Wat is het verschil tussen het oude en het nieuwe verbond in de Bijbel ? en waarom vond dit plaats ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
6.2K

Het beste antwoord

Het oude verbond:
Het eerste Verbond genoemd Een tijdelijk Verbond
Bevestigd door dierenbloed
Beloften van het volk
Had geen Middelaar
De Wet op stenen tafelen
Was een werkverbond Voorwaarde gehoorzaamheid.

Het nieuwe verbond:
Het tweede Verbond genoemd Een eeuwig Verbond
Door het bloed van Christus
Betere beloften
Heeft een Middelaar
De Wet in het hart geschreven
Is een genadeverbond
Voorwaarde bekering en daarna de werken.

Toegevoegd na 43 seconden:
Waarom: het nieuwe verbond is gesloten na de komst van Jezus Christus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi schematisch duidelijk gemaakt

Andere antwoorden (1)

Het oude verbond wan een was een nationaal verbond een overeenkomst tussen God en de Israelieten.

Een Israëliet stond door geboorte onder het Wetsverbond en had op deze wijze een speciale verhouding met God.

De Wet bestond in de vorm van een geschreven reglement, ordelijk gerangschikt.

De bepalingen van het Wetsverbond luidden dat indien de Israëlieten het verbond onderhielden, zij een heilige natie zouden zijn en door Hem gezegend zouden worden.

Het doel van het verbond was: overtredingen openbaar te maken en de joden tot Christus te leiden zoals staat in Galaten 3: 24
"De wet is voor ons dus een oppasser geweest totdat Christus kwam en wij door het geloof zouden worden gerechtvaardigd."

Jeremia voorzei dat er een nieuw verbond zou komen omdat zij het oude verbond met God hadden verbroken en verklaarde dat het anders zou zijn dan het Wetsverbond, dat Israël verbroken had zie Jeremia 31:31-34.

Jezus kondigde in lukas 22:20 de nacht voor zijn dood, het nieuwe verbond aan, dat door zijn offer bekrachtigd zou worden.

2 korinthiers 3 leert ons het verschil tussen het oude en het nieuwe verbond.

"6 Hij heeft ons geschikt gemaakt om het nieuwe verbond te dienen, niet dat van de letter van de wet, maar dat van de Geest.
Want de wet maakt dood, maar de Geest maakt levend."

Het nieuwe verbond zou dus zijn niet naar letter, maar naar Geest.

Met pinksteren stortte Jezus de heilige uit over de 120 discipelen.

Op deze wijze kunnen Gods wetten in onze harten worden geschreven zoals staat beschreven in hebreeeen 8:8-12

Het nieuwe verbond is in alle opzichten een beter verbond, niet alleen omdat het een verbond voor eeuwig is, maar omdat het een verbond is voor iedereen die geloof stelt in dit offer van Jezus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel volledig!