Waarom gaan mensen, die door hun christelijke overtuiging de zondagsrust strikt naleven, juist wel op zondag naar de kerk?

Een dominee moet op zondag namelijk werken. De dominee moet toch het goede voorbeeld geven?

13 jaar geleden
in: Religie
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja vraag ik me ook altijd al af, mjha anders moeten ze heeel de dag thuis zitte. ook weer zo saai :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, eigenlijk wel gek. Iemand die aan het werk is vertelt aan de mensen dat ze niet mogen werken?

Het beste antwoord

In de Bijbel staat: "Denk aan de sabbatdag, dat gij die heiligt". De rustdag is dus eigenlijk de zaterdag !! Ik mocht vroeger ook niet fietsen en tv kijken op zondag. Allemaal regeltjes die de kerk verzonnen heeft. Daarom ga ik ook niet naar de kerk. Ik geloof wel, maar op mijn eigen manier. Heb ik de kerk niet voor nodig. Wat is er nu mooier dan op een mooie zondag fietsen in de natuur die God geschapen heeft. Een kerstboom is ook een heidens gebruik. Toch zetten we die er neer met Kerst. Ik zou zeggen, leef zo goed mogelijk, en laat je niet bang maken met zelfverzonnen regeltjes van de kerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Voor de dominee is het geen werk maar een roeping. En zo ken ik er nog een paar. Iemand moet op zondag het eten maken, ook werk. Hoe gaan we naar de kerk, auto besturen is ook werk. Maar je fietsen is ook werk. Dus je vraag is een beetje overtrokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Een dominee heeft toch een betaalde baan? Het is een roeping, maar toch ook werk? Het ene sluit het andere niet uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is de hypocrisie en de onnozelheid van de kerk.
Cryofiel
13 jaar geleden
Daarom gingen de "echte" christenen in het dorp van mijn jeugd niet met de auto of de fiets naar de kerk. Dat was, zoals je zegt, werk, en dat mocht niet. Daarom liepen ze expres midden op de doorgaande hoofdweg, zodat ze de zondaars die autoreden zoveel mogelijk dwarszaten.
Het gaat er voor een christen om dat ze op zondag niet werken omdat ze dan juist die dag bezig kunnen zijn met de dingen rondom de bijbel en rondom God.
Een dominee werkt dan eigenlijk wel op zondag maar wat is er fout aan om juist op zondag de mensen over God te vertellen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Als je de Bijbel strikt letterlijk volgt, is de 7e dag een rustdag. Maar betekent dat ook, dat je je dan meer aandacht aan God moet besteden dan op de andere dagen? Waarom juist op zondag naar de kerk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat alle leuke dingen verboden zijn op zondag. Als je het op een andere dag doet, dan mis je alle leuke dingen die je op die dagen wel mag. Zo begrijp ik ook nooit dat kinderen niet mogen buiten spelen of met sneeuwballen gooien op zondag. Dat is toch geen werken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@corzijlstra
Natuurlijk moet je elke dag met God leven en niet alleen op de zondag. Maar je merkt zelf misschien ook wel dat je het in je dagelijkse leven zo druk hebt dat het er soms bij inschiet en dat je er vaak niet genoeg tijd voor hebt. Door een rustdag te nemen kan je juist dan wel met de bijbel en God bezig zijn.
En waarom op de zondag. Op zondag herdenken we dat Jezus op die dag is opgestaan. De joden hadden een rustdag op zaterdag (sabbat). @Alknobe
Jammer dat je het ziet dat alle leuke dingen verboden zijn. Vroeger waren mijn ouders ook strikter in het houden van regels en mocht ik sommige dingen ook niet. Toch heb ik de zondag nooit als een vervelende dag gezien. Je bent gezellig met je familie bij elkaar en je doet leuke dingen met elkaar.
Dat kinderen niet buiten mogen spelen is ook echt geen vaststaande regel. Waarschijnlijk vinden die ouders van dat kind geen goede invulling van de zondag maar dat ik puur het gevoel wat je erbij hebt maar dat wordt nergens verboden. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is inderdaad jammer om te zien dat alle leuke dingen verboden zijn. en het wordt nergens verboden? kom bij ons in het dorp maar eens kijken op zondag, de meerderheid van de kinderen mag daar op zondag niet buiten spelen, behalve om naar de kerk te gaan natuurlijk. ik vind het wel heerlijk rustig trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt inderdaad wel verboden. Maar ik heb nergens in de bijbel gelezen dat Jezus er bijvoorbeeld tegen was. Er wordt verwacht vanuit de bijbel dat je een goede relatie met God opbouwt. Maar als je kind bent is het juist goed om te spelen dus ik vind zelf dat je na de kerkdienst ook gerust je kinderen buiten mag laten spelen. Zoiets wordt dus niet door de bijbel verboden maar zijn juist regels die de mensen hebben verzonnen. Hierom moet je dus niet het christendom zelf gaan 'aanvallen'. ;)
corzijlstra
13 jaar geleden
Ik denk, dat in de tijd waarin de Bijbel geschreven is, veel mensen nooit eens vrij waren. Ik geloof, dat de Bijbel daar een einde aan heeft willen maken. 1 vrije dag in de week moet toen een hele revolutie zijn geweest. En of die vrije dag op zondag, op woensdag of een andere dag valt, is minder belangrijk. Ook meer vrije uren per dag was gewenst. Mensen moeten even vrij zijn van hun dagelijkse werk. En het is altijd mooi, dat veel mensen tegelijkertijd vrij zijn, want dan kunnen ze met elkaar leuke dingen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God heeft toen Hij de wereld heeft geschapen ingesteld dat er 6 werkdagen zouden zijn en 1 vrije dag.
Dit is dus altijd zo geweest :)
En dat heeft Hij gedaan inderdaad om de redenen die jij noemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik val het christendom niet aan, ik constateer enkel dat veel christenen op zondag veel leuke dingen niet mogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@alknobe, wat versta je onder leuke dingen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@kannietbeter: buiten spelen, sleetje rijden als het gesneeuwd heeft, sporten, lekker uit eten, naar de bios, boomhut bouwen enz enz enz.
en, persoonlijk niet mijn hobby maar veel mensen vinden het leuk: shoppen op koopzondag of lekker klussen in huis natuurlijk
De zondag moet aan god besteed worden (volgens de christenen toch). Dat houdt niet in dat ze thuis moeten bidden, dat kan ook collectief : in de kerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Zegt de Bijbel dat je op zondag naar de kerk moet? Rusten op zondag is toch wat anders dan op die dag extra aandacht besteden aan het geloof? Je kunt ook de hele dag in bed blijven liggen of lekker doen waar je zelf zin in hebt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen moeten, als het goed is is het een verlangen. Maar soms heb je ook iets minder zin, maar weet je dat het toch wel weer goed als je weer bent geweest..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ah, net als naar de sportschool
Het idee van de zondag als rustdag is, dat je even stopt met de mallemolen van elke dag en je richt op God en de naaste, en (als je dat hebt) je gezin. Even rust en je bezinnen. En daarbij hoort dan de samenkomst van de gemeente, en de dominee gaat dan voor. In zekere zin is dat werk ja, maar de zondag is niet zozeer 'je mag geen enkel werk doen' maar meer het onderbreken van je dagelijkse ritme en je bezinnen op de dingen die verder strekken dan het leven hier en nu.
Bijbels gezien is er ook alle ruimte voor noodzakelijke werken op de rustdag. Jezus zegt zelf tegen de farizeeën (die zeer strikt de rustdag hielden) dat zij ook hun kalf uit de put zouden tillen als die er op de sabbath in gevallen was. "De mens is er niet voor de sabbath, maar de sabbath voor de mens".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat veel christenen graag onderscheid maken tussen de dingen die handig zijn voor zichzelf en iets waar je een ander op aan kan spreken. Water electriciteit en gas kun je op zondag ook niet gebruiken (en op maandag waarschijnlijk ook niet) want er werken dan mannetjes in de fabrieken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verkondigen van het evangelie gebeurt in opdracht van de "Heer".En dan mag het natuurlijk wel! Ja toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Volgens mij moet dat van de mensen uitgaan. Stel, als het een opdracht van de Heer is, waarom dan speciaal op zondag?
En Hij zei tegen hen: De sabbat is gemaakt ter wille van de mens, niet de mens ter wille van de sabbat. 27 En Hij zeide tot hen: De sabbat is gemaakt om den mens, niet de mens om den sabbat.

