hoe leg ik netjes uit dat ik niet wil dat mijn schoonouders mijn kinderen voor lezen uit bijbels voor kinderen?

Ik geloof helemaal niet! Mijn dan doet er niks mee. Nou heeft mijn schoonmoeder boeken liggen: kleutervertelboek voor de bijbelse geschiedenis enz. Ik wil liever niet dat ze ze nu al daaruit voorlezen. Pas als ze er vragen over gaan stellen en ik er niet meer onderuit kan komen.. Dan pas! Hoe vertel ik dat subtiel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
5.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snap ook niet waarom niet, voor kinderen is het verhaal van Roodkapje hetzelfde als het verhaal van Mozes in zijn biezen mandje.
Ze leren er niets verkeerds mee, het christendom is een deel van onze cultuur of je er nou in gelooft of niet.
Ik ben zelf atheïst, maar kom uit een christelijk gezin, heb mijn kinderen ook voorgelezen uit de kinderbijbel.
Rieneke1
11 jaar geleden
eens met nelly, denkerin en thijs. maar als je het werkelijk niet wil, dan zal je met je man hierover moeten praten.
het is beter als hij de boodschap overbrengt en zo laat zien dat het *jullie* besluit is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Rieneke, Nelly, Denkerin en Thijs: vraagstelster vraag niet om een mening, maar om wat ze in de gegeven situatie moet doen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom ook een reactie en geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, daar hebben jullie natuurlijk helemaal gelijk in!!!
Xcuse me!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
van een verhaaltje uit de bijbel (wat ook een stuk geschiedenis is) word geen een kind slechter!
laat je schoonmoeder lekker lezen, misschien kan je erbij gaan zitten luisteren, stimuleert ook je kinderen!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik zou me er niet zo'n zorgen over maken eigenlijk. Ik heb een tante die mij voorlas uit de kinderbijbel, toen ik klein was. Ik wist toen al dat ze gelovig was, en wij thuis niet. Ik vond het mooie verhaaltjes, net zoals de wolf en de zeven geitjes. Ik vond het zielig voor Jezus dat hij dood ging, maar dat vond ik ook bij bambi toen zijn moeder werd dood geschoten. Ik dacht er verder niet bij na, dat mijn tante alles geloofde wat in dat boek stond ontging mij gewoon. En ik denk dat dit bij veel kinderen zo is. Op die leeftijd is de bijbel gewoon nog niet te begrijpen zoals een gelovige van oudere leeftijd dit begrijpt. Kinderen uit gelovige gezinnen praten vaak na wat ze thuis horen, maar hebben het echte besef nog niet. Ik was pas 20 toen ik begreep wat de Christenen precies geloven, en toen had ik al voldoende van deze wereld gezien om voor mijzelf een keuze te maken. Ik heb op de basisschool (openbare) in groep 7 gekozen voor Godsdienstlessen (we konden zelf kiezen, Godsdienst of maatschappijleer) omdat ik er meer van wilde weten. Maar ook na die lessen (de juf kon het nieuwe testament niet eens uitleggen, over vergeving enzo) bleef het voor mij een sprookjesboek. In groep 8 ben ik maatschappijleer gaan doen, veel interessanter. Dat ging tenminste over de wereld van nu, en dat is geen sprookje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met alle respect, maar Poisonivy75 heeft recht op privacy,
maar de houding tegenover schoonma mbt dit onderwerp geeft aan dat er heel iets anders aan ten grondslag ligt. Past de schoonmoeder elke dag op?, dan is zo,n bijbel gauw uit en het probleem opgelost. Anders de schoonouders niet optrommelen als u ze alleen maar voor het oppassen nodig heeft.
Dus zelf uw broek ophouden. In een relatie met kinderen beslissen de ouders SAMEN wat goed of slecht voor hun kinderen is. Wij hebben behalve onze bijbels ook 2 kinderbijbels en dat zijn boeken waaruit men goed kan voorlezen in voor kinderen begrijpelijke taal. Elke kennis of familielid die komt oppassen op de kinderen helpt aan de vorming en opvoeding van de kinderen.
Dat geldt ook voor de situatie op de creche of school. Wat er op straat gebeurt en wat men op de tv ziet kan men niet tegenhouden voor de kinderen, en dat zijn meestal negatievere ervaringen dan verhalen uit een kinderbijbel.
Kinderen pikken zelf wel dingen uit het geheel van wat zij tijdens hun leven aangeboden wordt.
Snuffel
11 jaar geleden
Een beetje algemene kennis kan geen kwaad. De christelijke geschiedenis zit overal in verwerkt, kijk alleen maar naar de schilderkunst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben wel benieuwd wat je man hiervan vindt. "Hij doet er niks mee" is iets anders dan "Ik geloof helemaal niet".
Zoals veel anderen ook al aangeven: kinderen horen erg veel verhalen, sprookjes, kabouters, sinterklaas, paashaas, spoken, elfjes; en al die dingen kwetsen de tere kinderzieltjes niet. Als daar bijbelverhalen bij komen is dat helemaal niet slecht. Onze literatuur stikt van de bijbelse thema's, onze cultuur is doordrenkt van het christelijk geloof. Onze normen en waarden zijn gestoeld op het christelijk geloof.
Daarbij komt dat kinderen overal waar ze komen anders benaderd worden. Bij oom en tante, bij vriendjes, bij opa en oma, bij de oppas. Geen enkel probleem.
Maar nogmaals: hoe denkt je man erover? Het zijn ook zijn kinderen, en het zijn zijn ouders. En hij "doet niks" met het geloof. Het zou best kunnen dat hij het voorlezen van zijn ouders wel kan waarderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed punt Emma, want na het lezen van de reactie van vraagsteller op skusme vraag ik me toch af hoe het zit tussen partner en vraagsteller. Wel kiezen voor een chr school en verbaasd zijn dat ze daar gaan bidden en uit de bijbel lezen en er spijt van hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Emma. Over de paashaas etc vertellen we achteraf ook dat ze niet bestaan. Zo wil ik dus eigenlijk niet dat mijn kinderen hier nu al mee geconfronteerd worden. Ik moet ze uitleggen dat god niet bestaat. Dat ze een leugen was... Net als sinterklaas enz. En ja ze krijgen er helaas elke dag mee te maken. Zal ik moeten accepteren. Maar kan het wel afzwakken. Wat mijn man betreft: hij geloofd wel. Maar hij is niet fanatiek. Net als met zijn ouders ik wil er niks over horen en hij zegt er niks over naar mij. Natuurlijk is hij het er ook niet altijd mee eens. Het komt wel eens ter sprake. Dan kappen we het gesprek geloof af en hebben we het er niet meer over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pelle nogmaals dit was onze gezamelijke keuze. Maar nu achteraf denk ik nee.. Maar om se van school af te halen weg bij vriendjes nee zo koudhartig ben ik niet. Maar het was zeker niet mijn 1e keuze!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar WAAROM ben je zo verbaasd dat er in de bijbel gelezen wordt en verhalen verteld wordt, ze doen precies wat iedereen verwacht van een chr basisschool. Verder: je man gelooft wel en daarom vind ik jou te fanatiek naar je schoonouders, dit kun je echt niet maken. Als je man ook pertinent niet wil dat jullie kinderen voorgelezen worden uit de bijbel heb je een punt en ga je samen naar je schoonouders. Wat jij wil kan gewoon niet. Wel je kinderen op school naar de bijbel laten luisteren en niet bij je schoonouders als je man gelooft....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben niet fanatiek naar mijn schoonouders!! nog niet. Heb het er met mijn man over gehad nog niet met hun. Heb alleen die boeken zien liggen meer niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wat wil jouw man nu echt? Weet je 100% zeker dat hij ook tegen voorlezen is terwijl je kinderen het ook op school te horen krijgen? Verder: lezen je schoonouders bij het eten zelf uit de bijbel? Bidden ze voor en na het eten? Mogen ze dat wel van jou? Zoja: is dat dan ook niet hypocriet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle... Voor de rest laat ik hun volledig in hun waarde. Als hun willen bidden doen ze dat. Elke woensdag eten wij bij hun. Hun bidden voor en na. Ik, man en kinderen zijn uit eerbied stil. Dan aanvallen mijn schoonmoeder kookt best lekker. Jij zet mij neer als een volstrekte hypocriet. Wat ik niet ben. Alleen over dat punt van voorlezen val ik bij mijn schoonmoeder. Voor de rest niet. Ze moet doen waar zij troost, liefde en inspiratie uit haalt. Is dat door god... Mam ga je gang. Ik hou zielsveel van haar maar daarom hoef ik niet in alles ja en amen tegen haar te zeggen. Ik heb mijn eigen mening die ook zéér zeker telt. Dat doet helemaal niks af aan mijn respect voor hun.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt! Jou overtuiging, jou mening en jou opvoeding!!
Ook ooit een schoonmoeder gehad die dit deed en inderdaad lijkt er op het eerste gezicht niks mis mee maar het zal hier niet bij blijven, als je hier nu aan toe geeft krijgen ze binnenkort hun eerste bijbel voor hun verjaardag oid en zo gaat het verder.
Je schoonmoeder dient gewoon jou/jullie manier van opvoeden te respecteren en niet proberen je kinderen een kant op te sturen die jij overduidelijk niet voor ogen hebt, want dat is wat het is.
Het verhaal over Mozes in z'n mandje is NIET hetzelfde als Roodkapje, het is een eerste aanzet om jouw kinderen iets te laten geloven waar JIJ niet achter staat.
Het lijkt een sprookje maar het uiteindelijke doel is héél anders.
Verder vind ik het belachelijk dat jij je hier moet verdedigen over jou manier van opvoeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt NBK. Ik denk niet dat ik haar er op aan spreek. Maar als ze met een bijbel voor de verjaardag komen hebben ze ruzie ja. Maar dat weet ze wel. Mijn schoonmoeder kent mij door en door. Dat weet ik omdat zij met mij NIET over het geloof praat. Das dan weer het stukje respect naar mij toe. Geloof zal altijd een moeilijk iets blijven. Ook ik ben van mening dat als je niet geloofd je je meer moet verdedigen waarom dan niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is en blijft hypocriet deze manier van opvoeden.
Maak maar geen slapende honden wakker die mogelijk uw relatie,s een deuk toebrengen.
Spreken is zilver.......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En waarom? Hun zien het zo en ik anders. Dus moet ik maar toegeven? Nogmaals nee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Poisonivy75: Ook ik heb de discussies hier gevolgd en vind het heel erg akelig, dat je aangevallen wordt op je beslissingen en je gedrag. Net zo goed als dat ik het naar vind te lezen, dat je je in de verdediging laat drukken.
Wat ik ook zie is, dat veel GV-ers het goed bedoelen en je hun mening geven: als een soort van waarschuwing.
Het gaat alleen vaak niet meer over je vraag, maar over jou en jouw gedrag. Daar lees ik heel veel afkeuring over.
Of je nou wel of niet "goed"of "fout" hebt gehandeld en handelt in de ogen van anderen: het is jouw leven en daar heeft niemand iets mee te maken. Trek het je dus alsjeblieft niet diep persoonlijk aan. Haal eruit, waar je wat aan hebt en laat datgene los, waar je niks aan hebt.
Jouw mening is voor jou het belangrijkste. Twijfel je, dan stel je die bij, zo niet, dan niet.
Verdedigen is zinloos.
Maar dat is mijn idee hierover.... net zo belangrijk en onbelangrijk als die van ieder ander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wees consequent en haal dan ook uw kinderen van die Christelijke school af, en gebruik die niet omdat deze naast de deur ligt.
Met roken, drugs of drankgebruik heeft men een punt om dat in eigen huis te weren zonder aanziens des persoons.
Maar met dit wordt het een beetje overdone.
Met deze halsstarrige houding zult u meer verliezen dan u lief is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sxiopo Ik bepaal waar mijn kinderen heen gaan! (zucht en mijn man.. voordat we daar weer gezeik over krijgen!)
Ze hebben het hier naar hun zin en genieten elke dag van school met hun vriendjes en vriendinnetjes. Hoor nog steeds niet dat ze niet naar school willen. Ze vinden het er leuk. En dat heeft niks te maken met het god gedeelte. Das iets kleins en bijzaak. Het zou pas hypocriet zijn om hun nu van school te halen. Wat een goede moeder ben ik dan? Ik heb er een beetje moeite mee dus MOET jij/jullie naar een andere school. Te gek voor woorden. Ik heb alleen een andere kijk op het geloof dat wil niet zeggen dat ik ze van die school moet trekken. Kom op zeg. En dat het naast de deur ligt is alleen een leuke bijeenkomst nietwaar? Dat was NIET mijn rede om ze daar op school te doen!!!. Laat dat heel duidelijk zijn. Wij hebben meer dan een school bekeken. Deze was voor ons de beste keuze.
Ik weiger om in een hokje geduwd te worden. Geef liever antwoord (normaal zoals sommige doen) op mijn vraag. Ik wil geen opvoedkundige mededelingen van mensen hier die mij vertellen hoe ik mijn kids op moet voeden. Dat kan ik heel goed samen met mijn man. Ik heb nette eerlijke kinderen die ik naar mijn inzicht buiten het geloof onderwerp normaal opvoed. Ik ben van plan om er nette lieve vrolijke mensen van te maken. En ik ben heel goed op weg met hun. Meer kan ik als ouder niet doen.
Ik zie dat je voor Ajax bent? Dat is jou geloof. Wat als jou kinderen als je die hebt voor Feyenoord zijn? Duw je hun dan ook ajax door hun strot?? Nee dus. Moeilijk heel moeilijk. ZUCHT.......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ krol. Ik weet er iets van. Maar meer wil ik er niets van weten. Zelf heb ik een katholieke achtergrond. Ben naar Christelijke scholen gegaan. Ook niet mijn keuze maar goed. Mijn ouders hebben op hun manier geprobeerd mij dat bij te brengen. Daarom ben ik nog steeds geen slechte ouder! Ben lief en geef om mijn kinderen. Wat willen ze nog meer. Ook die kant moeten ze leren kennen. ja en nee ligt dicht bij elkaar. En zo als de meeste typen op school leren ze er over. Dat wil niet zeggen dat ik er over moet gaan lezen als ik dat NIET wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben fan van Feyenoord.
De avatar is het wapen van Amsterdam.
Ik poneer de stelling dat u niet weet hoe een kinderbijbel er van binnen uit ziet en op welke manier zij geschreven is.
Vertel het uw schoonouders waar u werkelijk mee zit.
(het gaat echter veel dieper)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Ik heb nette eerlijke kinderen die ik naar mijn inzicht buiten het geloof onderwerp normaal opvoed'
Poisonivy, óók op het punt van het geloof voed jij je kinderen prima op :o)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is nou eigenlijk precies het probleem?
En wat vind je het probleem van een verhaaltje uit de bijbel? Wat jou betreft zou een sprookje of een ander fictief verhaal dus ook niet moeten kunnen? Of is het dat je dus eigenlijk gewoon anti-geloof bent?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wil ik graag zo houden Sxiopo! En mijn excuus als ik jou verkeerd geinterpreteerd heb aangaande voetbal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee al die andere verhaaltjes daar vertel je bij: De boze wolf bestaat NIET, gemene heksen bestaan NIET, als ze oud genoeg zijn: sinterklaas bestaat NIET, paashaas bestaat NIET. Mega mindy? ja die wel want mieke is Mega mindy. Kerstman? nee die bestaat NIET!. Spoken, geesten bestaan NIET. Enz enz enz. Mijn punt is: waarom mag ik mijn kinderen niet zeggen hoe ik erover denk en hun/jullie wel? IK geloof NIET. Punt.
En waarom moet het altijd dieper gaan. Als iemand niet in iets geloofd is dat diegene zijn/haar goed recht. Al dan niet of de gelovigen het wel vinden.
