Is het eerlijk tegenover God om Kerst te vieren als je niet in God gelooft?

Want als je christelijk bent vier je toch ook geen ramadan of een ander feest dat niet bij je geloof of overtuiging past?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterker nog, ik vier het speciaal om god (zonder hoofdletter) te treiteren.
jc54
14 jaar geleden
Uit deze reactie blijkt dat ie expertise klopt!!!!!!!

Het beste antwoord

Ik denk dat je je dan anders voordoet dan wie je bent. je viert dan wel iets maar je staat er niet achter. Niet echt eerlijk denk ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vier dat de dagen langer worden. Dat worden ze ook. Wat is daar oneerlijk aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar is niks mis mee, maar wat heeft dat er mee te maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zijn dat ik dit antwoord verkeerd interpreteerde vawege de context van de vraag - waarvoor dan mijn excuses. Aangezien de vraag een beetje lijkt aan te nemen dat alles wat er momenteel gevierd wordt kerst betreft, las ik dit antwoord onbewust net als deze aanname bevestigend. Aangezien vele mensen iets anders vieren dan de kerst - langere dagen, samenzijn met vrienden en familie, hoop voor de toekomst - en ik het antwoord opvatte als dit alles in kerst samenproppend, was mijn eerste reactie dat het niet eerlijk was dat dit als niet eerlijk werd afgeschilderd. Nader - rustiger - herlezen van het antwoord geeft aan dat dit niet het geval hoeft te zijn, dus ik trek dat protest bij deze terug.

Andere antwoorden (14)

God is niet van eerlijk of oneerlijk, god is niet duaal...

God geeft er niets om of je erin gelooft of niet, als je er niet in gelooft, DAN BESTAAT GOD NIET, snap je dat?
En als je wel in GOD gelooft, dan bestaat hij...

Het is allemaal fantasie... GELOVEN is de crux...

Alles staat of valt met geloven... en geloof me, geloven is niet intelligent...

Waarom lijkt geloven zo op gelogen?

Wat maakt het ze zon uit of je in de zon gelooft of niet, morgen komt hij gewoon weer op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, dat Koolwitje;

Misschien niet, maar waarom zou je eerlijk zijn tegenover een figuur waarvan je toch niet gelooft dat die bestaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goed christen viert inderdaad geen feest dat niet bij zijn geloof past. Dus waarom vier je het midwinterfeest eigenlijk? Er staat nergens in de bijbel dat dit moet gebeuren.

Het midwinterfeest, Saturnalia, en vele andere feesten hebben zich genesteld in deze periode van de kalender. Omdat de dagen langer worden, wel te verstaan. De kerk heeft de datum slechts overgenomen en er een extra betekenis aangehangen, maar wat een kerstboom met de geboorte van wie dan ook te maken hebben is natuurlijk een raadsel.

Hetzelfde is gebeurd met het vruchtbaarheidsfeest - het feest van het voorjaar waarin de geboorte van nieuw leven gevierd wordt, met symbolen als eieren (waar jonge vogels uit komen) en konijnen (zeer bekend om hun vruchtbaarheid). Overgenomen en gekerstend door de kerk. Ondanks die passages in de bijbel die zeggen dat je dit expliciet niet mag doen.

Is het eerlijk tegenover god om te zeggen dat je hem volgt, maar vervolgens zijn wetten zo lijkt te negeren? Ook al komt dit door een schrijnend tekort aan historisch besef over je eigen religie en tradities?

Toegevoegd na 33 minuten:
Nog een toevoeging die me te binnen schiet:

Gezamelijk feest vieren bevorderd het algemeen begrip en is dus goed voor integratie. Als alleen gelovigen van een gelovig feest zouden mogen genieten, zonder uitzondering, en dit wordt hard nageleeft, krijg je verzuiling, onbegrip, xenofobie, en ander gerommel.

