hoe leg ik netjes uit dat ik niet wil dat mijn schoonouders mijn kinderen voor lezen uit bijbels voor kinderen?

Ik geloof helemaal niet! Mijn dan doet er niks mee. Nou heeft mijn schoonmoeder boeken liggen: kleutervertelboek voor de bijbelse geschiedenis enz. Ik wil liever niet dat ze ze nu al daaruit voorlezen. Pas als ze er vragen over gaan stellen en ik er niet meer onderuit kan komen.. Dan pas! Hoe vertel ik dat subtiel?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Of je zoiets uberhaupt op subtiele wijze duidelijk kunt maken, ligt aan het karakter van je schoonmoeder. Is zij enigszins begripvol, modern en meelevend van karakter, dan kan je haar op een open, vriendelijke manier vertellen dat JIJ niet kiest voor een bijbelse opvoeding, en haar vragen om daar in mee te gaan. Moeilijker wordt het, als je schoonmoeder minder begrip heeft voor jouw overtuigingen: In dat geval wordt het lastig om subtiel te blijven, met alle risico's van dien. Dan zul je, met alle respect en in liefde, toch duidelijk moeten maken aan je schoonmoeder dat je absoluut niet wil dat zij JOUW kinderen bijbelse waarden bijbrengt, hoe pril ook. In dat geval zou ik een keer met haar afspreken, ZONDER man of kinderen erbij. Vertel haar VOORAF dat er iets is waar je je zorgen om maakt en waar je het met haar over wil hebben. Belangrijk: Laat haar tijdens dit gesprek VOORAL weten hoeveel je van haar houdt, en hoe belangrijk je haar acht voor jouw kinderen! Geef haar vooral het gevoel dat ze gewaardeerd wordt, en dat er van haar gehouden wordt! Kom dan 'to the point', vertel haar dat het absoluut NIET jouw keuze is om je kinderen met de bijbel op te voeden. Leg daarin vooral de nadruk op het feit dat jij en je man daarin de baas zijn. Het zijn tenslotte jullie kinderen. Nogmaals: Deel dit mede in vriendelijkheid en liefde, da's heel belangrijk en nodig om enig respect en acceptatie te krijgen. Maar het moet ondertussen wel duidelijk worden dat jullie bepalen hoe de kinderen worden opgevoed en niet de grootouders. Blijf daarin volharden, jouw keuze moet uiteindelijk gerespecteerd worden in dit alles! Heel veel succes!

Laat je man dit doen, het zijn zijn ouders en hij moet weten hoe hij dit aan moet pakken, begin er zelf niet over, zij denken er goed aan te doen, er is overigens niets mis mee, als de kinderen toch wat van het geloof af weten, als ze eens bij gelovige kinderen spelen, begrijpen ze ook beter waar zij mee bezig zijn en ze kunnen het beter van oma horen, dan van de moeder van een vriendje, kleine kinderen zijn leergierig. Als ze het niet leuk vinden, vertellen ze dit vast zelf tegen oma.

Als je jouw kinderen 'onder het gezag' brengt van je schoonouders zul je moeten accepteren dat zij ook een deel bijdragen aan het opvoedingsproces. Voorlezen van peuters/kleuters hoort daar ook bij. En als je schoonouders gelovig zijn ook het voorlezen uit de bijbel. Wees er maar op voorbereid dat je ook de juf van groep 1 en 2 niet kunt weer houden van (bijv.) het voorlezen van het kerstverhaal straks. Gun je kinderen die verhalen uit de bijbel, ze worden er alleen maar rijker van in geestelijk opzicht.

Praat met je schoonouders. Zeg ze hoe jij er over denkt. Zeg erbij dat je hun geloof respecteerd maar dat jij je kinderen op je eigen manier wil opvoeden.

Lieve lieve lieve mams van .... :) die mooie boekjes daar he, zou ik die aub mee mogen nemen naar ons huis :) De boekjes lijken mij zeeeer interesant en bovendien hebben we een mooie dure boekenkast waar we geen raad mee weten omdat hij helemaal leeg is en dus erg lelijk oogt. Die boekjes van u zouden daar echt precies van pas komen :) Please.... Mag het lieve lieve mama van... Zoiets moet lukken ;) dat die boekenkast op de zolder van de buurman staat hoeft niemand te weten. Succes.

Je kunt dat aan je partner overlaten (het zijn zijn ouders), maar uiteraard kan je dat zelf ook doen. En hoe: zoals je dat hierboven ook doet. Dat je jouw kids nu nog te jong vindt, wat je mening daarover is, dat je later misschien wel een beroep op ze wil doen op dit gebied. Waarom subtiel trouwens? Het zijn jullie kinderen, dan beslissen jullie, toch?

