Wie mag een nooddoop uitvoeren? En wat is het gevolg/ vervolg?

Ik ben vooral benieuwd welk gebed uitgesproken moet worden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In geval van nood kan eenieder, ook een ongedoopte ongelovige, het sacrament van het doopsel bedienen; deze zogenaamde ‘nooddoop’ is geldig als de bedienaar de bedoeling van de Kerk tot zijn recht wil laten komen, en doopt in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Bronnen:
http://www.katholieknederland.nl/abc/detai...

In nood mag en moet iedereen dopen. 'Ik doop u in de naam van de vader, de zoon en de heilige geest, en ik verzaak in uw naam aan de duivel.Amen.' Dat leerde ik vijftig jaar geleden in de catechismus.

De nooddoop kan en moet worden uitgevoerd door elk rooms-katholiek persoon, maar ook een nooddoop door een niet-gedoopte, zelfs door een ongelovige, is geldig zolang maar gedoopt wordt 'in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest', volgens de bedoeling van de Katholieke Kerk.

Het ge/vervolg is dat zo'n pas geboren wezentje in de hemel komt,terwijl het ongedoopt in de hel belandt en ook nog eens niet in gewijde grond begraven mag worden! Dat zou toch te zielig zijn hè?

Geloof en doop zijn in alle instanties onlosmakelijk met elkaar verbonden, een paar druppels water of andere rituelen op een nog onbewust wezentje hebben dan ook geen invloed op de eeuwige bestemming van de baby, wanneer deze voortijdig overlijdt. De Bijbel kent voor zover ik weet geen hierarchisch systeem, wij zijn allen broeders en zusters.Sorry, paus.