Nogmaals voor de rest heb ik een gezonde relatie met mijn man en zijn ouders. Alleen op dat vlak niet. Moet kunnen toch? Of moet ik naar hun pijpen dansen om de lieve vrede te bewaren? NEE.. Natuurlijk hebben we wel eens een discussie. Welke schoonmoeder en schoondochter niet. Je weet wat ze daar over zeggen. Niks dieper en dat is het.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@sxiopo, Jij maakt het echt helemaal bont zeg, waar háál je het vandaan dat het veel dieper zou gaan?
Btw, wat doet 't er toe of Poisonivy wél of niet weet hoe zo'n kinderbijbel er van binnen uit ziet?
ZIJ WIL HET NIET, wat is daar nu zo moeilijk aan te begrijpen??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil advies hoe ik het netjes kan vragen! niet hoe ik mijn kinderen MET god op moet voeden. Nogmaals ik voed ze zelf op. Dat mijn schoonmoeder uit dat boek wil voorlezen wil ik overlegt hebben. Zo is er ook overleg over cola en andere dingen waarom hierover dan niet? Ik wil antwoorden geen verwijten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij die al die andere verhaaltjes vertel je er bij dat het niet echt is. Doe dat nu dan ook als jij dat vind. Ik ga er vanuit dat je bij Sinterklaas ook niet nu meteen gaat roepen dat het niet waar is. Dus misschien kun je het voor een aantal andere verhaaltjes ook nog wat in het midden laten.
Je kan over de grote boze wolf natuurlijk ook wel vertellen dat deze NIET bestaat, maar de vraag is maar net of een kind jou dan wel of niet echt gelooft of er toch stiekem nog bang voor is. Dat ze echt doorhebben dat het niet waar is komt pas later. En dat gaat, hoe graag je het ook wel of niet zou willen voorkomen, misschien ook met de verhalen uit de bijbel gebeuren.
Op dit moment zijn die verhalen nog gewoon leuke verhaaltjes en als je kinderen er niet helemaal mee doodgegooid worden (wat niet gebeurt aangezien jij niet gelooft) dan gaan ze daarover later echt wel hun eigen mening vormen. En geloof mij nou, de kans dat dat niet geloven is, is groter dan dat ze over 10 jaar op de EO-jongerendag staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke de boze wolf was misschien niet zo een goed idee. Ik wil niet hebben dat mijn kinderen ooit op vakantie bv een wolf tegen komen en erop af stappen. Lief wolfje... Hahaha.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@NBK Als iemand op GV een vraag stelt, dan kijken velen naar het profiel en eerder gestelde vragen en antwoorden van het GV,lid. Dat geeft meestal een totaalbeeld. Zoals door velen opgemerkt zijn er tegenstrijdigheden.
Dat wil de vraagstelster niet toegeven.
Geen probleem voor mij, maar het is en blijft hypocriet en inconsequent.
De relatie komt onder druk te staan als het op de spits wordt gedreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even over een christelijke school: die staat NIET vol kinderbijbels! Een "gewone"christelijke school is net zo als een openbare school, alleen wordt er aan het begin van de dag gebeden, gezongen en vaak een bijbelverhaal, of een spiegelverhaal, of een gedicht gelezen. En aan het eind van de dag wordt er ook vaak gebeden. En vloeken mag er niet, maar dat vindt men op de meeste openbare scholen ook niet goed, kwestie van je netjes gedragen.
Dit om het beeld van sommigen een beetje bij te stellen. Christenen zijn gewone mensen, net als niet-christenen trouwens.
Op de vraag heb ik verder geen antwoord, maar ik vind het eigenlijk een heel respectvolle vraag. De vraagstelster heeft zelf een probleem, erkent dat dit haar probleem is, en wil dit op een fatsoenlijke manier oplossen.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@sxiopo,
Als het geen probleem is voor jou waarom blijf je er dan zo op hameren?
Ik vind het achterlijk dat Poisonivy hier een hele gewone normale vraag stelt en vervolgens van alle kanten helemaal de hoek in gedrukt wordt over HAAR manier van opvoeden terwijl ze op haar vraag niet of nauwelijks een gewoon normaal antwoord krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn persoon word gemaakt door jullie. Dus omdat ik dit typ ben ik zo en zo? Nee ik ben ik en geniet van het leven mijn man en mijn kinderen. Maar omdat ik andere opvattingen heb ben ik anders. Jullie kennen mij niet. Wil je mij leren kennen vraag dat dan gewoon en zet geen vraagtekens bij mijn persoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Haivon: Amen. Bedankt. Dat gebeurd er ook op onze school. Precies zo als jij het omschrijft. Voor de rest een goede school en ben blij dat ik die keuze gemaakt heb. Als je kinderen het ergens ontzettend naar hun zin hebben dan is dat voor een moeder toch iets moois. Dat ik niet in hun geloof deel dat is mijn ding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik daag u uit om dit alles te laten lezen door uw man en schoonouders, dan is meteen de kogel door de kerk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik word niet graag uitgedaagd! En nee dit bespreek ik wel/niet netjes met mijn schoonouders. En dat is helemaal aan mij om dat te beslissen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@sxiopo,
Het zou je sieren om Poisonivy nu eens in haar waarde te laten en op te houden met haar allerlei onzin op te dringen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het valt niet te rijmen. Jarenlange invloed van een school met Christelijke grondslag en een fractie invloed van schoonmamma. Uw vraag om advies heeft meer voeten in aarde dan u overzag. Het waarom van uw halsstarrige houding
tegenover het geloof kunt u niet eens in simpele bewoordingen uitleggen.
Dat zou pas uw vraag toegevoegde waarde geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof niet! wat kan ik daar nog meer aan toevoegen? Jij wil gewoon horen dat ik bij nader inzien mij toch bekeer. Nee. Die jaren lange invloed valt ook wel mee. Heb toen niet geloofd nu nog niet. Dat zal altijd wel een issue blijven he... Wel/niet wel/niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog even en je durft als vraag steller geen vraag meer te stellen omdat mensen weten hoe je bent (na het lezen van je eerdere berichten, zodat dus iedereen weet hoe jij bent) En je daarom dus op alles afgerekend word. Vragen zijn er om te stellen. En dat blijf ik dus ook doen!. En in discussie gaan doe ik ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Poisonivy, Geloofderelateerde vragen lever hier altíjd heftige discussies op....overal in de wereld trouwens, jammer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Poisonivy75 Ik hoef niemand te bekeren, dat zijn uw woorden.
Met uitzondering van deze vraag bent u oud en wijs genoeg om uit te maken wat goed of slecht is. Ik spreek de hoop uit dat deze vraag en de bijbehorende antwoorden en reactie,s onder ogen komen van uw man, schoonouders en de school. Dat wordt een interessant onderwerp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@sxiopo,
Waarom? Zodat zij ook nog eens kunnen proberen Poisonivy te overtuigen van uw gelijk?
Ik ga er van uit dat haar man volledig achter haar staat en wat school en schoonouders hiervan vinden is totaal irrelevant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus door deze vraag ben ik onvolwassen? Die leeftijd ben ik ruim gepasseerd! Dank je wel. Terwijl ik een nette oplossing vraag. En het dus niet zo maar voor de voeten van mijn schoonmoeder kwak. Ma zo wil ik het en niet anders. Wat nee: Jij hebt GEEN inspraak. Wat ik wil is wet enz enz.. Netjes om je zo over mij uit te spreken. Het is geen gok spelletje. Kijken wat haar man en schoonmoeder doen nadat ze ons antwoord gelezen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weerhoudt ze niks. Alles heeft 2 kanten. Dus eens te meer moet ik weer toegeven om de andere kant te leren kennen: NEEEEE. Ik kan dat van de andere kant ook zeggen. Ben er ook zeker niet streng in. Als ze vragen over jezus hebben enz dan wimpel ik dat af. Mijn goed recht. Op school horen ze toch het andere dus wat is het probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik probeer even een frisse blik te brengen vanuit mijn kant!
Mijn ouders zijn allebei in de zeer katholieke Spanje geboren en getogen, binnen het strenge katholicisme van toen. Ze hebben al op jonge leeftijd allebei hun rug gekeerd tegen de kerk en het geloof, en ze hebben mij en min zus op een strikte laïcistische manier opgevoed. Zelf ben ik niet gelovig, en ook mijn zus niet. Maar dat heeft mijn ouders nooit weerhouden om mij naar een nonnen kinderdagverblijf te brengen, omdat ze toen dat het beste voor mij vonden. Dat heeft ze nooit weerhouden om mij sinds heel jong te laten weten dat er mensen waren die in God geloofden en mensen die dat niet deden, en ook waarom. Ik heb samen met m'n vader stukken uit de bijbel gelezen, waarbij een stukje uitleg erbij hoorde, maar dan vanuit een historische en sociale invalshoek. Met andere woorden, wat ik van mijn ouders gekregen heb is wat PoisonIvy bedoelt met 'ik heb mijn keuze gemaakt', en dat is niet anders dan aan je kinderen geven wat je denkt dat het beste voor hen is. Dat is je goede recht, en ik zou durven stellen je verplichting als ouder.
Daarin hoeft zich niemand anders te bemoeien, tenzij dat in goed overleg is met de ouders. ... zie vervolg...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu ben ik getrouwd voor de kerk met een gelovige persoon, en ons kind gaat naar een neutrale basisschool. Ons kind heeft toch zelf gekozen om haar eerste communie te vieren, nadat ze alle informatie had gekregen, zowel van mij als van haar moeder. Maar dan van niemand anders, tenzij ze erom vroeg en wij hiern stemden, bij voorbeeld van mijn ouders of van mijn schoonouders, die wél gelovig zijn.
Ik herken me in je situatie, PoisonIvy!!
Ik heb een fantastische relatie met m'n gelovige schoonouders, en dat wil ik niet op het spel zetten, maar ze begrijpen dat de keuzes voor het opvoeden van mijn kind worden niet door hen gemaakt, en dat geldt op alle vlakten, ook geloof. Is het voor jou en je partner een optie om dit een keer met z'n allen te bespreken? Je zou ook afspraken hierover kunnen maken. Ik denk niet dat de vraag is voorlezen of niet, maar over het geloof hebben of niet. Als ik je lees, denk ik dat geloof is voor je schoonouders iets wat niet uit een boek komt, maar diep van binnen. Het is waarschijnlijk voor hen heel moeilijk om het niet over hun geloof te hebben, maar ze kunnen wel met jullie afspreken waarover gesproken wordt, wanneer, hoe, en dit met jullie duidelijk afstemmen, zodat je weet wat er verteld is.
Dat is het eeuwige probleem tussen geloof en geen geloof: geloof is per definitie eenzijdig, en dat is wat jij, denk ik, wil voorkomen voor je kinderen. Dat is mijn ouders gelukt door het heft in eigen handen te nemen, en mij te vertellen over alle aspecten van geloof. Of je hier iets aan hebt weet ik niet, maar ik kan je verzekeren dat je niet de enige bent met z'n issue. Alles is te bespreken en op te lossen, zo lang iedereen bereid is om te luisteren en zich in te leven in redenen van de andere. Liefde is de sleutel, en niet liefde van God, maar voor elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Gabi jij begrijpt het HE HE... Zo zie ik het ook. Bij mijn schoonmoeder zit het inderdaad heel diep (kijk dat diep bedoelen we.) binnenin haar. Is haar recht. Zij haalt daar troost en andere dingen uit. Ik haal mijn troost uit andere dingen. Chocola, goed gesprek met man/vriendin/ouders/zijn ouders die je onvoorwaardelijk steunen waar kan. Mijn vertrouwen en geloof in mijzelf! Ik kan het en ik doe het. Daarom praten wij over dat niet. Soms komt er wel eens een discussie die dan eindigt in we hebben het er niet meer over omdat we op geloofs vak TE verschillend zijn. Ik wil antwoorden en tastbaarheid en zij gelooft in god zoals het beschreven staat. Zo heb je nou je antwoord Sxiopo???
Natuurlijk heeft ze wel eens gevraagd maar waarom dan niet. Het interesseert mij niet en hou mij daar niet mee bezig. Iedereen heeft wel iets wat je niet interesseert. Dat is een stukje van je opvoeding zeggen ze dan. Heb ik gehad en nee doe er niks meer mee. Als we alles zouden weten werd het wel heel saai. Ik heb andere interesses die zij misschien niet leuk vind. Nou dat is dan zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga nog twee dingen zeggen:
a Ik ben gelovig opgevoed maar geloof nu niet meer, mijn kinderen gaan naar een pc school maar we komen niet (meer) in de kerk. Dat is verder helemaal niet slecht (ik kan mooi van twee kanten antwoorden geven op gv)en als de oma's van mijn zonen niet zo verrekte snel waren dood gegaan hadden mijn zonen daar constant uit de bijbel gehoord. Dat ga ik niet tegenhouden dat is HUN stukje opvoeding naar mijn kinderen.
b Je hebt blijkbaar een fantastische partner, je schoonouders hebben hem opgevoed dus waarom laat je hun niet met hun kleinkinderen doen wat zij willen? Natuurlijk staat het jou vrij om niet te geloven maar het is helderder als jij daarin duidelijker bent: nee X en Y, mama gelooft daar niet in maar opa en oma wel en die mogen het jullie vertellen, zo ook de juf op school. Als je 18 bent mag je zelf beslissen wat je gelooft. Stuur ze niet meteen naar iemand anders als ze over Jezus beginnen maar vraag wie dat is en wat die heeft gedaan en wat ze ervan geleerd hebben en zeg dan weer dat dat een mooi verhaal is maar dat jij daar niet in gelooft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blij om dit te horen Ivy!!!!! :-D Nogmaals, bij je schoonouders is geloof zonder meer iets waarmee ze niet zonder kunnen. Al hun leven draait om hun geloof, en het is dus niet meer een kwestie van lezen of niet lezen uit de bijbel.
Zolang je kinderen bij opa en oma zitten, zal het ja of ja op de ene of andere manier over geloof gaan, omdat je schoonouders gewoon zó zijn. Punt.
Wat ik zou doen (of beter gezegd "heb gedaan") is betrokken raken. Ik wil weten wat mijn dochter te horen krijgt, en ik heb alle vertrouw in dat het ook zo is en niets 'achter mijn rug' gebeurt. En wat ik tegen mijn dochter te vertellen heb, krijgen ook mijn schoonouders te horen. Gewoon open kaarten spelen.
En dat wordt besproken waarbij mijn dochter aanwezig is. Zo kan zij ook zien dat het prima is dat mensen die totaal andere meningen hebben nog altijd van elkaar kunnen houden, en elkaars meningen respecteren en accepteren. Verder laat ik de keuzes aan mijn kind.
Dus daarom denk ik dat het beste voor je is (inmiddels is mijn 'advies' bijna tot antwoord 'gepromoveerd') om in aanwezigheid van de gehele familie: jij, je man, je kinderen en je schoonouders, dit heel open te bespreken. Juist de aanwezigheid van de kinderen zal iedereen weerhouden om te fel te zijn of te gaan ruziën. Wat je aan je kinderen door wil geven, vermoed ik, is dat het leven te mooi, te divers en te kleurrijk is om het maar van één kant te bekijken. Daarom ben je nog altijd getrouwd met een gelovige man, gaan je kinderen naar een chr school, en stel je deze vraag in GV.
Laat je kinderen, je man en je schoonouders zien hoe belangrijk dit voor je is. Minstens even belangrijk als hun geloof, want, vergis je niet, het IS je geloof: namelijk dat God niet bestaat, en dat het mooiste is dat iedereen alle informatie kan krijgt en vrij zijn om zijn eigen keuze te kunnen maken. Veel succes en veel wijsheid!!

