Kan de paus zelf veel invloed uitoefenen op de samenleving?

Dus hijzelf he?, of worden die dingen allemaal 'geregeld' door dat stelletje wat altijd om hem heen hangt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

De Pontifex Maximus of de Paus heeft wel degelijk een zware invloed op het reilen en zeilen van 1 miljard gelovigen. De huidige behoudsgezinde richting onder B 16 is nefast voor het verder uithollen van de diepmenselijke betekenis van het Christendom. Een Paus als Johannes Paulus 1(te vroeg gestorven maar met schitterende ideeën) of Johannes 23 (Vaticaans Concilie) heeft wel degelijk gezorgd voor een aanzet tot hernieuwd denken van de rol van de Kerk in de samenleving. De Paus is de belichaming en woordvoerder van het gedachtengoed van zijn entourage. Maar zijn functie als richtinggever mag niet onderschat worden. Kun je die invloed meten? Moeilijk - Dat is pas na jaren dat je weet wat er bij de gelovigen gebeurt; De positie inzake euthanasie, geboortebeperking, aids, klimaatverandering enz zijn zo weinig aangepast aan de noden van de maatschappij dat de kerk aan geloofwaardigheid mist en zijn stem verliest in het werelddebat van de 21 ste eeuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De Paus zelf niet. Vergelijk het maar met de Koningin Beatrix. Zij is wel staatshoofd maar neemt niet de beslissingen. Wel moet zij sommige beslissingen goedkeuren maar om te spreken van invloed en zelf beslissingen nemen, gaat te ver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat hij wel invloed heeft binnen de Kerk en samenleving.
Er is wel een raad van "wijze" kardinalen, die hem adviseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De paus is onfeilbaar, derhalve kan hij niets doen... Alleen als je wat doet, kun je falen, dus het klopt hij is onfeilbaar...

Het stelletje eromheen doet alles, hij reist rond, hij is de openbare man... Achter de schermen gebeurt het en niet alleen in het Vaticaan hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het niet,maar er zal hem idd wel het één en ander ingefluisterd worde door zijn"raadslieden". De invloed zal wel beperkt blijven tot de ware gelovigen,waar er in Nsderland gelukkig maar weinig van zijn.
De ergste beslissing ooit door een paus genomen,vindt ik nog steeds,dat de paus inzake geloofszaken onfeilbaar is!
Dat dat nog steeds niet herroepen is,is mij een raadsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle invloed die door de paus wordt uitgeoefend of een ayatholla moet direct worden geneutraliseerd. Als we kerk en staat niet gescheiden houden zakken we af naar de middeleeuwen. Er zijn dan ook dingen mogelijk zoals die kortgeleden weer in Ierland baarboven zijn gekomen. Een topje van de ijsberg overigens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij zou eens kunnen trouwen; het afschaffen van het celibaat lijkt me heel heilzaam voor de kerk en dan zouden er minder kinderen de dupe zijn van grijpgrage pastoors.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan hij heel veel invloed uitoefenen op de kerk en het stelletje wat om hem heen hangt.
Ik zou willen dat er heel veel goede invloed van hem uitging, dat zou de samenleving hard nodig hebben. En zeker in de Katholieke kerk wordt er naar hem geluisterd.