Waarom mag je als ongelovige geen hostie?

Als ongelovige mag je in de kerk geen hostie gaan halen. Waarom mag dit niet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Religie
20.9K
TurfGraver
6 jaar geleden
Waarom zou een ongelovige dit ook willen?

Antwoorden (4)

Nou ja, niemand zal je er op controleren, dus ga vooral je gang als je wilt. Voor katholieken symboliseert de hostie het lichaam van Jezus en mag je dat dus alleen nemen als je je met Jezus verbonden bent (lees: gelovig katholiek bent)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet in elke kerk is dat zo. Doorgaans worden echter ongelovigen en zondenaren (nooit naar de mis gaan, stelen, overspel, geweld plegen en in sommige kerken ook scheiden) uitgesloten van de communie. Deze regel vindt zijn oorsprong in de Bijbel, 1Kor 11,27: "Daarom maak iemand die op onwaardige wijze van het brood eet en uit de beker van de Heer drinkt, zich schuldig tegenover het lichaam en het bloed van de Heer." De regel wordt door kerken toegepast om de heiligheid van de kerk te beschermen. Verlossing is mogelijk door het sacrament van de biecht, waarna een gelovige weer ter communie mag. Ongelovigen nog steeds niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Computoon
6 jaar geleden
Zondaren
Het katholicisme vereist dat iemand eerst in gemeenschap met de Kerk is (een moeilijke aanduiding voor: Katholiek gedoopt, eerste communie gedaan, op tijd biechten en meer van die eisen) voordat hij de vruchten van die gemeenschap, de heilige communie, kan plukken. Katholieken zien de communie als het resultaat van die gemeenschap. Katholieken mogen ter communie gaan, maar ze moeten ook de paus gehoorzamen, ieder weekend naar de mis gaan, alle leerstellingen van de Kerk aanvaarden enzovoort.
Soms, bij huwelijken en begrafenissen, zegt de priester vooraf dat alleen katholieken die in volledige gemeenschap met de Kerk zijn en die zich in staat van genade bevinden (geen doodzonden op hun ziel hebben) naar voren mogen komen. Maar ook als dit niet expliciet wordt gezegd, is dit wel bedoeling.

http://www.hetkatholiekegeloof.nl/sub/mag-iedereen-ter-communie-gaan/

Hoewel bovenstaande hoort bij de "behoudende Katholieke Kerk" zijn de moderne priesters heel wat toleranter in hun oecumenisch denken, gaan ze ervan uit, dat iedereen in hun kerk welkom is en óók mag meedoen met de eucharistieviering inclusief de communie (het krijgen van de hostie).

Toegevoegd na 1 uur:
Uiteindelijk is de eucharistieviering gebaseerd op het "samen delen" en dus ook het samen eten (laatste avondmaal). De behoudende Katholieken houden erg vast aan het "recht in de leer", maar gelukkig heeft de Kerk nu een Paus die de mens belangrijker vindt dan het "recht in de leer". De oorsprong van het Christendom is acceptatie van elkaar, liefde voor elkaar, vergevingsgezindheid en niet de regeltjes die er door de eeuwen heen van gemaakt zijn door mensen die hun macht willen opleggen met regeltjes (en ook door de eeuwen heen hum macht hebben misbruikt en eigenlijk nu nog).

Bestudeer de kerkgeschiedenis en schrik ervan!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Omdat te communie gaan veronderstelt dat je het geloof deelt van de katholieke Kerk. Dat je dus Jezus zelf ontvangt in de gedaante van brood. Niet symbolisch dus maar echt. Bij het uitreiken zegt de priester dan ook: "Lichaam van Christus". Daarop behoort "Amen" (= zo is het) te worden geantwoord. (En niet "dank u wel" of iets dergelijks). "Amen" is een instemming in geloof. Te communie gaan, is dus een daad van geloof.

Overigens hebben katholieken ook geen "automatisch recht" op het ontvangen van de H. Hostie als ze gedoopt zijn en de eerste H. Communie hebben gedaan. Men moet wel leven in verbondenheid ('in communio') met Christus en zijn Kerk. Als men die verbondenheid willens en wetens verbreekt, met volle overtuiging en weloverwogen toestemming (kortom: een doodzonde doet), is een berouwvolle biecht noodzakelijk om weer de communie te kunnen ontvangen. Uiteraard kan een priester dit niet controleren maar zal een goede catechese bijdragen aan een goed gevormd geweten.
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ ook waar
Computoon
6 jaar geleden
Zelden zoveel onzin gelezen, getuigend van een totaal gebrek aan elementaire kennis van de katholieke geloofsleer. Advies: raadpleeg eerst een betrouwbare bron hieromtrent. Je hoeft het geloof echt niet te delen maar de flauwekul over de Mithrascultus in relatie tot het onderwerp van de vraag blijft ons dan bespaard.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het Christusverhaal en vooral de geboorte van Jezus en de dood kreeg een Mithras sausje en werddoor de katholiele kerk tot dogma verklaard. Ook de eucharistieviering het nuttigen van de hostie in de Katholieke kerk is volgens voorbeeld van de Mithras cultus. In onderstaande bron kan U alles nalezen checken en bestuderen.
Klik op de onderstreepte woorden voor de aangehaalde bronnen in het artikel. http://20geboden.deds.nl/holy_father/Mithras/mithras.htm Hierbij sluit ik af groet amadeus
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hmm de meeste atheïsten gebruiken deze theorie om het geheel van het christendom onderuit te halen al niet meer zover ik weet:
https://www.youtube.com/watch?v=muM7Uk40iRE
en/of
http://www.sullivan-county.com/bush/travilocity1.htm Maar wel interessant te zien dat protestanten nu katholieken ermee aanvallen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Lang voor de mithras cultus werd door profeten voorzegt dat de messias zou geboren worden uit een jonge vrouw, na drie dagen zou opstaan etc. Het was makkelijk voor satan om een cultus te creeeren gelijkend op de komst van de messias, maar er zijn kleine verschillen. Uit deze cultus zou later een nep christendom ontstaan die de gehele wereld misleidt.
Jammer dat het christendom wordt geassocieerd met de RKK. En NB: ik ben geen protestant. :) groet amadeus
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat ben je dan?