Het beste antwoord

Of je zoiets uberhaupt op subtiele wijze duidelijk kunt maken, ligt aan het karakter van je schoonmoeder.
Is zij enigszins begripvol, modern en meelevend van karakter, dan kan je haar op een open, vriendelijke manier vertellen dat JIJ niet kiest voor een bijbelse opvoeding, en haar vragen om daar in mee te gaan.

Moeilijker wordt het, als je schoonmoeder minder begrip heeft voor jouw overtuigingen:
In dat geval wordt het lastig om subtiel te blijven, met alle risico's van dien.
Dan zul je, met alle respect en in liefde, toch duidelijk moeten maken aan je schoonmoeder dat je absoluut niet wil dat zij JOUW kinderen bijbelse waarden bijbrengt, hoe pril ook.

In dat geval zou ik een keer met haar afspreken, ZONDER man of kinderen erbij. Vertel haar VOORAF dat er iets is waar je je zorgen om maakt en waar je het met haar over wil hebben.
Belangrijk: Laat haar tijdens dit gesprek VOORAL weten hoeveel je van haar houdt, en hoe belangrijk je haar acht voor jouw kinderen! Geef haar vooral het gevoel dat ze gewaardeerd wordt, en dat er van haar gehouden wordt!
Kom dan 'to the point', vertel haar dat het absoluut NIET jouw keuze is om je kinderen met de bijbel op te voeden.
Leg daarin vooral de nadruk op het feit dat jij en je man daarin de baas zijn. Het zijn tenslotte jullie kinderen.
Nogmaals: Deel dit mede in vriendelijkheid en liefde, da's heel belangrijk en nodig om enig respect en acceptatie te krijgen. Maar het moet ondertussen wel duidelijk worden dat jullie bepalen hoe de kinderen worden opgevoed en niet de grootouders.
Blijf daarin volharden, jouw keuze moet uiteindelijk gerespecteerd worden in dit alles!

Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind gewoon dat je dit nooit alleen moet doen, zie mijn reactie bij Daphne. Verder vind ik dat je bijbelse verhalen niet zomaar mag tegenhouden er zijn ergere dingen vind ik die schoonouders uithalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een ontvankelijke ziel volstoppen met religieuze verhalen is iets waar je ECHT BEWUST voor moet kiezen.
En daar heb je als ouders de verantwoordelijkheid over, en niemand anders. Sterker nog: Ik vind dat je het opdringen van bijbelse verhalen en daarmee bijbelse normen en waarden aan kinderen sowieso moet tegenhouden, tenzij je zeker weet dat de ouders absoluut kiezen voor een opvoeding met religieuze normen en waarden. Wie ben jij om het kind van een ander jouw religieuze waarden en normen op te dringen? Kleinkind of niet, je dient je daar buiten te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja daar valt over te discussieren. Waar ligt de grens? Bijbelse verhalen zijn voor kinderen niets anders dan sprookjes. Je kunt voorkomen dat je kind mee gaat naar de kerk maar zoals ik al zei: laat het kind dan ook niet bij de opa/oma op zondagochtend zodat jij ze verplicht NIET naar de kerk te gaan. Volgens mij moet je dat niet willen. Verder: stel dat jij je kinderen wel wilt opvoeden met het geloof, wil je dan ook dat de atheistische opa/oma met het kind gaat bidden? Ik zou mijn kinderen vertellen dat opa/oma geloven in god en jullie niet, dat ze mogen luisteren naar de verhalen en als ze zelf volwassen zijn mogen ze beslissen of ze ook in god willen geloven of niet. Tot hun 18de doen jullie als ouders er verder niets mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alsof ik het zelf heb geschreven Pelle.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Skusme Ze is ook heel belangrijk voor mij. Ik kan beter met haar dan mijn eigen moeder. Ik geloof helemaal niet!! Alleen in mezelf. (en natuurlijk in degene om mij heen. We willen niet de stempel Egoïst krijgen.) Atheïst dat dan weer wel. Verder wil ik er dus ook niks mee te maken hebben. Als mijn man een verwoed kerkganger was geweest was het dus niks geworden tussen ons. Liefde of niet. De kerstvieringen op school mag hij dus ook de aankomende 10 jaar doen. Een jaar gedaan en nee niks voor mij. En nee ben geen slechte mama die haar kindjes niet op ziet treden. Zien we wel op de camera terug. En ja ze zitten op een christelijke school. Dit was de school die het beste aangeschreven stond. En ja, ook bij mij pal om de hoek. Maar als ik had geweten wat er allemaal gebeurd daar met de verhalen en bidden enz had ik ze daar niet op school gedaan. Als mijn kinderen dan ook met bijbel verhalen thuis komen dan wimpel ik ze heel subtiel af. Zodat ze na verloop van tijd weten: ik moet hiervoor niet bij mama, maar bij papa zijn. @ Pelle Ik drop mijn kinderen op zondag niet bij mijn schoonouders. Ik drop ze helemaal niet. Hun hebben zelf voorgesteld om elke vrijdag een van onze kinderen te laten komen. Soms blijft er een slapen soms niet. Hun zijn de opa en oma en ik vind het heerlijk dat ze zo veel tijd in hun steken. Kids genieten er ook echt van. Ja ja ook bij mijn ouders. Alleen wil ik niet dat hun dat voorlezen. Is aan ons. Denk alleen niet dat het geaccepteerd word als ik OF mijn man er iets van zeg. (dit doe je samen maar ik ben mans genoeg om mijn schoonma hiermee te confronteren.) Dan moet ik niet zo raar doen en hun geloof respecteren. Verder laten we elkaar volledig met rust. Hun praten er niet met mij over en ik ook niet met hun.
@ Rena dat vind ik een hele goeie. Die houden we erin. Denk alleen niet dat ook dit geaccepteerd word.
@ Computoon. Ook al breng ik hun daar onder hun gezag dan nog mag IK of mijn man zeggen dat ze geen kauwgom, cola oid mogen hebben. Ook geloof.
Nieuwe dingen leren ze elke dag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beetje hypocriet zeg om wel een christelijke school te kiezen omdat die zo lekker om de hoek ligt maar nu te zeggen dat als je geweten had dat je kinderen daar bijbelse verhalen horen en gaan bidden had je het niet gedaan? Wat is dat voor vreemds? Waar kies je dan voor? Dus nu moeten je kinderen verhalen op school aanhoren waar ze met mama niet eens over mogen praten, mama die niet komt kijken met kerst en bij opa/oma mogen ze ook al niet voorgelezen worden. Sorry, maar ik vind dat jij HELE vreemde keuzes maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ pelle. Iedereen maakt keuzes. Ook ik. Jij ook. En jij doet nooit iets fout natuurlijk. Nog maals!!! Het zit dicht in de buurt. En stond zéér goed aangeschreven. Is ook wat voor te zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als overtuigd atheïst vind ik het ook erg tegenstrijdig dat je aan de ene kant kiest voor een christelijke school en aan de andere kant moeite hebt met schoonouders die uit de bijbel voorlezen. Van die school afhalen zou al een mooi signaal naar je schoonouders zijn. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat de invloed van je schoonouders met het voorlezen uit de bijbel waarschijnlijk minder erg is dan de indoctrinatie die ze op school krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oja dan is mijn man ook vreemd. We hebben het samen!! Besloten. (ps als je me niet mag zeg dat dan maar ik ben geen hypocriet....)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind jou niet hypocriet, je gedrag is hypocriet. Verder (ik moet het telkens zeggen) geloof ik niet, ik ben gelovig opgevoed. Ook zeg ik niet dat ik geen fouten maak maar ik maak niet de fout om ergens voor te kiezen en niet maar half te weten waarvoor ik kies en zeker niet over zoiets duidelijks als een chr basisschool. Jij hebt er voor gekozen, leg je er dan ook bij neer en laat je kinderen er over vertellen en ga naar school en bovenal: laat je schoonouders voorlezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Men maakt vele keuzes in het leven en vaak leiden ze tot conflicten.
De kinderen Christelijk onderwijs laten volgen en thuis alles de kop indrukken.
Ze mogen misschien ook op sport, als het maar niet in het weekend is.
Als men dit zo,n belangrijk onderwerp vindt, dan plaatst men de kinderen op een openbare school.
Maar ja, dat is niet naast de deur.
Dan moet men niet de goedbedoelende ouderen lastig vallen, maar werken aan de eigen persoonlijkheid.
In een relatie is het geven en nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ sxiopo: Ze zitten op sport. En dat is op zaterdag! Dat heeft er dus niks mee te maken. De kop indrukken is niets van waar. Ik omzeil het alleen heel subtiel. Ook ik heb een mening. En dat is het niet geloven in god. Mijn goed recht dacht ik zo! Mijn schoonouders wel. Net als dat ik mijn schoonouders zeer respecteer dat hun naar de kerk gaan enz, respecteren hun iets minder dat ik niet geloof. Wat mijn man betreft: Allen op het raakvlak geloof botsen wij. Verder hebben mijn man en ik een hele gezonde relatie. Alles in goed overleg en de ene keer leg ik me ergens bij neer en de andere keer hij. Gelukkig komt dat niet vaak voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Subtiel? Subtiel? Je gaat niet naar school, je kinderen mogen de werkjes niet laten zien, waarschijnlijk verbied je je man om over zijn gevoelens te praten met de kinderen? Verder zeg je dat jij een mening hebt (niet geloven in God) maar vervolgens respecteer je de mening van een ander niet (in hun eigen huis mogen ze niet uit de bijbel lezen en waarschijnlijk ook niet bidden??)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle ken jij mij? Nee. Ik verbied mijn man Niks!! Er valt niks te verbieden. Als min kinderen thuis komen met werkjes zijn dat geen werkjes op gof gebied. En zoals elke mama ben ik trots op wat ze maken en doen. In hun eigen huis is geen bijbel. De school schrijft niet voor dat ze dat moeten doen. Ik ben geen harteloze moeder die ze niet aanhoord. Alleen als ze het over god hebben zeg ik ga maar naar papa. Mijn goed recht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gof is god
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heftige discussies hier... Sterkte met je dilemma's Poisonivy! Ik wil je wel adviseren om met je man in gesprek te blijven over het geloof. Zoiets wezenlijks is wel degelijk van invloed op jullie relatie, dat kan niet anders. Tussen onvoorwaardelijk geloof in God en bijbel en anderzijds atheïsme zit een heel groot grijs gebied. Misschien kunnen jij en je man dichterbij elkaar komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, bijbelse verhalen mogen dan voor kinderen sprookjes lijken maar dat zijn het natuurlijk absoluut NIET.
Ze worden ook niet met die intentie verteld, ze worden verteld met de intentie om iemand in god te gaan laten geloven en dat is iets totaal anders dan Roodkapje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@NBK: de vergelijking van de bijbel met sprookjes is wel grappig (en toepasselijk). ik doe het zelf ook, omdat er grote overeenkomsten zijn met sprookjes. er is een onschuldige (Roodkapje, en in de bijbel vele anderen zoals David, het Joodse volk of Jezus), een booswicht (de heks, Goliath, de egyptenaren, de farizeeen al dan niet in de gedaante/onder invloed van de duivel). En er is een morele boodschap met een bedreiging als je niet luistert: rechtstreeks naar oma, netjes op het pad blijven, anders loopt het slecht met je af en eet de wolf je op! De bijbelse variant: houd je aan de 10 geboden, accepteer jezus en god als de enige ware etc. anders hoor je straks bij het armageddon niet tot de uitverkorenen en eindig je in de hel. lees de bijbel er maar eens op na. vrijwel elk bijbelverhaal/bijbelboek is zo opgebouwd:
een onschuldige (persoon of groep), een (soms verleidelijke) slechterik, een opdracht en een dreiging met een slechte afloop (en/of een vooruitzicht op een goede afloop). het enige verschil tussen sprookjes en de bijbelverhalen is dat er een groep is die hardnekkig blijft volhouden dat het 'toch echt waargebeurd is allemaal'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat het geschreven staat moet je het wel geloven. Niet dus.

Andere antwoorden (9)