Toen onze kinderen 4 waren kregen ze op school ook met de bijbel te maken, en niet zo'n beetje ook. Dat was niet te voorkomen omdat de enige school in het dorp behoorlijk christelijk is. Ook je schoonouders kun je niet veranderen. Je wil niet in het conflict terecht komen neem ik aan en mensen die hierboven zeggen: dan moet je ze niet bij opa en oma droppen, die snappen niet dat grootouders ook graag hun kleinkinderen om zich heen hebben. Het is belangrijk om te weten dat je schoonouders niets kwaads in de zin hebben, maar je zou hen kunnen vragen of ze het niet willen doen. Als dat niet werkt is een eigen boek meegeven waar de kinderen aan gewend zijn ook een optie; dan vragen de kids er soms zelf om. Zo hebben wij een tijdlang veel uit Jip en Janneke voorgelezen en dan vroegen ze ook als ze gingen logeren om dat boek. Maar stel nu dat dat niet lukt en je schoonouders blijven de kinderen voorlezen uit de bijbel, dan zou ik er verder niet over strijden, maar proberen je kinderen zelf te laten nadenken. Op de kleuterleeftijd hebben wij volstaan door te zeggen dat het verhalen zijn waar je wat van kunt leren, net zoals sprookjes, maar dat er mensen zijn die de sprookjes uit de bijbel echt geloven. We vertellen ze dat er veel in de bijbel staat waarvan inmiddels al duidelijk is dat het niet kan kloppen, maar dat ze het gewoon kunnen zien als verhalen. En (op die gruwelijke verhalen uit het oude testament na dan) er staan ook best een aantal verhalen in die voor kinderen mooi en meeslepend kunnen zijn. Zolang je niet merkt dat het je kinderen kwaad doet (nachtmerries over de duivel of onverdraagzame uitspraken doen ofzo) zou je het kunnen accepteren, maar dat is iets wat alleen jijzelf en je partner kunnen bepalen. Succes met deze lastige situatie. Toegevoegd na 1 uur: Onze oudste zoon (nu 9 jaar en ajax-fan) is overigens al gevoelig voor logica. Hij vond de mening van Cruijff erg leuk: "Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden". ;)

natuurlijk, poisonivy, zijn het jouw kinderen en jij bepaalt met je man hoe ze opgevoed worden....,maar ooit komen je kinderen in contact met bijbelverhalen of bijbelfiguren en mischien wel eerder met andere geloven en figuren daaruit... zou het niet prettig zijn dat ze in een beschermde omgeven van bekenden/ familie horen hoe dit ene geloof in elkaar zit voordat ze op straat/ school/ vriendjes/ ouders van vriendinnetjes of wat voor minder prettige manier in contact komen met geloven die niet door hun ouders/grootouders zijn uitgelegd ? en als je het niet prettig vindt dat je schoonmoeder dit voorleest, dan is het verstandig om je man deze hete aardappel uit het vuur te laten halen... doe het niet zelf, dan loop je kans op een flinke ruzie met geloof en ongelovig/atheïsme als inzet, wat helemaal niet nodig is ! denk er maar eens rustig over na en neem een verstandige beslissing !

In het algemeen is het een goede regel om iedere partner zijn eigen ouders aan te laten spreken bij moeilijke onderwerpen. Simpelweg omdat je van je eigen kind makkelijker slikt dan van de "koude kant". Daarnaast is het ook vaak zo dat als je ergens verkrampt over doet, kinderen juist extra nieuwsgierig worden. Wat niet mag is extra spannend en dat kan betekenen dat jouw anti-houding onbedoeld juist interesse opwekt. Je kan misschien op een zeker moment gewoon tegen je kind vertellen dat jij er niet in gelooft en oma wel. Zo lang ze daar nog te klein voor zijn, interpreteren ze een voorleesverhaaltje echt niet als opgelegde levensfilosofie. Je helpt je kind er overigens niet per se mee als je de religieuze invloed van oma, buren, school, vrienden compleet probeert af te schermen. Je wordt als kind niet spoorslags een reli-fundi van oma's voorleesboek. Wel is het informatie die bijdraagt aan de algemene kennis van het kind. Het krijgt tenslotte in dit leven nog op vele plaatsen en momenten met religie te maken.

Natuurlijk mag je als ouders (binnen het redelijke) bepalen wat je ze wel en niet voorschotelt. Ik heb het meegemaakt vanaf de andere kant, mensen die mijn kinderen vertelden over toverij , heksen en boze krachten. daar was ik niet blij mee. Ie is echter verschil tussen het recht hebben en dat recht handhaven. (helaas) zijn kinderen maar voor een beperkte tijd onder jouw toezicht en de mening van je man staat NIET in je antwoord. Misschien denkyt hij er geheel anders over maar houd hij zich stil omdat hij die strijd nooit kan winnen, of hij stoot jou voor het hoofd of je schoonouders. Ik denk dat je gerust vriendelijk kunt melden dat je niet wil dat de kinderen geloof opgedrongen wordt (ik heb het idee dat dat jouw pijnpunt is) en dat valt te begrijpen. Het is echter-en dat weet ik als ervaren (pleeg)ouder met volwassen kinderen ONmogelijk je kinderen 24/7 te beschermen voor invloeden die je ongewenst vind. Ons is het dan ook NIET gelukt maar weten mensen wel hoe wij tegenover bepaalde zaken staan. Omdat we omringd worden door geloofsfanatime heb ik zelf het idee dat gecontroleerde dosering beter is dan het leren "op straat". Omdat ieder mens geneigd is ergen in te geloven, behoeft dat vermogen invulling , ook (vooral) bij kinderen. Ze creeren anders een eigen droomweleld die wel eens veel ongunstiger kan zijn. Heb je het recht je kind te beschermen tegen indoctrinatie, ZEKER. Kun je het voorkomen NEEN, niet waterdicht. dat is de conclusie die ik en velen met mij hebben moeten trekken nadat de opvoeding voltooid is. Ik wens je dan ook wijsheid toe, je wens op zo een wijze uitgevoerd te krijgen dat je geen tegengesteld probleem krijgt.