegen te leven en hem te aanbidden.

De kerken echter hebben dit 'opgelegd' om geld te verdienen. Volgens aardse maatstaven is het belangrijk. Volgens goddelijke niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in de Bijbel de Handelingen leest, dan zie je dat de eerste Christenen met plezier op zondag bijeen kwamen om hun Heer te gedenken, en te bidden, handen op te leggen etc. elkaar bij te staan.

Hier is later in de RK kerk een verplichting ontstaan.
Deze verplichting is in de protestante kerken losgelaten.
Je komt of je komt niet, maar het is fijn om wel te komen.
Een bijeenkomst van gelijkgezonden.

In sommige protestante kerken speelt wel de sociale controle.

Het moet dus helemaal niet, maar het is fijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
gelijkgezinden natuurlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij gelijkgezonden dacht ik aan gelijkgestemde zondaars. Dit was al een + waard. Toch een plus!
Uiteraard "hoef"je niet naar de kerk te gaan,om gelovig te zijn en god te aan bidden. Dat kan altijd en op elke plaats. Ik denk,dat als je gelovig bent(ik niet) dat God in je hart zit.
Naar de kerk gaan is alleen maar uiterlijk vertoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kerk is het huis van God, als je van iemand houdt dan ga je er graag naar toe. Dus het lijkt mij wel van groot belang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat moet juist niet, als ik Matteüs 6:5-6 mag geloven:

"5 En wanneer jullie bidden, doe dan niet als de huichelaars die graag in de synagoge en op elke straathoek staan te bidden, zodat iedereen hen ziet. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen. 6 Maar als jullie bidden, trek je dan in je huis terug, sluit de deur en bid tot je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen."

Dus; wil je bidden, doe het thuis, waar anderen het niet zien. Dit zijn de woorden van Jezus zelf, gesproken tijdens de bergrede. Is er een hogere autoriteit voor een Christen dan de Christus?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moet niet, het mag. Wellicht zijn er mensen die er anders over denken. Maar ik niet. Ik ben christen in hart en nier. Ik houd echt van Jezus en ik vind het fijn om er mee bezig te zijn. Ik vind het dus ook fijn om een keer per week eens rustig te worden en met God bezig te zijn samen met andere mensen. Dat helpt, thuis wordt je soms te snel afgeleid. Bovendien is samen zingen machtig mooi. (denk maar eens hoe top het klinkt als een compleet voetbalstadion ''we are the champions'' zingt.
Daar lijkt het best een beetje op. En je kunt ook leren van elkaar, een goeie preek op zondag geeft je energie. En elkaar ontmoeten is ook een plezierige bijkomstigheid. ieder mens wil gelijk gestemde ontmoeten.
En ik denk ook dat God er van geniet. Netzoals een oma er van geniet om al haar kinderen en kleinkinderen samen te zien. Gods 'regels' zijn niet alleen omdat Hij het wil, Hij wil het omdat het goed voor ons is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eén reden:

Paulus schreef aan de Hebreeuwse christenen daarover het volgende:

Hebr. 10:25 ...en in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten, zoals sommigen doen, elkaar juist bemoedigen, en dat des te meer naarmate u de dag van zijn komst ziet naderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat als je van iemand houd wil je graag bij diegene zijn en de kerk is het huis Gods, en om elke keer weer aangemoedigd te worden in je geloof, want we zijn zondaars en God trekt je dan elke keer weer naar Zich toe, dat gaat vanuit onszelf nogal moeilijk, we doen graag onze eigen wil en weten het vaak altijd beter, maar als je van Hem houd weet je dat je je elke keer weer tot Hem kunt richten met alles wat weer fout is gegaan om het zo maar even te zeggen.