Laten we dat vooral proberen te voorkomen, we moeten het tenslotte allemaal doen met de beperkte tijd en ruimte die we hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vier geen midwinterfeest, ik vier het Kerstfeest.
De geboorte van Jezus Christus. En dat staat wel in de Bijbel En de kerstbomen en de verlichtingen en alles eromheen begrijp ik ook niet, wie dat toch heeft bedacht??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, dat is er dus bij gepikt vanaf het midwinterfeest. Zoals elders in de antwoorden aangegeven, is de geboorte van JC zeer waarschijnlijk niet eens in december geweest, trouwens. En nergens in de bijbel staat iets over het vieren van verjaardagen. Daarom doen Jehova's er ook niet aan. Dus waarom jij wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is eigenlijk ook niet Zijn verjaardag wat je viert, maar dat God zoveel van ons mensen houd dat Hij Zijn Zoon toen gegeven heeft voor de mensen zodat wij nog gered kunnen worden. Dat vind ik juist zo bijzonder.
En wat de precieze datum is daarvan is niet zo relevant denk ik. Ik weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen, je zou in de Bijbel kunnen lezen daarover misschien dat je me dan begrijpt?? Ik bedoel het niet negatief hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp het prima, hoor. Je god is zo teleurgesteld in de mensheid dat deze eigenlijk allemaal verdienen tot in de eeuwigheid gestraft te worden, maar hier kun je onderuit komen door een bloedoffer (van hemzelf aan hemzelf, nota bene) in jouw naam te accepteren. Laat ik dat nou net het stukje dogma vinden waardoor ik deze specifieke god ook niet zou aanbidden mocht hij wel bestaan. Een échte liefdevolle god had de mensheid met zijn gebreken (die hij er tenslotte zelf in heeft gemaakt) geaccepteert zónder dit offer te eisen. Trouwens, een beetje grote god eist ook niet dat hij aanbeden wordt. Dat duidt meer op een kleine, niet zelfverzekerde godheid.
Ik ben zelf niet gelovig en heb ook weinig met kerst.
Ik vier ook Sinterklaas en de tijd dat ik daar in geloofde ligt toch al even achter me.

Wat God ervan vind dat ik wel feest vier en niet in hem geloof, ja dat weet ik niet want voor mij bestaat hij niet.

Sinterklaas vind het niet erg.

Verder heb ik laatst ook suikerfeest geviert bij mijn buren, ook al hang ik hun geloof niet aan, het was reuze gezellig

Wil niemand kwetsen met de vergelijking van geloof in God en Sinterklaas hoor. Het is maar een voorbeeld met een knipoog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet in God gelooft, vier je kerst op een andere manier, dan wanneer je diep-gelovig bent. Voor de gelovige is kerst een feest van vrede op aarde, voor niet gelovigen is het een feest van vreten op aarde.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn oma, streng christelijk, kon er anders behoorlijk wat van, eten met de kerst. Ik kan me nog herinneren dat we 4 uur aan tafel hebben gezeten voor de lunch, even wat konden rondrennen als de overenergieke kinderen die we waren, en om 5 uur weer aan tafel moesten voor het voorgerecht van de avondmaaltijd, omdat deze anders niet voor 8 uur op was. Maar dit zal dan de uitzondering zijn die de generalisatie bevestigt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
welnee zelf de nonnen in het klooster drinken een extra wijntje en eten luxer met de kerst
Net als duizenden andere christenen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou joh, ik zit me als atheist toch de hele dag doelloos vol te proppen met kerst, want dat is nl. de enige zin van het leven, he, vreten tot je er bij neervalt...
Ja wel hoor.
feestdagen heeft eigenlijk niks mee te maken met religie. denk ik iedereen heeft gewoon recht op, om feestdagen te vieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je beseft dat kerst niet de geboortedag van Jezus is en kerst een heidens feest is niet.

