wat houd de pygmalion effect in?

wat voor beperkingen heeft het en wat zijn de symptomen

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat wil zeggen dat je je gaat gedragen naar de verwachting,dat leraren of meerderen van je hebben. Die verwachting is meestal positief.

Het is een is een voorspelling die zichzelf direct of indirect waarmaakt. Een zelf-vervullende voorspelling is, in beginsel, een foute definitie van de situatie die een nieuw gedrag oproept dat het originele foute concept „waar maakt“ Voorbeelden Belegging: Schrijft een gezaghebbende krant dat een fonds in waarde zal stijgen, dan zullen de lezers massaal dat fonds aanschaffen. Het gevolg is dat de waarde inderdaad stijgt. Economie: Als de minister van financiën van een land de bevolking waarschuwt dat er barre economische tijden in het vooruitzicht zijn, is het goed denkbaar dat mensen, ter voorbereiding op deze onheilstijding hun bestedingen fors terugschroeven om een reserve te kweken voor als het economisch tegen gaat zitten. Hierdoor lopen de bestedingen terug, en komen bedrijven bij het wegvallen van hun afzetmarkt massaal in de problemen. Dit vertaalt zich in massaontslagen en de barre tijd waarvoor de minister waarschuwde is aangebroken. Paranormale: Ook bij helderzienden en astrologen speelt het fenomeen een rol: de klant die zijn gedrag afhankelijk stelt van de voorspelling kan ernaar handelen en deze bewust of onbewust doen uitkomen. Zo kan een negatieve uitspraak van een astrologe of tarotkaartlegger een liefdesrelatie op termijn ondermijnen door de systematische vertwijfeling of angst die daardoor bij goedgelovige partners wordt ingeboezemd. Religie: "Ik ben een profeet, uitgekozen door God, maar ze zullen mij niet geloven" Tot zover Wikipedia. Naar mijn idee heeft het alleen maar beperkingen, omdat men de realiteit uit het oog verliest. Symptomen zijn dat de beweringen niet gestaafd worden door deskundig onderzoek.

Als je b.v. als leraar positieve voorinformatie hebt over de klas die je krijgt dan zal dat de prestaties van diezelfde klas positief beinvloeden.