Dit is wat Jezus er over zegt,marcus 2:27
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat, de werkelijke sabbat van vrijdag tot zaterdagavond duurde. De kerk heeft doelbewust 19 eeuwen lang, geen diensten op de Sabbat gehouden. Het was een bestiging van het feit dat God het oude systeem van de wet had afgeschaft en daar iets heel nieuws voor in de plaats had gegeven: een nieuw verbond, een regeling tussen God en mensen, waarbij de tijd en de plaats van verering niet meer van belang waren. Elke dag is er één sabbatsrust voor hen die verenigd zijn met Christus Jezus.
Lees: Mattheüs 12. hier zul je ook zien dat de sabbat op een zaterdag plaatsvind en zal Jezus over de sabbat spreken, misschien dat het je hierdoor duidelijker wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer Christenen iets goed uitkomt beroepen ze zich op de schrift, wanneer het ze niet zo goed uit komt of het kan tegen hen gebruikt worden dan is het niet zo bedoeld, moet je het met een korreltje zout nemen, moet je het anders interpreteren of er wordt een ander wending aangegeven.

Je kunt het een beetje vergelijken het gedoogbeleid van regeringen.
Overigens een zeer gevaarlijke bezigheid.
Refereer b.v. naar het heulen van het Vaticaan met het nasisme. Of America die zijn soldaten de oorlog instuurt onder het motto: God bless America.