Laat je man dit doen, het zijn zijn ouders en hij moet weten hoe hij dit aan moet pakken, begin er zelf niet over, zij denken er goed aan te doen, er is overigens niets mis mee, als de kinderen toch wat van het geloof af weten, als ze eens bij gelovige kinderen spelen, begrijpen ze ook beter waar zij mee bezig zijn en ze kunnen het beter van oma horen, dan van de moeder van een vriendje, kleine kinderen zijn leergierig. Als ze het niet leuk vinden, vertellen ze dit vast zelf tegen oma.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag, toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
skusme, ze moet het aan haar man overlaten, het zijn zijn ouders en ouders accepteren zoiets makkelijker van hun zoon, dan van hun schoondochter, dit zou anders de relatie ernstig kunnen verstoren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraagsteller vermeld in haar vraag dat de partner er NIETS mee doet...
Kortom: In deze situatie heeft vragensteller niks aan haar partner.
Dus zal ze het heft in eigen hand moeten nemen.
Zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees "mijn man doet er niks mee" als "mijn man is gelovig opgevoed, maar doet er niks meer mee", en niet als "hij grijpt niet in"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stel dat haar partner ineens besluit om ook te gaan voorlezen uit de kinderbijbel.
Crisis?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ sxiopo Ja crisis denk ik wel. Zou ik niet leuk vinden als hij dat ineens ging doen. Hij weet met wie hij getrouwd is toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie heeft hier de broek aan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik. Maar soms ook een rok hoor. Is maar waar ik zin in heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wéér zo'n onzinnig antwoord en wéér zo'n opgedrongen mening dat je hier toch echt maar gewoon in mee moet gaan, Pffff dikke '-' van mij!
Als je jouw kinderen 'onder het gezag' brengt van je schoonouders zul je moeten accepteren dat zij ook een deel bijdragen aan het opvoedingsproces. Voorlezen van peuters/kleuters hoort daar ook bij. En als je schoonouders gelovig zijn ook het voorlezen uit de bijbel. Wees er maar op voorbereid dat je ook de juf van groep 1 en 2 niet kunt weer houden van (bijv.) het voorlezen van het kerstverhaal straks. Gun je kinderen die verhalen uit de bijbel, ze worden er alleen maar rijker van in geestelijk opzicht.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met dit antwoord ben ik het helemaal niet eens!
Als jij niet wil dat jouw kinderen worden lastig gevallen met bijbelse toestanden, dan heeft men dit te respecteren!
Natuurlijk kies je dan wel voor een openbare school.
Je ouders/schoonouders/gastgezin/oppasmoeder zal jouw manier van opvoeden moeten respecteren, en jouw kind niet lastig vallen met een persoonlijk Godsbeeld.
Computoon
11 jaar geleden
'Bijbelse toestanden'? Ben er maar zeker van dat ook op de openbare school aandacht wordt besteed aan bijv. het kerstverhaal. Ik weet wel dat er in Nederland genoeg "cultuurbarbaren" rondlopen die wél graag vrij zijn met Kerstmis, Pasen en Pinksteren maar niet eens weten waarom. Alleen al daarom zou het goed zijn als ook in 'ongelovige' gezinnen aandacht wordt besteed aan de bijbel. Denk ook eens aan de invloed van de bijbel op de kunst. Je hoeft echt niet gelovig te zijn om aandacht te besteden aan de bijbel. Als je dan toch kinderen niet lastig wilt vallen met bepaalde beelden, dan moet je zeker ook geen sprookjes meer voorlezen. Hoe gruwelijk is het immers een vrouw in een brandende oven te stoppen (Hans en Grietje). Of een levend wild beest open te snijden om er twee opgevreten kinderen uit te halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Skusme, dan moet je je kinderen dus niet bij je schoonouders achter laten. Die gaan altijd dingen anders doen dan jij zelf doet en het is ook helemaal niet erg dat je kinderen eens wat anders tegenkomen. Ook later met vriendjes zul je merken dat iedereen anders opvoed. Je kunt wel een grens trekken dat je niet wil dat ze mee gaan naar de kerk maar dan moet je ze ook niet van vrijdagavond tot zondagavond daar droppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn kinderen hebben op een openbare school gezeten en zijn daar niet lastig gevallen met geloof. Ik vind het bijzonder aanmatigend van gelovigen dat met allerlei smoezen het goed zou zijn om aandacht aan de bijbel te besteden. Laat ons ongelovigen dat zelf uitmaken. Als ze een jaar of zestien zijn kunnen ze zolangszamerhand zelf gaan beslissen of ze alle gruwelverhalen uit al die heilige boeken tot zich willen nemen of dat ze gewoon op eigen intellect een gezond wereldbeeld willen vormen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Groome: even voor de duidelijkheid: ik ben NIET gelovig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Groome precies! @ Pelle Netjes om de schoonouders de kinderen te ontzeggen. Een betere opa en oma kan ik niet voor mijn kids wensen. En droppen?? Nee logeren en gezellig bij oma en opa zijn. Warmte en liefde van andere dan mama en papa. Buiten het geloof doen ze alles als een opa en oma die om mijn kinderen geven en van ze houden. Natuurlijk mogen ze soms dingen die ze thuis niet mogen. Maar daar zijn het opa en oma voor. Maar de heftige of ernstige dingen gaan altijd! in goed overleg met ons.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoho ik zeg niet dat jij je kinderen de schoonouders moet ontzeggen (het laatste wat ik wil) maar als jij vindt dat je hebt te bepalen welke boeken ze mogen voorlezen DAN moet je je kinderen niet laten gaan. Dat is iets heel anders.
Computoon
11 jaar geleden
Je schrijft:
"Als ze een jaar of zestien zijn kunnen ze zolangszamerhand zelf gaan beslissen of ze alle gruwelverhalen uit al die heilige boeken tot zich willen nemen of dat ze gewoon op eigen intellect een gezond wereldbeeld willen vormen." In je antwoord suggereer je een tegenstelling. Een valse tegenstelling. Alsof kinderen die met de bijbel zijn opgegroeid niet in staat zouden zijn 'op eigen intellect een gezond wereldbeeld' te kunnen vormen. Kennelijk een vooroordeel over gelovigen dat door geen feit wordt gestaafd. Niet opvoeden in geloof is net zo goed een keuze als opvoeden met geloof. De ouders die suggereren 'dat het kind het zelf maar moet beslissen' blijken in de praktijk lang niet zo 'gemakkelijk' te zijn op andere gebieden van de opvoeding. Het kind moet 'díe' kleren aan en moet 'zo' leren eten en mag met 'die' vriendjes spelen en met 'die' niet. Terwijl een opvoeding in geloof voor een zeer groot deel gewoon is: het zichtbaar in praktijk brengen, vanuit een geloofsgemeenschap. En luisteren naar bijbelverhalen, of ze zelf lezen. Opvoeding (dus ook geloofsopvoeding) is geen indoctrinatie. Bedenk verder: een kind dat een gelovige opvoeding heeft gehad, kan besluiten daar op latere leeftijd "niets meer aan te doen." Of juist wel. De basis is in ieder geval gelegd en daar heeft het zijn hele leven plezier van. Het leert dan ook inzien dat de normen en waarden van 'de maatschappij' ook vaak maar politieke keuzes zijn. Maar een kind dat geen gelovige opvoeding heeft gehad, heeft niets te kiezen op dat vlak. Dat hebben zijn ouders namelijk al gedaan. Bijv. door systematisch te verbieden dat bijbelverhalen worden verteld of voorgelezen aan kinderen en door ze weg te houden van kerken en 'kerkmensen met hun gruwelverhalen'. Kinderen moeten opgevoed worden tot vrije mensen. Iedere mens kan dus vrij 'antwoord geven' aan God die zich aan hem of haar openbaart. De ouders kunnen, ook als ze zelf niet gelovig zijn, hun kinderen zodanig laten opgroeien dat het, in theorie en praktijk, kennis maakt met alle 'leefwerelden'. Dus ook de wereld van het geloof. Dat is niet een of ander van het dagelijks leven losstaand, iets. En juist en alleen door die veelzijdigheid in de opvoeding, op alle gebied, zullen ze een gezond wereldbeeld kunnen vormen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ computoon. Mijn kinderen zijn heel gezond. En op je onderste stuk terug komend: dus ook vrij opgevoed worden zonder vertellingen van en over god. Willen ze er niks over weten is het goed, willen ze er wel iets over weten gaan ze naar papa, opa of oma. Dat was al duidelijk vanaf het begin toen wij papa en mama werden. Heel duidelijk.
Kristal
11 jaar geleden
Computoon, ik ben wel gelovig opgevoed, gereformeerd om precies te zijn. Persoonlijk vind ik wel degelijk dat ik geindoctrineerd ben daardoor, overigens door ouders die het heel goed bedoelden en niet wilden dat hun kind in de hel kwam. Het heeft mij jaren gekost om vrij te worden van het mij met de paplepel ingegoten geloof, jaren voor ik niet meer bang was om God boos te maken omdat ik zondags een kroket kocht. Jaren voor ik eindelijk in vrijheid en zonder angst kon kiezen.
Dus dat even gezegd door een gelovig opgevoed mens. Poisonivy, en eigenlijk doe jij hetzelfde als destijds mijn ouders, maar dan de andere kant op. Het komt mij bijna vijandig over. Heb jijzelf een achtergrond waarin je gepusht bent te geloven? Of ben je bang voor wat ik hierboven beschreef. Laat je niet door angst leiden alsjeblieft. Daar verzieken veel gelovigen ook hun leven mee. Zolang er geen druk opgelegd wordt is het goed om op de hoogte te zijn voor je kinderen dat er Bijbelverhalen zijn. Zo kan jij zelf als ouder ook boeken voorlezen met andere verhalen. Volgens mij is juist het meest verrijkende voor kinderen om van verschillende levenswijzen kennis te nemen en er met hen over te praten. Ze neutraal te vertellen dat mensen anders over dingen kunnen denken en dat dat goed is. Dan gaan zij vanzelf vragen hoe Jij erover denkt en dat kan je dan ook rustig vertellen, niet opdringen alsof alleen jij het goed hebt. Zo kan ook je man zijn idee erover vertellen.
Dan pas geef je kinderen de brede informatie waarop zij later een echt eigen keuze kunnen maken.
Niet door iets te verzwijgen of op te dringen uit angst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee gelukkig niet. Mijn ouders geloven geloof ik wel. Ben nooit tot geloven gedwongen.
Kristal
11 jaar geleden
Heerlijk! Maar waarom dan dat fanatieke anti-geloven?
