Wat voor andere scheppings verhalen zijn er naast de bijbel en wat is het verhaal.

Het scheppings verhaal uit de bijbel kennen de meesten van ons. Maar wat voor scheppings verhalen hebben andere religies en culturen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
4.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je echt een scheppingsverhaal of meer het ontstaan van de aarde/leven

Het beste antwoord

Grofweg kan je de scheppingsverhalen van de diverse culturen zo indelen:
de zee heeft de wereld geschapen
(sumerisch, egyptisch, birmees,maori, ijslands)

de wereld komt uit een ei:japans, samoa, perzische geloven, (oud-fins, chinees, grieks, hindoeistisch)

de wereld is niet geschapen maar vormt onderdeel uit van een oneindige eeuwigheid
(Jaïnisme)

de wereld komt voort uit onderdelen van een monster

(indo-chinees, afrika, gilbert eiland, koreaans, grieks, babelonisch)
de wereld is door een commando van god ontstaan

(egyptisch, maya, maidu indianen, hebreeuws (oorsprong christendom en islam), sumerisch, grieks)

de wereld werd geboren na de interactie van twee ouders
(Zuni indianen, Cook eilanders, grieken, tahiti, egypte)

Het is overigens niet waar dat alle culturen godsgeloof kennen, veel natuurgodsdiensten spreken van geesten van voorouders en sommigen zijn van mening dat er helemaal geen schepping was omdat het universum er altijd al is geweest, zoals de jainisten.

Een prachtige bron van scheppingsverhalen is overigens de website godchecker.com
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Het scheppingsverhaal van de Grieken staat beschreven in Ovidius' Metamorphosen.

Toegevoegd op 14-05-2009 14:36:54
In boek 1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn er denk ik teveel om op te noemen.... Ik vind het japanse scheppingsverhaal wel mooi...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb even een paar linkjes gezocht met scheppingsverhalen. Er zijn er namelijk nogal wat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het waar is weet ik niet maar ik vond het zo'n mooi verhaal dat ik hem jullie niet wil onthouden. Het scheppingsverhaal volgens zigeuners. 'Bij de schepping van Adam en Eva ging het niet direct goed. De eerste poging had God Adam en Eva veel te lang gebakken en ze kwamen er volledig zwartgeblakerd uit. Hij kon het niet over zijn hart verkrijgen ze te vernietigen en plaatste ze op aarde. De tweede poging deed hij het wat voorzichtiger aan , maar helaas nu kwamen ze er helemaal slap en bleekjes uit. Ook nu weer kon hij het niet over zijn hart verkrijgen ze te vernietigen dus ook deze twee zette hij op aarde. De derde poging ging het allemaal goed en Adam en Eva kwamen er mooi gezond en goudbruin uit. Je raadt het al, dit waren de eerste zigeuners'

Dit is natuurlijk een ingekorte versie maar te leuk om jullie niet te vertellen.

Dan is er natuurlijk nog het gezegde uit twente :
"Uit gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
uit het kaf en de resten, de mensen uit Westen"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie de links hieronder, dit zijn er een aantal:

Toegevoegd op 14-05-2009 15:28:21
http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheppingsverhaal_(Maori)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tao%C3%AFstisch_Scheppingsverhaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De maya's geloven dat de mens ontstaan is uit Mais!

"Ze geloofden ook dat de mens was ontstaan uit maïs. Hun belangrijkste God was Itzamná, die de oorspronkelijke maker en meester was van vuur. De Maya aanbeden ook de Gevederde Slang die zij kenden als "Kukulcán" en de Azteken kende deze als "Quetzalcóatl". De god van de regen was Chac."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat alle verhalen gemeen hebben is dat de goden uit de hemel kwamen ( dus uit de lucht )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het FSM (Flying Spaghetti Monster) wel een mooie theorie, en net zo geloofwaardig vind ik Intelligent Design
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het scheppingsverhaal van de Aboriginals. Zie link hieronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn er echt een heleboel. Lees de verhalen en begrijp..... Het is eeuwenoude wijsheid, over generaties heen verteld....doorvoel ze..

Neem je ze letterlijk, dan sla je ze plat. Het zijn geen feitelijke verslagen, geen kranteberichten. Door ze zo op te vatten beledig je die verhalen en hun betekenis. Dan kun je ze ook helemaal niet 'gebruiken'. Alleen maar bekvechten of de slang nou echt sprak.... een echte belediging!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HYMN OF CREATION

Not even nothing existed then
No air yet, and no heaven.
Who encased and kept it where?
Was water in the darkness there?
Neither deathlessness nor decay
Nor the rhythm of night and day:
The self-existent, with breath sans air:
That, and that alone was there.
Darkness was in darkness found
Like light-less water all around.
One emerged, with nothing on
It was from heat that this was born.
In it did Desire, its way did find:
The primordial seed, born of mind.
Sages know deep in the heart:
What exists is kin to what does not.
Across the void the cord was thrown,
The place of every thing was known.
Seed-sowers and powers now came by,
Impulse below and force on high.
Who really knows, and who can swear,
How creation arose, when or where!
Even gods came after creation's day,
Who really knows, who can truly say
When and how did creation start?
Did He do it? Or did He not?
Only He up there knows, maybe;
Or perhaps, not even He.