Wat zijn 2 belangrijke verschillen tussen een priester in een rooms-katholieke kerk en een dominee in een protestante kerk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
13.1K

Antwoorden (4)

Die in een rooms-katholieke kerk mogen geen seks hebben of trouwen met vrouwen. (Hoewel velen dat eerste deel nogal aan hun laars lappen is de laatste tijd wel duidelijk geworden.

Die in de protestante kerk mogen wel trouwen en seks hebben.

Verder hangen ze natuurlijk een iets verschillend geloof aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dus die in een rk kerk mogen wél trouwen met mannen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zegt beertender helemaal niet amadea. hij zegt enkel dat een verschil is dat rk priesters geen seks mogen hebben of trouwen met vrouwen en dat prot. dominees dat wel mogen. natuurlijk mogen beiden geen seks hebben met mannen (volgens de ouderwetse bijbel zijn homoseksuelen "een gruwel gods", wat een hoop onnodige homohaat in stand houdt), maar dat is geen verschil dus hoeft niet apart te worden genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zei ik inderdaad niet, ik was wel vergeten om de zinsnede 'en mannen' toe te voegen; maar om daar nou een min voor te geven?
Amadea
12 jaar geleden
Die min is niet van mij afkomstig, zoals meestal is die door een anoniem figuur gegeven. Maar mijn reactie werd opgeroepen door de merkwaardige vermelding van "vrouwen". Alsof dominees polygaam zouden zijn....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, begrijpelijk. Hoewel ze soms toch wel meerdere koorknapen hebben :P
Een quiz?

Los van de verschillen die gebonden zijn aan de kerkstroming, is het feit dat priesters niet en dominees wel mogen trouwens, een belangrijk verschil. Ander verschil is dat een dominee zich beroepbaar stelt en dan door een kerkelijke gemeente beroepen kan worden, waarna een soort sollicitatieprocedure volgt en de dominee beslist of hij dat beroep aanneemt of niet, dus of hij dominee wordt in die kerk of niet. Een priester wordt gezonden door de bisschop, en heeft in principe niet zelf de keus in welke parochie hij gaat werken.

Toegevoegd na 17 minuten:
Hm, trouwenS moet trouweN zijn. Moeilijk hoor, typen. Trouwen versus celibaat dus, maar dat was vast wel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is het verschil tussen een priester en een dominee?
Een priester gelooft dat zijn ambt rechtstreeks van God komt omdat hij in de apostolische traditie staat. Dat wil zeggen: Jezus stelde de apostel Petrus aan en die stelde zijn opvolger weer aan enz. Dit was zo tot een kerkvergadering uit de bisschoppen en later de curiekardinalen de opvolger van Petrus gingen kiezen.
Het ambt van een priester is voor alles sacramenteel (d.w.z. gericht op het bedienen van de sacramenten, de heilige handelingen in de kerk) en celibatair (d.w.z. gereserveerd voor ongehuwde mannen; behalve voor mannelijke gehuwde dominees die tot de RKK zijn overgegaan).
In de protestantse kerken komt het ambt niet van boven op maar van beneden. De dominee heeft een roeping van God die de plaatselijke gemeente stem geeft door hem of haar te beroepen. Dit geldt ook voor de ouderlingen en de diakenen.

Toegevoegd na 41 seconden:
http://www.protestantsegemeentehazerswoude.nl/vra.shtml#vraag8
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een katholieke priester is altijd een man, een dominee mag ook een vrouw zijn