Waarom slaan mensen een kruisje voordat ze de zee in lopen om te zwemmen?

Op vakantie in Curacao viel het me op dat veel locals een kruisje slaan voordat ze de zee inlopen om een stukje te zwemmen. Geen gevaarlijke zee, niet diep of stroming, dus vond het een beetje vreemd. Dat je een kruisje slaat voor een vliegreis of lange boottocht snap ik, maar dit vond ik best vreemd. Iemand bekend met de reden(en) waarom?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
ikke1975
6 jaar geleden
Dan zijn die locals waarschijnlijk katholiek. Die slaan altijd een kruisje. vergelijkbaar met het bidden.Een verzoek aan God, om hun te behoeden voor t evt. verdrinken. Meer van, zorgt U ervoor dat ik weer veilig uit het water kom.

Antwoorden (1)

Je vond het vreemd omdat de zee volgens jou niet gevaarlijk was; dat is echter jouw beleving. De zee is altijd gevaarlijk. In sommige landen en culturen is er een groot respect voor de zee, ook omdat iedereen wel iemand kent die hen door de zee is ontnomen. Dat was in Nederland vroeger ook zo, toen de visserij nog groot was en de watersnoodramp vers in het geheugen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
milenaa
6 jaar geleden
Klopt! In de caribische wateren leven juist best wel wat giftige en gevaarlijke dieren
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In Nederland heb je een monument in Urk voor gesneuvelde vissers -- als je je gaat verdiepen in de aantallen mensen die zijn omgekomen sla je steil achterover. Overigens komen in het IJsselmeer, ook nu het al een tijdje geen Zuiderzee meer is, jaarlijks nog mensen om.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het monument in Urk is ter herinnering aan vele Urker vissers, waaronder zeer jonge kinderen, die zijn verdronken tijdens de uitoefening van de visserij (niet gesneuveld, maar verdronken). Velen in zee gebleven
hier staan ze ingeschreven
en wordt aan hen gedacht
www.urksfruit.nl