Dat is toch hetzelfde? Waar ben je bang voor?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies kristal.... nu lees ik weer dat de kinderen van poison met alle vragen terecht kunnen bij papa, opa of oma maar HOE kan dat als jij je schoonouders verbied voor te lezen uit de bijbel? Hoe moeten ze dan hun vragen uitleggen? Daarbij jouw kinderen voelen drommels goed aan dat er een wig tussen jou en de je schoonfamilie en tussen jou en papa zit en DAT kan wel eens heel slecht uitpakken. Ze zullen voelen dat ze moeten kiezen voor de kant van mama of papa en dat is zo duidelijk omdat je niet naar voorstellingen gaat op school en ze niet met hun bijbelwerkjes bij jou mogen komen om het te laten zien. Ik denk serieus dat je heel verkeerd bezig bent en dat dit heel slecht kan uitpakken, links- of rechtsom. Realiseer je je dat goed voor je iets stuk maakt wat je niet meer goed kan maken en wat je kinderen gaat beschadigen (een moeder waar je niet met alles naar toe kan en de oma/opa verbied in huis uit de bijbel te lezen en te bidden?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, pelle pelle... Zucht. Het word zo onderhand een vete tegen mij. Niet doen is niet netjes. Ik geloof niet, mijn schoonouders wel. Ik maak niks stuk. Ik sta ergens voor en hun ook. Ik verbied mijn schoonouders NIETS!! moet het er nog met hun over hebben dus hoe kan ik ze het dan al verboden hebben?? Lezen! Ik heb de boeken zien liggen heb er naar hun toe nog niks mee gedaan. Of ik hier iets mee doe is aan mij en mijn man als hij dat wil. Heb het er in een normaal gesprek met mijn man over gehad. Hij heeft zo iets van laat het. Nu na een goed gesprek met mijn man vanochtend, ben ik er achter gekomen dat mijn man dus niet geloofd. We hebben het er nooit over gehad en ik heb er nooit naar gevraagd. Voor de rest is alles bespreekbaar tussen ons. (zo kom je in je hele leven nog dingen tegen die je niet wist.) Ooit heeft hij tegen zijn ouders gezegd ik ga niet meer mee naar de kerk. (dus NIET omdat ik nu niet geloof en hem opstook!) Is zijn keuze geweest. Hij zei tegen mij: Als wij er niks mee doen zullen de kinderen best wel vragen hebben. Dat is normaal. Maar dat wil niet zeggen dat hun uitbundig ineens gaan geloven. Wij bidden niet thuis en lezen ook niet uit de bijbel voor. Dat is onze keuze. Verder ben ik nog steeds geen harteloze mama. Jij laat het voorkomen alsof ik een vreselijk mens ben dat haar zin wil hebben. Als dat zo was mogen mijn schoonouders ook niet bij ons bidden als ze een keer bij ons eten. Dat mag dus wel. Moeten hun weten. Wij doen het niet. Punt. Geloof blijft altijd denk ik wel een hekel puntje. Doe je niks aan. Maar ik hoef niet om de lieve vrede thuis en bij hun te zeggen tegen mijn kinderen ja ze bestaat! NEE. Ook ik mag aangeven dat ik daar NIET achter sta. En ja als ze vragen hebben gaan ze in dit geval nu naar opa en oma. Alleen wil ik dat er overlag naar mij toe is om er uit voor te lezen. Het is geen jip en janneke boek. Mag dat dan niet? Zijn onze kinderen. @ Kristal: Ik ben nergens bang voor. Zelfs niet voor de duvel (want je raad het al die bestaat ook niet) Mensen geloven fanatiek en ik dus zo als jij het zegt fanatiek niet. Eerst zien dan geloven....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snap werkelijk de plussen niet voor deze vraag, het is in geen enkel opzicht een antwoord op de gestelde vraag maar meer wéér de opgedrongen mening dat je hier vooral maar niet tegenin moet gaan, bullshit.
Bah, vind het echt verwerpelijk.
Opa's en oma's zouden gewoon respect moeten hebben voor de manier van opvoeden door Poisonivy75!
Kristal
11 jaar geleden
Ik vermoed dat je mij niet helemaal begrijpt, maar dat geeft ook niet. Mooi dat je nu in ieder geval erover hebt kunnen praten met je man en meer duidelijk hebt over zijn gedachten erover.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Computoon, als reactie op een eindje hierboven. Als niet opvoeden in geloof een keuze is is wel opvoeden in geloof een ergere keuze. Want welk geloof wordt dat? Katholiek, protestant, gereformeerd, joods, islam, boeddhisme, hindoeisme? Nee, het wordt het enig ware geloof, dat van de ouders. En dat betekent dat je kinderen op een leeftijd waar ze niet in staat zijn zelf een oordeel te vormen gaat indoctrineren. In de opvoeding van mijn kinderen heb ik ze niks opgedrongen, vragen beantwoord en gezien dat het 2 keurig nette dames zijn geworden die moreel sterk en ethisch verantwoord in het leven staan. Dat is wat anders dan op zondag met een schuldgevoel een kroketje eten, zoals Kristal is overkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind dat een zwaar woord. indoctrineren. Ik leg ze niks op. Ik omzeil het. Ik dwing ze niet tot niet geloven net zo als ik niet wil dat mijn schoonouders of wie dan ook hun dwingen tot wel geloven. Dat is ook helemaal niet aan de orde. Ik sla ze niet, mep het niet geloof er niet in... enz. Mijn niet geloven telt ook mee.!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NBK: ik denk dat het niet gaat om respect maar om volstrekte onlogica. Je kind naar een pc basisschool sturen en de grootouders verbieden uit de kinderbijbel voor te lezen. Als mijn schoonkind zo onlogisch bezig is heb ik daar wel een probleem mee ja als grootouders. Verder wordt het nog onlogischer omdat er geen probleem is als de schoonouders bidden voor het eten en zelf de bijbel pakken om uit te lezen tijdens het eten (al heb ik daar geloof ik nog geen duidelijk antwoord op).
Kristal
11 jaar geleden
Poisonivy, je omzeilt zeg je. Kinderen moeten voelen/weten dat zij met álles bij je terecht kunnen, ook al vind je het moeilijk en heb je niet overal een antwoord op.
Voor mijn gevoel leg je er een beladenheid op door fanatiek niet te geloven die kinderen heel goed voelen, ook al kunnen zij het niet onder woorden brengen. Je maakt op die manier geloof eigenlijk veel belangrijker voor hen dan je zou willen vermoed ik. Het is niet goed of fout wat je doet, begrijp me goed, maar ik heb het vermoeden dat je houding niet uit zal werken zoals je mogelijk zou wensen naar je kinderen toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle ze lezen NIET uit de bijbel aan tafel. Hou daar nou eens over op. Ze willen bidden dat is hun goed recht. Laat ze zou ik zeggen. Ja zelfs in mijn huis. Als hun dat willen doen ze dat.
@ kristal Dat is dan maar zo. Oma mag zeggen dat ze geloofd naar de kinderen ik niet! ( dat heb ik dus nog niet gedaan dus eigenlijk is het dan beter toch? Accepteer nou eens mensen dat er geen gelovige zijn en die ook een mening hebben.... Zucht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle,
Zoals ik al aangaf snap ik de plussen niet omdat het duidelijk géén antwoord is op de vraag en dus volgens de regels niet waardevol.
Dat de schoonouders voorlezen uit de bijbel is helemaal niet zo onlogisch, dat is nou net waar het om draait, respect voor elkaars opvattingen en meningen.
Dat zij voorlezen uit de bijbel en bidden voor het eten is het stukje waar Poisonivy respect voor zal moeten hebben en voor zover ik kan lezen hééft ze dat ook.
De schoonouders op hun beurt hebben weer respect te hebben dat de manier van opvoeden door Poisonivy niet de hunne is.
Verwarrend voor de kinderen? Misschien wel, maar zo leren ze wel dat verschillende meningen en opvattingen naast elkaar kunnen bestaan zonder dat dat een probleem op zou moeten leveren, iets waar gelovigen nogal eens moeite mee lijken te hebben.
Het is heel simpel, het stukje opvoeding ligt bij Poisonivy en haar man en dáár mag zij haar invloed op uitoefenen, het voorlezen en bidden voor het eten is van de schoonouders en daar heeft Poisonivy weer niks over te zeggen.
Ook het stukje school ben ik het niet mee eens, mijn kinderen zijn óók naar een christelijke school geweest en wel om twee redenen; ten eerste stond deze school zeer goed aangeschreven en ten tweede ben ik mij er zeer wel van bewust dat het geloof een dermate belangrijke plaats in onze samenleving inneemt dat ik het belangrijk vond dat ze daar 'iets' van meekregen, wat ze hier later mee doen is dan aan hun.
Maarrrrrr, mijn schoonmoeder wou ook altijd maar wat graag voorlezen uit kinderbijbels, kinderen meenemen naar de kerk, ook kregen zij toen ze 10 werden alledrie een bijbel. Dat zijn nou net de dingen waar ik het pertinent niet mee eens ben, simpelweg omdat de insteek anders was. Op school kregen zij het gewoon mee als algemene basiskennis en werden er geen pogingen gedaan om ze te bekeren terwijl mijn schoonmoeder wel degelijk wél probeerde om ze te bekeren, liet er ook nooit geen twijfel over bestaan dat het 'zo fijn zou zijn als wij ook naar de kerk zouden gaan'.
Dus voor mij is het geen enkel probleem dat kinderen naar een christelijke basisschool gaan omdat daar géén druk is, wij niet aangekeken werden omdat we niet geloven terwijl die druk van mijn schoonmoeder er overduidelijk wél was, als het allemaal toch niet zoveel uitmaakt had ze net zo goed uit Roodkapje en de wolf voor kunnen lezen toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NBK zo waar. Alleen dwingt mijn schoonmoeder hun niet. Zou het alleen prettig vinden dat ze dit soort dingen eerst met mij overlegt. Van Schoondochter ik ben van plan om ze voor te gaan lezen uit dat boek. Hoe sta jij hierin? Dan kan ik mijn tegenwerpingen geven. Op school krijgen ze er ook mee te maken en dat moet ik accepteren. Maar andere dan mijzelf nee. Mijn man staat achter mij, uit eigen vrije wil en dus geen druk van mij of iemand anders. Alleen heeft hij zoiets van laat het gaan. Omdat hij zijn moeder EN mij snapt. Ik ga de vraag hierna ook sluiten omdat het toch een ontzettend hekelpunt is en blijft. Gelovige en niet gelovigen zullen NOOIT met elkaar over geloof door een deur kunnen. Dat wil niet zeggen dat ze daarbuiten bij elkaar de deur plat lopen omdat ze gewoon simpel weg van elkaars gezelschap genieten. En ik geniet met volle teugen!! Voor de rest, bedankt voor jullie soms iets heftige antwoorden die soms niks maar dan ook niks met mijn vraag te doen hadden. En ook de juiste antwoorden. Doe er iets mee of niet maar stop met mij in een hokje te plaatsen en Probeer mij niet de voor mij verkeerde kant op te `helpen`. Bedankt.
Praat met je schoonouders. Zeg ze hoe jij er over denkt. Zeg erbij dat je hun geloof respecteerd maar dat jij je kinderen op je eigen manier wil opvoeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
_
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dit soort dingen laat je in eerste instantie door je partner doen. Je moet daar niet tussen gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou de partner dat moeten doen. Omdat het zijn ouders zijn? Het gaat toch om de kinderen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, daphne!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het gaat om de kinderen maar grootouders zijn over het algemeen zo dat ze eerder wat aannemen van hun eigen kind dan van een schoonkind. Je gaat dus samen praten of je laat je partner gaan maar in principe ga je nooit alleen zonder partner klagen bij je schoonouders. Ook omdat zij kunnen gaan denken dat hun eigen kind het er niet mee eens is en dat schoonkind dus niet belangrijk is en zomaar kritiek op hun manier van omgaan heeft met zijn/haar kinderen. Dit moet je echt altijd voorkomen.
Kristal
11 jaar geleden
Met je eens Pelle. Nooit de indruk wekken dat je ertussen gaat zitten als schoonkind. Ook al bedoel je dat totaal niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Intussen snap ik het weer wat beter, in dit geval is het eigen kind het volgens mij gewoon eens met zijn ouders en is de vraagsteller de enige die dit wil, tja.... dan wordt het lastig om je partner voor je karretje te spannen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eindelijk een gewoon rechttoe rechtaan en helder antwoord, goed gedaan Daphne! dikke '+'
Lieve lieve lieve mams van .... :) die mooie boekjes daar he, zou ik die aub mee mogen nemen naar ons huis :) De boekjes lijken mij zeeeer interesant en bovendien hebben we een mooie dure boekenkast waar we geen raad mee weten omdat hij helemaal leeg is en dus erg lelijk oogt. Die boekjes van u zouden daar echt precies van pas komen :) Please.... Mag het lieve lieve mama van...

Zoiets moet lukken ;) dat die boekenkast op de zolder van de buurman staat hoeft niemand te weten. Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
_
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar slaat dit nu weer op? Alsof ze niet gewoon zelf willen voorlezen uit die boekjes?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een onzin. dikke min.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- hoe oud ben je?
Kristal
11 jaar geleden
Wat onoprecht. Ik ben blij dat mijn schoondochters mij nooit zo zullen benaderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van alle antwoorden is dit écht met afstand het meest belachelijke, dikke min.
Je kunt dat aan je partner overlaten (het zijn zijn ouders), maar uiteraard kan je dat zelf ook doen.
En hoe: zoals je dat hierboven ook doet. Dat je jouw kids nu nog te jong vindt, wat je mening daarover is, dat je later misschien wel een beroep op ze wil doen op dit gebied.
Waarom subtiel trouwens? Het zijn jullie kinderen, dan beslissen jullie, toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo is dat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou bijna zeggen ...amen! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL! Dank je!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord Wendy :o) '+'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx.... :-)
Toen onze kinderen 4 waren kregen ze op school ook met de bijbel te maken, en niet zo'n beetje ook. Dat was niet te voorkomen omdat de enige school in het dorp behoorlijk christelijk is. Ook je schoonouders kun je niet veranderen. Je wil niet in het conflict terecht komen neem ik aan en mensen die hierboven zeggen: dan moet je ze niet bij opa en oma droppen, die snappen niet dat grootouders ook graag hun kleinkinderen om zich heen hebben. Het is belangrijk om te weten dat je schoonouders niets kwaads in de zin hebben, maar je zou hen kunnen vragen of ze het niet willen doen. Als dat niet werkt is een eigen boek meegeven waar de kinderen aan gewend zijn ook een optie; dan vragen de kids er soms zelf om. Zo hebben wij een tijdlang veel uit Jip en Janneke voorgelezen en dan vroegen ze ook als ze gingen logeren om dat boek.

