Gebruiken religieuze Joden bijenhoning?

Een bij is een insect en dus een onrein dier. Maar Simson at wel bijenhoning.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
1.9K

Het beste antwoord

Ja, maar dat is als je er goed over nadenkt niet kloppend met de eigen regels.

http://www.koosjerehamvraag.nl/wp-content/uploads/2012/02/NIWHoning.pdf

Allereerst luidt de basisregel van de Misjna
als volgt: ‘wat een onrein [dier] verlaat is onrein, wat een rein [dier]
verlaat is rein’. Of er nou sporen van de bij zijn terug te vinden in
de honing of niet, de nectar belandt in de honingmaag van de bij
en wordt in de bijenkorf weer uitgebraakt. De honing verlaat dus
een onrein dier en is volgens de regel niet-kosjer. Daarnaast zijn in honing wel degelijk bijensporen te traceren, zo verzekerde imker Jeroen Vorstman van de Nederlandse Bijenvereniging me. Zonderbijen geen diastase, invertase en glucose oxidase en zonder deze enzymen geen honing.

http://ohr.edu/ask_db/ask_main.php/18/Q1/

Hier geeft een andere rabbijn een wat vreemde andere mogelijkheid, er staat niet expliciet bij dat iets afkomstig van een insect niet gegeten mag worden.
Lev 11:21
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
" Honing wordt niet beschouwd als een „dierlijk product,” en daarom is honing kosjer, hoewel bijen dat niet zijn."
http://www.joodsleven.nl/Encyclopedie/Kasjroet/Kasjroet-06.htm Google eens op "is honing kosher" Je krijgt dan een rits aan sites die het eten van honing toelaten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is alleen maar omdat toen die regels bedacht werden men geen idee had wat en hoe die bijen het allemaal deden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het wordt niet beschouwt als een dierlijk product, maar dat is dus onjuist zoals ik het zie. Die beslissing is waarschijnlijk al eeuwen geleden gemaakt op een onjuiste redenatie (het is gewoon een dierlijk product, geen bij geen bijenhoning), een die met de kennis van nu te weerleggen is. Ik zeg overigens ook "ja" als antwoord. Ja, (religieuze gebruiken bijenhoning,) maar... Volgens mij is het niet zo dat als een rabbijn of groep rabbijnen iets zegt, dit advies hoger is dan de tenakh (of torah in dit geval). Iets is niet wel/niet kosjer omdat een website of rabbijn het zegt. Iets is wel/niet kosjer als de torah het zegt. Als iemand de torah verkeerd interpreteert krijg je verkeerd advies. Althans in het geval dat de god van de joden bestaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"" Volgens mij is het niet zo dat als een rabbijn of groep rabbijnen iets zegt, dit advies hoger is dan de tenakh (of torah in dit geval). Iets is niet wel/niet kosjer omdat een website of rabbijn het zegt. Iets is wel/niet kosjer als de torah het zegt. Als iemand de torah verkeerd interpreteert krijg je verkeerd advies. Althans in het geval dat de god van de joden bestaat. "" -- Volledig mee eens , De Israelieten werd een land van melk en honing beloofd. exodus 3:8 In Jesaja .... melk en honing zal men eten zie vers 15 en 21 en 22"" http://bijbel.hispage.nl/index.php Lees ook hooglied 4:11 http://bijbel.hispage.nl/index.php +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadeus: Voeg daar Spreuken aan toe: "Eet honing, mijn zoon, want dat is goed..." Hierbij ook een overzichtspagina met de verschillende Bijbelse spreuken met betrekking tot honing en bijen.
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Spreuken_Uit_de_Bijbel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Google eens op "is honing kosher" Je krijgt dan een rits aan sites die het eten van honing toelaten" -- belangrijk is dat de mozaische wet dit toelaat of niet.
Sit's, talmoet, zijn ondergeschikt.. Groet amadeus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo pieter, mee eens, bedankt voor de link trouwens, super !!! groet, amadeus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@amadeus Maar wat is jouw conclusie? Is bijenhoning kosjer of niet? Let op niet alle honing is bijenhoning. Waar vaak aan gerefereerd wordt is dadel of vijgenhoning. Mozaische wet laat geen bijenhoning toe (zoals ik het lees). Het is namelijk het product van een bij, zoals we vandaag de dag begrijpen. Een product van een onrein dier is onrein.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ MrTomaat, honing is een PRODUCT van bijen en heel gezond voor de mens.
