Wordt een klooster altijd bij een kerk gebouwd?

Hoort er altijd een kerk bij een klooster? Als je ergens een klooster hebt staan, is er dan ook altijd een kerkje dat erbij hoort? Mijn vraag is dus eigenlijk: Kan een klooster de aanleiding zijn voor de bouw van een kerk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Je stelt vrij veel verschillende vragen.
Een klooster wordt nooit bij een kerk gebouwd.
Wel wordt er altijd een kerk of minimaal een kapel gebouwd bij een klooster. (het is dus precies andersom)

Een kerk vormt een onderdeel van een klooster (of abdij om het even). De rede is dat de inwoners kunnen bidden en missen kunnen volgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Elk klooster heeft ten minste een kapel, een wat kleinere kerk, in of bij het gebouw. Dit is al vanaf de bouw aanwezig, omdat de bewoners van het klooster dit als ruimte voor de mis gebruiken.
Een kerk en een klooster horen niet altijd bij elkaar dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een klooster is een plaats voor katholieke mannen of vrouwen. Dit kan een gesloten gemeenschap zijn of en die gericht is op hulp aan de buurtbewoners. Maar er hoort altijd een kapel of kerk bij om de kerkdiensten en godsdienstoefeningen te kunnen houden. Bij een gesloten klooster alleen toegankelijk voor de kloosterlingen, bij een open dienstbare gemeenschap kan dit een parochiekerk worden voor de hele geloofsgemeenschap.
Klooster en kerk horen bij elkaar, maar een kerk kan wel zonder klooster, een klooster niet zonder kerk/kapel
11 jaar geleden
Zoals hierboven beschreven heeft elk klooster zijn eigen kapel, bij een aantal geestelijke ordes was het verboden dat de "gewone" mensen in de kapel kwamen om te bidden, de kloosterlingen mochten namelijk geen contact hebben met de mensen buiten het klooster.

Bij dergelijke kloosters zijn inderdaad kerken gebouwd om de gelovige aan de eucharistie te kunnen laten deelnemen, ook zijn er een aantal kerken gebouwd bij kloosters omdat het aantal gelovige te groot werd om deze in de kloosterkapel te herbergen.

Het antwoord is dus simpelweg:

Neen niet bij elk klooster werd een kerk gebouwd.