Maar stel nu dat dat niet lukt en je schoonouders blijven de kinderen voorlezen uit de bijbel, dan zou ik er verder niet over strijden, maar proberen je kinderen zelf te laten nadenken. Op de kleuterleeftijd hebben wij volstaan door te zeggen dat het verhalen zijn waar je wat van kunt leren, net zoals sprookjes, maar dat er mensen zijn die de sprookjes uit de bijbel echt geloven. We vertellen ze dat er veel in de bijbel staat waarvan inmiddels al duidelijk is dat het niet kan kloppen, maar dat ze het gewoon kunnen zien als verhalen. En (op die gruwelijke verhalen uit het oude testament na dan) er staan ook best een aantal verhalen in die voor kinderen mooi en meeslepend kunnen zijn.

Zolang je niet merkt dat het je kinderen kwaad doet (nachtmerries over de duivel of onverdraagzame uitspraken doen ofzo) zou je het kunnen accepteren, maar dat is iets wat alleen jijzelf en je partner kunnen bepalen.

Succes met deze lastige situatie.

Toegevoegd na 1 uur:
Onze oudste zoon (nu 9 jaar en ajax-fan) is overigens al gevoelig voor logica. Hij vond de mening van Cruijff erg leuk: "Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden". ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
natuurlijk, poisonivy, zijn het jouw kinderen en jij bepaalt met je man hoe ze opgevoed worden....,maar ooit komen je kinderen in contact met bijbelverhalen of bijbelfiguren en mischien wel eerder met andere geloven en figuren daaruit... zou het niet prettig zijn dat ze in een beschermde omgeven van bekenden/ familie horen hoe dit ene geloof in elkaar zit voordat ze op straat/ school/ vriendjes/ ouders van vriendinnetjes of wat voor minder prettige manier in contact komen met geloven die niet door hun ouders/grootouders zijn uitgelegd ?

en als je het niet prettig vindt dat je schoonmoeder dit voorleest, dan is het verstandig om je man deze hete aardappel uit het vuur te laten halen... doe het niet zelf, dan loop je kans op een flinke ruzie met geloof en ongelovig/atheïsme als inzet, wat helemaal niet nodig is !

denk er maar eens rustig over na en neem een verstandige beslissing !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jodokus, je vergeet dat de kinderen al op een chr basisschool zitten dus op school en bij vriendjes allang in contact komen met het geloof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat gegeven (chr.basisschool) zie ik niet in de gegevens vermeld bij de vraagstelling... waar staat het ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ jodokus ze zitten idd op een christelijke school. Daar is bewust voor gekozen. En ja ook dicht bij. Daar vielen mensen nogal over hier. Is alleen makkelijk. Ze zitten daar om dat naar de mening van mijn man en mij er meer discipline heerst op een christelijke dan een openbare school. Deze school stond heel goed aangeschreven en na rond vraag aan bekende is het een goede school. Nu 2 jaar verder ervaar ik het ook als een prima school voor mijn kinderen. Ze gaan er allemaal heen. Is dat erg dat ik ze op een goede school wil hebben? Nee. Misschien had ik mij iets beter in moeten lezen over de school. Dan was mijn keuze misschien anders geweest. Maar dat denk ik niet. Ik moet het accepteren. Maar daarom hoef ik er niet achter te staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je niet gelovig bent, zou je je kinderen naar een openbare school 'moeten' sturen.
dat er meer discipline heerst binnen scholen met geloof, welk dan ook, is zeker waar.
de vraag is dus, waarom laat jij je kinderen op een "school met de bijbel" iedere dag door het geloof "indoctrineren", terwijl je schoonmoeder geen bijbelverhalen mag voorlezen:
"Pas als ze er vragen over gaan stellen en ik er niet meer onderuit kan komen.. Dan pas!"
"omdat jij niets met het geloof te maken wilt hebben"! iedereen valt over je heen omdat je niet logisch bent !
je bent inconsequent...
voor het gemak gaan je kinderen naar een school om de hoek die goed is, maar ook christelijk ! (waar je niets mee te maken wilt hebben...) en dát kan dus niet ! dat heet van twee walletjes eten... misschien moet je deze hele vraag op goeie vraag printen en voorlezen aan je schoonmoeder...
als je redelijk met je schoonmoeder overweg kunt, dan moet je hier ook redelijk over kunnen praten met wederzijds begrip voor wederzijdse overtuigingen, al dan niet gelovig ! kinderen naar een school met de bijbel laten gaan is prima, niks mis mee.
veel van deze kinderen leven later zonder bijvelvast geloof hun leven.
de vraag voor jou de moeder is misschien, wat doet het met mijn kinderen en dan ook nog oma met de verhalenbijbel...? ik heb het allemaal meegemaakt: school met de bijbel, zusters op kostschool, zaterdag én zondag naar de kerk, zondagsschool en een kerkkoor !
en nu ? ik heb mijn eigen overtuigingen, kom niet in een kerk, en ben er zeker niet slechter door geworden... en dat is voor iedereen verschillend... als ouder kan je dit sturen (een bepaalde periode), maar niet tegenhouden, welke kant dan ook op .
In het algemeen is het een goede regel om iedere partner zijn eigen ouders aan te laten spreken bij moeilijke onderwerpen. Simpelweg omdat je van je eigen kind makkelijker slikt dan van de "koude kant". Daarnaast is het ook vaak zo dat als je ergens verkrampt over doet, kinderen juist extra nieuwsgierig worden. Wat niet mag is extra spannend en dat kan betekenen dat jouw anti-houding onbedoeld juist interesse opwekt.

Je kan misschien op een zeker moment gewoon tegen je kind vertellen dat jij er niet in gelooft en oma wel. Zo lang ze daar nog te klein voor zijn, interpreteren ze een voorleesverhaaltje echt niet als opgelegde levensfilosofie.

Je helpt je kind er overigens niet per se mee als je de religieuze invloed van oma, buren, school, vrienden compleet probeert af te schermen. Je wordt als kind niet spoorslags een reli-fundi van oma's voorleesboek. Wel is het informatie die bijdraagt aan de algemene kennis van het kind. Het krijgt tenslotte in dit leven nog op vele plaatsen en momenten met religie te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk mag je als ouders (binnen het redelijke) bepalen wat je ze wel en niet voorschotelt.

Ik heb het meegemaakt vanaf de andere kant, mensen die mijn kinderen vertelden over toverij , heksen en boze krachten. daar was ik niet blij mee.

Ie is echter verschil tussen het recht hebben en dat recht handhaven.

(helaas) zijn kinderen maar voor een beperkte tijd onder jouw toezicht en de mening van je man staat NIET in je antwoord.

Misschien denkyt hij er geheel anders over maar houd hij zich stil omdat hij die strijd nooit kan winnen, of hij stoot jou voor het hoofd of je schoonouders.

Ik denk dat je gerust vriendelijk kunt melden dat je niet wil dat de kinderen geloof opgedrongen wordt (ik heb het idee dat dat jouw pijnpunt is) en dat valt te begrijpen.

Het is echter-en dat weet ik als ervaren (pleeg)ouder met volwassen kinderen ONmogelijk je kinderen 24/7 te beschermen voor invloeden die je ongewenst vind.

Ons is het dan ook NIET gelukt maar weten mensen wel hoe wij tegenover bepaalde zaken staan.

Omdat we omringd worden door geloofsfanatime heb ik zelf het idee dat gecontroleerde dosering beter is dan
het leren "op straat".

Omdat ieder mens geneigd is ergen in te geloven, behoeft dat vermogen invulling , ook (vooral) bij kinderen.

Ze creeren anders een eigen droomweleld die wel eens veel ongunstiger kan zijn.

Heb je het recht je kind te beschermen tegen indoctrinatie,
ZEKER.

Kun je het voorkomen NEEN, niet waterdicht.

dat is de conclusie die ik en velen met mij hebben moeten trekken nadat de opvoeding voltooid is.

Ik wens je dan ook wijsheid toe, je wens op zo een wijze uitgevoerd te krijgen dat je geen tegengesteld probleem krijgt.