Dinsdagavond een taxirit gemaak van 1½ uur. De chauffeur was moslim an had i.v.m. de Ramadan dus al uren niets gegeten. Is dit niet gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dit echt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zegt dat hij ramadan houdt? Een katholiek, houdt zich ook niet aan alle regels....Toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer echt, per valys taxi van Vinkeveen via Nigtevecht naar Zutphen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke oke, gekkenwerk 1,5 uur in de taxi :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@platje, dat vertelde de chauffeur zelf en dat hij zijn diens al om half elf 's ochtends was begonnen en hij haalde ons omstreeks half zes 's avonds op.
Op zijn manier van rijden was trouwens niets aan te merken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, dat is duidelijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jullie hebben hierover kennelijk een heel gesprek gevoerd (hoe weet je anders dat hij ramadan houdt).
Je kon het ook gewoon aan hem zelf vragen of het niet gevaarlijk was, en hoe hij zich voelde!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad hebben we een gesprek gevoerd, je houdt toch niet de hele weg de mond dicht!
Hij gaf idd zelf aan dat hij daar geen problemen mee had,lichamelijk noch geestelijk. Maar, wat wil je dan dat zo'n man zegt als taxichauffeur? Meneer met mij rijden is levensgevaarlijk?
Het is uiteindelijk wel zijn brood!
ItisILeClerc
12 jaar geleden
voortaan beter opletten voor je een taxi instapt, je moet natuurlijk geen onnodige risico's nemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je even nadenkt zul je moeten beamen,dat dit een reactie is die nergens op slaat vriend!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De taxichauffeur was moslim?
Nu niet meer dan??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt jammer dat niemand echt de moeite neemt om een bron te zoeken en het tot op de bodem uit te zoeken. Voornamelijk zijn het alleen maar meningen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ From The South, dat weten we niet, hij kan wel overleden zijn, of zijn geloof afgezworen hebben.
Tijdens de tijdspanne dat wij in zijn voertuig verbleven, gaf hij aan moslim te zijn.
Overigens zou ik het leuk vinden, als je ook een positievere inbreng had.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
@ Moolkeesje
Je vergist je, ik ben je vriend niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben idd nogal kieskeurig.

Het beste antwoord

Iemand die bewust en gemotiveerd vast is over het algemeen rustig en helder van geest, zeker vergeleken bij iemand die net een niet al te gezonde maaltijd genuttigd heeft, die bijvoorbeeld een knots van een after lunch dip kan veroorzaken. De manier van vasten maakt niet zo gek veel uit.

Wat de uiteindelijke gezondheidsaspecten van vasten zijn is een ander verhaal maar ik zou me rustig toevertrouwen aan een vastende chauffeur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat wij dan ook hebben gedaan. Pas later thuis kwam het gesprek er op.

Andere antwoorden (6)

het is natuurlijk veiliger als je wat hebt gegeten .
maar deze chauffeur is dit waarschijnlijk wel gewent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ramadan is een paar weken per jaar. Je lichaam is dus allang al weer gewend aan op normale tijd voeding te krijgen. Reken maar dat het lichaam van chauffeur het dus niet meer gewend is.
Mocht het gevaarlijk zijn, dan hadden we dit al lang ergens in de media opgepikt. Ik heb nog geen stijging gehoord van het aantal ongevallen door vastende taxichauffeurs of in andere beroepsgroepen.

Is het gevaarlijk? Nee, want als je vast, weet je dat je iets rustiger aan moet doen. De taxichauffeur houdt daar ook gewoon rekening mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron: anoniem
Ramadan betekent dat je een maand lang tussen zonsopgang en zonsondergang niet mag eten en drinken (o.a.). Maar na zonsondergang wordt uitgebreid gegeten en gedronken. Het is moeilijk als het heet is en je snel dorstig wordt maar buiten dat is het meer een kwestie van even wennen aan een ander ritme. Het is tegelijkertijd een sobere maar ook een feestelijke maand. Het is niet toegestaan om je anders dan anders te gedragen (dus om bijvoorbeeld minder te werken of studeren). Het is een plicht tenzij je bijvoorbeeld ziek bent of moet eten om medicijnen in te nemen. De Ramadan is bedoeld om je beter in te kunnen leven in de toestand van de armen die dagelijks niets of weinig te eten hebben, om extra religieuze plichten te vervullen (zoals extra bidden) en stil te staan bij het leven en wat dat betekent.
Ik doe zelf niet aan de Ramadan maar mijn man en een van mijn dochters wel. Zij zeuren niet en doen gewoon wat ze altijd doen (slapen ietsjes minder maar wel voldoende).
Ik maak me meer zorgen om bijvoorbeeld de `gewone` artsen in opleiding die dagen achtereen moeten werken, studeren en examens hebben en jarenlang achtereen geen tijd nemen om behoorlijk te eten en te slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verschilt. Een chauffeur die ervaren is, langer rijdt, en weet wat hem te wachten staat zou het opzich niet moeilijk moeten vinden. Het licht ook aan WANNEER je bij de chauffeur in de auto bent gestapt, in de morgen, is de honger minder, later, groeit zij.

Volgens mij maakt het niks uit, het vak Taxichauffeur is ook niet zo moeilijk. Het verrijst geen GROTE lichamelijke inspanningen.

Samengevat:
Het verschilt van persoon tot persoon, dus het hangt af van de situatie.

Tip:
Als je ooit weer in zo'n situatie terechtkomt, is het misschien een optie het te vragen. De chauffeur kan rustig antwoorden en u had anderhalf uur de tijd dingen te vragen :) Maar met mate, want het is ook gevaarlijk als de chauffeur afgeleid is..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij waren vorig jaar in Tunesië (daar doet vrijwel elke moslim mee aan de ramadan) en ook daar reden heel veel taxi's. We reden regelmatig mee en ze 'smeekten' dan om wat meer geld voor eten voor vanavond (nja..zo duur zijn die taxi's niet) Ook was er nergens net na zonsondergang een taxi te vinden.

Conclusie..nee hoor..niet gevaarlijk. Je weet immers ook niet of de nederlandse chauffeurs hier iets eten toch ;) ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Èen mens kan makkelijk 8 dagen zonder voeding als hij maar vocht tot zich neemt.
Of je nu s'nachts of overdag eet maakt niets uit of je voldoende voedsel voor het overleven tot je neemt.
Bij de Ramadan eet je s'nachts in plaats van overdag.
Het is gewoon een cultuur verschijnsel zonder enig gevaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook water werd er dor onze chauffeur niet gedronken, gaf hij aan.