Hoe heet die witte doek met zwarte strepen die Joodse mannen in de synagoge om hun schouders dragen?

En welke betekenis heeft die doek?

13 jaar geleden
in: Religie
2.1K

Het beste antwoord

Een taliet is een gebedskleed met daaraan op de 4 hoeken (overal dus) een gedenkkwast (Num 15:37-41) Zo’n kwast bestaat uit 8 draden en wordt 5 maal geknoopt dit zijn dus 13 eenheden. De hoek van de taliet heet thietsiet wat staat voor het woord vleugel. Ieder woord in het Hebreeuws heeft een getalwaarde. Zo is de getalwaarde van dit woord vleugel 600. 600+13=613. 613 zijn het aantal geboden dat God gegeven had aan de Israëlieten. Zij greep Jeshua bij de gedenkkwast. De gedenkkwast staat dus voor de wet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is een tailliet. Een talliet is een gebedsmantel of grote sjaal die joodse orthodoxe mannen omdoen tijdens het ochtendgebed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Talliet (gebedsmantel)
13 jaar geleden
Het grote talliet is de gebedsmantel, die wordt gedragen tijdens het morgengebed. Een grote witte doek met zwarte of blauwe strepen wordt omgeslagen over de gewone kleding heen: om de schouders en op bepaalde momenten ook over het hoofd.