De klaag muur is verdeeld in een deel voor mannen en een deel voor vrouwen.
Nadat Israël het in 1967 weer voor het zeggen kreeg in grote delen van de Oude Stad werd er een apart gedeelte ingericht voor mannen en ook een gedeelte voor vrouwen. Er werd dus niet langer gemengd gebeden, maar in gescheiden vakken.
een jaar geleden
Er staan niet alleen mannen bij de Klaagmuur, maar er is wel een scheiding tussen mannen en vrouwen. Dit komt omdat de Joden geloven dat mannen en vrouwen zich op verschillende manieren tot God moeten richten en dat ze elkaar niet mogen afleiden tijdens het gebed.
Deze scheiding bestaat sinds 1967, toen Israël de controle over het gebied kreeg na de Zesdaagse Oorlog. Voor die tijd baden mannen en vrouwen gemengd bij de muur of helemaal niet vanwege de Jordaanse bezetting.
Toegevoegd op 5 maart 2023 15:35: bron
SimonV
een jaar geleden
De Klaagmuur is een herdenkingsmonument in Jeruzalem dat is gebouwd ter ere van de slachtoffers van de Holocaust. Het is een symbolisch monument dat alleen mannen herdenkt omdat de meeste slachtoffers mannen waren.
9 maanden geleden