Waarom gaan mensen, die door hun christelijke overtuiging de zondagsrust strikt naleven, juist wel op zondag naar de kerk?

Een dominee moet op zondag namelijk werken. De dominee moet toch het goede voorbeeld geven?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In de Bijbel staat: "Denk aan de sabbatdag, dat gij die heiligt". De rustdag is dus eigenlijk de zaterdag !! Ik mocht vroeger ook niet fietsen en tv kijken op zondag. Allemaal regeltjes die de kerk verzonnen heeft. Daarom ga ik ook niet naar de kerk. Ik geloof wel, maar op mijn eigen manier. Heb ik de kerk niet voor nodig. Wat is er nu mooier dan op een mooie zondag fietsen in de natuur die God geschapen heeft. Een kerstboom is ook een heidens gebruik. Toch zetten we die er neer met Kerst. Ik zou zeggen, leef zo goed mogelijk, en laat je niet bang maken met zelfverzonnen regeltjes van de kerk.

Voor de dominee is het geen werk maar een roeping. En zo ken ik er nog een paar. Iemand moet op zondag het eten maken, ook werk. Hoe gaan we naar de kerk, auto besturen is ook werk. Maar je fietsen is ook werk. Dus je vraag is een beetje overtrokken.

Het gaat er voor een christen om dat ze op zondag niet werken omdat ze dan juist die dag bezig kunnen zijn met de dingen rondom de bijbel en rondom God. Een dominee werkt dan eigenlijk wel op zondag maar wat is er fout aan om juist op zondag de mensen over God te vertellen?

De zondag moet aan god besteed worden (volgens de christenen toch). Dat houdt niet in dat ze thuis moeten bidden, dat kan ook collectief : in de kerk.

Het idee van de zondag als rustdag is, dat je even stopt met de mallemolen van elke dag en je richt op God en de naaste, en (als je dat hebt) je gezin. Even rust en je bezinnen. En daarbij hoort dan de samenkomst van de gemeente, en de dominee gaat dan voor. In zekere zin is dat werk ja, maar de zondag is niet zozeer 'je mag geen enkel werk doen' maar meer het onderbreken van je dagelijkse ritme en je bezinnen op de dingen die verder strekken dan het leven hier en nu. Bijbels gezien is er ook alle ruimte voor noodzakelijke werken op de rustdag. Jezus zegt zelf tegen de farizeeën (die zeer strikt de rustdag hielden) dat zij ook hun kalf uit de put zouden tillen als die er op de sabbath in gevallen was. "De mens is er niet voor de sabbath, maar de sabbath voor de mens".

Omdat veel christenen graag onderscheid maken tussen de dingen die handig zijn voor zichzelf en iets waar je een ander op aan kan spreken. Water electriciteit en gas kun je op zondag ook niet gebruiken (en op maandag waarschijnlijk ook niet) want er werken dan mannetjes in de fabrieken.

Het verkondigen van het evangelie gebeurt in opdracht van de "Heer".En dan mag het natuurlijk wel! Ja toch?

En Hij zei tegen hen: De sabbat is gemaakt ter wille van de mens, niet de mens ter wille van de sabbat. 27 En Hij zeide tot hen: De sabbat is gemaakt om den mens, niet de mens om den sabbat. Dit is wat Jezus er over zegt,marcus 2:27

Omdat, de werkelijke sabbat van vrijdag tot zaterdagavond duurde. De kerk heeft doelbewust 19 eeuwen lang, geen diensten op de Sabbat gehouden. Het was een bestiging van het feit dat God het oude systeem van de wet had afgeschaft en daar iets heel nieuws voor in de plaats had gegeven: een nieuw verbond, een regeling tussen God en mensen, waarbij de tijd en de plaats van verering niet meer van belang waren. Elke dag is er één sabbatsrust voor hen die verenigd zijn met Christus Jezus. Lees: Mattheüs 12. hier zul je ook zien dat de sabbat op een zaterdag plaatsvind en zal Jezus over de sabbat spreken, misschien dat het je hierdoor duidelijker wordt.

Bronnen:
Bijbel, mattheüs 12.
Echt Christendom van Bob George.

Wanneer Christenen iets goed uitkomt beroepen ze zich op de schrift, wanneer het ze niet zo goed uit komt of het kan tegen hen gebruikt worden dan is het niet zo bedoeld, moet je het met een korreltje zout nemen, moet je het anders interpreteren of er wordt een ander wending aangegeven. Je kunt het een beetje vergelijken het gedoogbeleid van regeringen. Overigens een zeer gevaarlijke bezigheid. Refereer b.v. naar het heulen van het Vaticaan met het nasisme. Of America die zijn soldaten de oorlog instuurt onder het motto: God bless America.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100