Iemand is in de 7e Hemel. Dat suggereert dat er nog minimaal 6 andere zijn. Hoeveel en welke hemels zijn er eigenlijk ?

Amadea
10 jaar geleden
Dat is spreekwoordelijk, niet bedoeld om letterlijk op te vatten. Jij gooit toch ook geen knuppels in een kippenhok?
Cryofiel
10 jaar geleden
Nee, die gooi ik in een hoenderhok. Maar alleen als ik een kogel door een kerk wil schieten, en die behoefte heb ik vrij zelden. Die knuppel geeft trouwens minder kabaal dan een olifant in een porseleinkast. Dus terwijl die olifant een hoop ellende veroorzaakt, is die knuppel niet zo erg. Die mag je best in het hoenderhok gooien, meestal kraait daar geen hond naar.

Het beste antwoord

Volgens het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) is de uitdrukking ontleend aan de kabbala, een joodse geheime mystieke leer uit de Middeleeuwen, waarin sprake is van zeven hemelen. De zeven hemelen worden voorgesteld als een soort 'verdiepingen' in het uitspansel; daarbij geldt: hoe hoger, hoe heerlijker. De zevende hemel is de verblijfplaats van God en de hoogste engelen.
F.A. Stoett geeft deze herkomst ook, waarbij hij opmerkt dat Vondel meermalen melding maakte van negen hemelen en dat bij anderen ook wel sprake is van een elfde en zelfs een dertiende hemel.

De Bijbel kent drie hemelen. De eerste/onderste hemel wordt gevormd door de atmosfeer, de lucht en de wolken. De tweede/middelste hemel is de sterrenhemel, het uitspansel. De derde hemel (oftewel de hemel der hemelen) is de verblijfplaats van God en de engelen; deze hemel komt voor in 2 Korintiërs 12:2.

De zevende hemel komt dus niet voor in de Bijbel. Wel wordt hij genoemd in de Talmoed en de Koran. In de Talmoed wordt verteld dat God oorspronkelijk op aarde woonde, maar na de eerste zonde van de mens naar de eerste hemel vertrok. Bij iedere volgende zonde ging hij naar een hemel die verder weg lag, tot de zevende hemel.

Het aantal hemelen dat in de rabbijnse literatuur en in de apocriefe boeken wordt genoemd, varieert: men spreekt van drie, vijf, zeven, negen of tien hemelen. In de Koran is sprake van zeven hemelen. Het idee dat er meer dan één hemel was, is overigens door de Joden overgenomen van de Babyloniërs. Zij gingen uit van drie of zeven hemelen, die als halve koepels boven elkaar waren gelegen. Je moest ze allemaal door om bij de hoogste te komen.

In de 18de en 19de eeuw gebruikte men 'in de derde hemel zijn' en 'in de zevende hemel zijn' nog door elkaar, in dezelfde betekenis. Inmiddels is in de derde hemel zijn in onbruik geraakt. Aan het eind van de 19de eeuw is die uitdrukking overigens in Vlaanderen in een heel andere betekenis opgetekend, namelijk voor ‘zeer dronken zijn’ (naast onder meer zalig zijn).
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kleine aanvulling uit de bijbel zelf (lijkt me ook wel relevant):
1 Koningen 8:27
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1Kon+8%3A27&id42=1&id47=1&id16=1&id35=1&l=nl&set=10 Mogelijkerwijs wordt hier een hyperbool gebruikt om Gods grootheid te benadrukken, en misschien niet een letterlijk feit, maar evenwel is het dus nog maar de vraag of ook de "zoveelste hemel" wel letterlijk opgevat moet worden...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens zegt Paulus in 1 Kor. 12:1 dat hij overgaat tot het vermelden van visioenen en openbaringen. De "derde hemel" die vervolgens vermeld wordt, kan dus evenzogoed figuurlijk zijn. Dit temeer, omdat dat er verder in de bijbel nergens melding wordt gemaakt van en hemelverdeling in niveaus (las ik zojuist in een naslagwerk). Het zou dus ook "gewoon" een sprituele verdieping kunnen inhouden in plaats van een fysieke afdeling.

Andere antwoorden (2)

dit komt vanuit de oude religies, christendom zegt dat de aarde in 6 dagen is geschept door god, de 7e was de rust dag.

hemel 1 : het scheiden van nacht en dag
hemel 2 : het maken van het hemelgewelf
hemel 3 : planten en bomen kwamen
hemel 4 : de zon, de maan en de sterren kwamen
hemel 5 : andere levenden wezens kwamen
hemel 6 : god schiep de landdieren
hemel 7 : god was klaar en ging rusten. vandaar de 7e hemel

groetjes minecrafterhond
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Wat heeft de schepping van de dagen te maken met het aantal hemels?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry, maar dit is wel de meest vreemde verklaring die ik ooit heb gehoord
De zevende hemel is een taalkundige verwarring als je dit wilt baseren op de Bijbel. In dat geval kom je op het 3 stuks: Wolkenhemel (lucht), sterrenhemel (ruimte), hemelen der hemelen (de hemelse gewesten).

Recentelijk is hier nog een publikatie over geweest. Zie link