Hoe doen moslims mee aan de ramadan als ze in een gebeid wonen waar het een paar weken niet donker is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou mij niet verbazen als ze daar praktisch mee omgaan. Zieken en kleine kinderen zijn bijvoorbeeld ook vrijgesteld van vasten.

Het beste antwoord

Er zijn een aantal mogelijkheden in volgorde van de praktijk:
- men gaat op vakantie (als men 90 kilometer van huis heeft met de intentie korter dan 3 weken weg te blijven, is mijn reiziger en hoeft men niet te vasten, met de intentie langer dan 3 weken te blijven moet men wel vasten);
- men volgt de dichtstbijzijnde plaats waar vasten nog wel een mogelijkheid is;
- de 24 uur van een dag wordt opgedeeld in 5 gelijke delen, waarbij tussen de tijd van het ochtendgebed (fadjr) en de tijd van het avondgebed (maghreb) gevast wordt;
- men volgt de tijden van het land waar een culturele verbondenheid mee is;
- men volgt de tijden van Mekka.

Toegevoegd na 2 minuten:
*is mijn=is men

Toegevoegd na 1 uur:
Hoewel ik niet weet welke berekening of welke methode is gebruikt, in Barrow (Alaska) gaat de zon niet op tussen 18 november en 24 januari. Toch zijn daar gebedstijden van. Gezien de sprong in de gebedstijden op die betreffende dat zal het van de dichtsbijzijnde plaats zijn waar nog een normale zonsopkomst en -ondergang zijn. (zie bron)

Toegevoegd na 1 uur:
De link van islamicfinder.org is niet rechtstreeks. Zoek op de site naar de gebedstijden van Barrow in de VS.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat ze dan volgens de klok werken, of als de zon op het laagste punt staat gaan eten. Een mens kan niet zonder eten, en tijdens de ramadan mag er alleen na zonsondergang gegeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe dichter men bij de polen komt, hoe lastiger het opvolgen van de letterlijke interpretatie van de Koranverzen over het onderscheid 's ochtends tussen een witte draad en een zwarte draad wordt. In de praktijk is dit echter geen probleem, omdat een moslim kan uitgaan van de situatie in het moederland, bijvoorbeeld in de Maghreb, of de situatie in Mekka. Een moslim die zich aan het begin van de ramadan toevallig in bijvoorbeeld Lapland bevindt, zal dan altijd precies de begintijd van de ramadan kunnen opzoeken. Ook kan de moslim die in zulk een gebied woonachtig is of op vakantie is er voor kiezen om 24 uur in 5 delen voor het gebed te delen en te vasten tussen fadjr en maghrib.

Toegevoegd na 1 dag:
Zie het antwoord en het commentaar van Izm0. Dat is net iets secuurder dan wat er op Wikipedia staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel, Izmo, voor je correcties, die wat mij betreft altijd welkom zijn. Ik heb vooral qua gezondheidsaspecten te maken met vastenden maar dat zijn er dit jaar niet zo gek veel. Enkele Palestijnen, Eritreeërs, en Somaliërs. Ik moet zeggen dat de meesten er goed mee weten om te gaan, ondanks ziekten waarvan ik denk dat ze beter niet zouden kunnen vasten.