Ben je niet in staat dit te begrijpen en kerst aan God te wijden, dan is het inderdaad niet eerlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"dat kerst niet de geboortedag van Jezus is en kerst een heidens feest is" er zijn maar weinig mensen die ik dit stukje waarheid hoor zeggen. +1 daarvoor
kerst vieren heeft toch gewoon helemaal niets met god te maken?
Ménsen vieren feest...

en of god wel of niet bestaat dat bepaal jij zelf...
ervaar je god, dan bestaat god...
ervaar je geen god, dan bestaat geen god...
ervaar je niet-god, dan bestaat niet-god...

en als je in god gelooft (hoe raar kun je doen) kun je hem alle eigenschappen toekennen die volgens jou bij god horen...

en als je niet in god gelooft hoef je je geen zorgen te maken of hij er last van hebt dat je een feestje viert...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou God dat een probleem vinden.?
Dacht je werkelijk dat God alleen gelovige mensen de Kerst gunt, c.q zou laten vieren.
God maakt geen verschil tussen gelovige en ongelovige. Wij zijn allemaal mensen, zonder enig verschil.!
Gedragen ons alleen niet allemaal hetzelfde.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet in God geloofd dan ben je in de veronderstelling dat hij niet bestaat dus is er ook geen God die het oneerlijk kan vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof in God en ik vindt het helemaal niet oneerlijk. Er staat toch ook niet in de Bijbel dat je als gelovige elk jaar je huis moet versieren, nieuwe kleren moet hebben, en je twee dagen klem moet eten, en dat doen gelovigen toch ook wel? Die dingen staan gewoon los van elkaar.

Bij ons in de kerk worden er elk jaar stoelen bijgezet en wordt er al op gerekent dat de kerk uit zal puilen op eerste Kerstdag. Er zijn dan ook een handjevol mensen die daar veroordelend over doen omdat ze normaal ook niet in de kerk komen en alleen met Kerst. Daar doet mij jouw vraag eerlijk gezegd ook een beetje aan denken.

Gelukkig (bij ons) vindt het merendeel heerlijk dat je er bent en dat je met ons het Kerstfeest wilt vieren. En of men het nu wel gelooft of niet, ze krijgen er in ieder geval elk jaar weer iets van mee, wat ze niet gedaan hadden als het 'alleen voor gelovigen' was. En wat ze er dan mee doen dat is hun zaak, maar dit klinkt een beetje alsof je ze wilt 'uitsluiten' van Kerst omdat ze er 'toch niet in geloven', en dat is volgens mij niet de bedoeling ervan, en ook niet aan 'ons' om daar over te oordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet dat jouw of een andere god bestaat, dus geloof ik ook niet dat ik eerlijk of oneerlijk tegenover zo'n god kan zijn.

Wij noemen onszelf 'cultureel katholiek'. We zijn allebei absoluut niet gelovig, maar hebben enige katholieke achtergrond. Voor ons is kerst dan ook vooral een culturele traditie. Eén waarbij je eerst een dag gezellig gaat zitten doen bij het ene ouderpaar, je daarbij vol vretend (hoeft voor mij niet zo) en klem zuipend (hoognodig om het vol te houden). En de volgende dag herhaal je dat feest bij het andere ouderpaar.

Overigens: bij mij in de buurt worden ongelovigen uitgenodigd het suikerfeest mee te vieren. Heb ik niet zo'n behoefte aan (dat is niet mijn culturele traditie) maar blijkbaar is het dus niet zó raar om een feest te vieren dat niet bij je geloofsovertuiging past.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een prachtige naam voor de stijlfiguur die je hier gebruikt, ik weet alleen niet meer, welke... De vraag is onlogisch en slaat terug op zichzelf, kom op, Neerlandici hier, hoe heet dat ook al weer?

Iets dat niet bestaat kan ook geen gevoelens hebben bij het gegeven dat je z'n feest wel of niet viert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
2 jaar geleden
Wordt hier misschien een contradictio in terminis bedoeld? Of een paradox? Beide stijlfiguren dekken de lading niet helemaal, vind ik.
Kerst is geen uitvinding van god,of een religie,maar is een oud(heidens!) feest,dat door de christenen is geannexeerd.
Dus het is eerlijk om het te vieren. Eigenlijk zou je de vraag andersom moeten stellen.