Wetten in verband met voedsel werden gegeven ten behoeve van de gezondheid. Er werden WETTEN gegeven ivm het eten van DIEREN en INSECTEN.
KADAVERS waren onrein. Er zijn geen speciale wetten gegeven ivm BIJPRODUCTEN van onreine dieren zoals bijen honing of melk (paardenmelk. ? ) Integendeel , Y-H-W-H beloofde aan zijn volk - de Israelieten- een land van melk en honing als geschenk. Een land van melk en honing ongeacht waarvan de melk en honing vandaan zou komen . De bijbel zegt;
Kolossenzen 2: " 8 Ziet toe,23 dat niemand u als een roof24 vervoere door de filosofie,25 en ijdele verleiding, naar de overlevering26 der mensen, naar de eerste beginselen27 der wereld, en niet naar Christus;28 " http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Ko2.htm
zie ook de kanttekeningen van deze verzen.. Ook Johannes de doper at honing, hij was een Nazireeer.
Lees Numeri hoofdstuk 6. Hierin worden speciale voorschriften beschreven voor het Nazireeerschap. Honing werd niet verboden. Een Nazireeer moest zich ten allen tijde rein gedragen.
Zowel Simson Als Johannes de Doper aten honing. De Talmoet IS en BLIJFT een MENSELIJKE interpretatie van
de Mozaische WET......... de TORAH genaamd. Mijn conclusie is ;
eet honing, ik wens U een goede gezondheid toe ... ;-)) groet amadeus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt gelijk het staat inderdaad niet in de Torah. Het is dus niet mozaische wet die het niet toelaat, maar een tractate. Maar als je het er mee eens bent dat bijenhoning een product is van bijen, is het vreemd dat religieuze joden die zich ook wat aantrekken van de Tractate Bechorot(, pages 5b, 7b) toch bijenhoning eten. Nieuwe stelling: bijenhoning is prima als je de bijbel alleen leest. Het is raar om het te eten als je jood bent en je je ook houdt aan de tractate bechorot. (waarin staat dat alles wat van een onrein dier afkomstig onrein is). Een bij wordt gezien als een onrein dier. Het gegeven argument wat steeds wordt gehanteert in de links slaat de plank mis. Lees dit stuk even door.
http://ohr.edu/ask_db/ask_main.php/18/Q1/ Dat joden dus bijenhoning steeds als een probleempunt zien (het internet staat vol met specifiek deze vraag) is dus logisch. Zolang ze geen afstand doen van de tractaten kunnen ze alleen maar de bizarre bewering blijven doen dat bijenhoning geen product is van een bij. (Zie ook vorige antwoorden met deze vreemde uitspraak) Heb je al gelezen waaruit Simson die bijenhoning verzamelde. Zoals gezegd is dat een argument wat geen hout snijdt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lees volgende link en merk hoe sommige dingen naar de hand worden gezet.
In dit geval het omzeilen van de sjabbat. http://nl.wikipedia.org/wiki/Eroev http://www.standaard.be/cnt/dmf20140610_01135251 groet amadeus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben je het eens met de stelling?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal niet!
Ik noem het zeg maar een "grensverleggende" omzeiling. :-))

Andere antwoorden (2)

Ja, bijenhoning is geoorloofd. Want het wordt niet gemaakt maar alleen verzameld door de bij (die zelf niet geoorloofd is).
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wij zijn samen goed bezig ;) Antwoorden plaatsen op hetzelfde moment.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is wel het goede antwoord, maar alleen omdat het blijkbaar verkeerd wordt uitgelegd. Een bij verzamelt geen honing, een bij verzamelt nectar en maakt daar honing van. Het wordt in mijn ogen onterecht als kosjer beschouwd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad @MrTomaat, bijen gebruiken hun speeksel om van nectar honing te maken, maar dat wisten de boekenschrijvers toen niet. Hiermee kan je ook aantonen dat hetgeen koosjer is of niet, bepaald werd door mensen, niet door God.
Die kunnen inderdaad honing gebruiken als ze willen.
"Bijenhoning is geoorloofd. Het wordt immers niet gemaakt, maar alleen verzameld door de bij (die zelf niet geoorloofd is). -
Zie meer op: http://www.nik.nl/kosjer-wat-is-het/#sthash.P91Qx6rK.dpuf