Kan een mens een tweezijdige relatie ( contact) hebben met God ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
1.2K

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Door geloof! Dat is de eerste voorwaarde.
“Zonder geloof is het echter onmogelijk God te behagen. Want wie tot God komt, moet geloven dat Hij is, en dat Hij beloont wie Hem zoeken”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Heb+11&id47=1&l=nl&set=10

God is echter Geest en geen mens. Hij is in het begin van onze jaartelling mens geweest en heeft zo aan de mensen in die tijd die mogelijkheid laten zien dat dat kan. Het wemelt van de teksten in de Bijbel die de mogelijkheid, om een tweezijdige relatie te onderhouden, bevestigen!

Kortheidshalve wil ik mij alleen beperken tot deze ene tekst: “maar de ure komt en is nu, dat de waarachtige aanbidders de Vader aanbidden zullen in geest en in waarheid; want de Vader zoekt zulke aanbidders; God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid".
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Joh+4

Toegevoegd na 2 minuten:
Geloof is de eerste en enige voorwaarde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, dit kan niet. Dat heeft ook een hele simpele reden, er is geen goddelijk wezen waar wij op dit moment contact mee kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is mogelijk, maar ik denk dat God maar weinig direct communiceert
De bijbel staan vol over dat soort overweldigende ontmoeting en dat gaat nogal heftig er aan toe soms.
Daar is tegenwoordig de Heilige geest voor om me maar summier uit te drukken.
10 jaar geleden
Ja. (Volgens mij veronderstelt het begrip 'relatie' al tweezijdigheid). Zou dit niet zou zijn, dan zou gebed geen 'nut' hebben.

Alweer een tijd terug is er een tv-serie geweest met de naam "... zoekt God". Mensen kunnen zeker God zoeken maar in feite is het net andersom: God zoekt de mens. De mens die Hij heeft geschapen naar zijn beeld en gelijkenis. Hij hoopt dat de mens op die uitnodiging van God, die zichzelf openbaart, in gaat, met hem in relatie treedt. Dan spreken we van geloof.

Als we kijken naar de liturgie zoals die in de katholieke Kerk gevierd wordt, komen beide elementen terug. Het heil van God wordt bemiddeld door de sacramenten, waarin Jezus zelf aan het werk is. We worden geheiligd. Dat is, zeg maar van 'boven naar beneden'. De mensen bidden tot God om Hem te danken, om Hem te loven, om dingen aan Hem te vragen. Dat is 'van beneden naar boven', dienst aan God, eredienst.
Computoon
10 jaar geleden
Natuurlijk.
Voor degenen die G-ds kinderen zijn.

Romeinen 8:

15 Want de Geest die God u gaf, maakt geen slaven van u, zodat u weer in angst moet zitten; nee, de Geest heeft u kinderen van God gemaakt en door die Geest roepen wij tot God: Abba, Vader!
16 De Geest van God zelf valt onze geest bij en getuigt dat wij kinderen van God zijn.

statenvert. met kanttekeningen: romeinen 8
16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest,49 dat wij kinderen Gods zijn.

voetnoot 49:

49) getuigt met onzen geest,
Of, getuigt mede tot onzen geest. Dat is, de Heilige Geest beweegt niet alleen ons om God voor onzen Vader aan te roepen,
maar getuigt ook inwendig tot onzen geest dat wij Gods kinderen zijn; of betuigt met onzen geest. Dat is, tezamen met onzen geest, die ons ook mede getuigt, door de aanmerking der kentekenen van het kindschap Gods, die onzen geest door Gods Geest in zichzelve bevindt; welke getuigenis, hoewel zij niet altijd even krachtig is in de gelovigen, zo openbaart zij nochtans zich menigmaal in hun meeste vernedering en benauwd
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat kan, maar alleen als deze mens God ziet, en ervaart als niet-afgescheiden. Maar zich bewust is dat God 'binnenin' zit. Als je hiermee in contact kunt zijn is dat er.
Echter, hierin de tweezijdigheid vervalt daarin, want het is een. Er is geen God buiten, maar deze manifesteert zich in jou. In de ander, in dieren, planten bomen, alles wat leeft. Dus het is in feite een eenzijdige relatie waarbij de mens en God een is.

(eigenlijk word hiermee de symboliek mee bedoelt van, de terugkeer van Jezus naar de aarde)

Toegevoegd na 1 minuut:
de bewustwording daarvan..
Bronnen: