Bijbel BB APP, Waar begin ik?

Geachte goeievraag leden, ik wil graag beginnen met het lezen van de bijbel. Ik heb dus de bijbel app gedownload op mijn blackberry.

Ik heb nogal rond gegoogled en de meeste mensen raden aan om te beginnen met "mark" allen kan ik nergens het boek/hoofdstuk vinden over mark. Alleen over Markus.

Heeft iemand hier ervaring mee, en waar kan ik het beste beginnen met het lezen van de bijbel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verkeerde categorie. Dit is een vraag over het lezen van een boek.
En hoort dus bij boeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bladzijde 1, denk ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je de categorie "religie"a anklikt komt er te staan: hier vindt je vragen over de bijbel........enz.
aangezien deze vraag over de bijbel gaat is het dus de goede categorie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja gonzo,
vragen over de bijbel, de interpretaties, de betekenissen, die misschien wel.
Maar niet: waar begin ik te lezen in een boek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goeie vraag! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Gonzo: andere vragen over religieuze boeken werden ook verplaatst. Dan moet deze ook. Anders hebben we geen duidelijke regels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat vind ik vreemd dan!
boven deze categorie staat duidelijk dat deze bedoelt is voor vragen over oa de bijbel.
moeten ze dat ook maar veranderen.
het wordt er dan ook niet duidelijker op, lijkt mij
Cryofiel
11 jaar geleden
Er is verschil tussen de bijbel als boek en de bijbel als uiting van diverse geloven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, dat snapt mijn parkietje ook wel, maar om daar nou zo'n punt van te maken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, blijkbaar wil de moderatie daar een punt van maken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom wil je eigenlijk de Bijbel lezen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat moet je toch een keer gedaan hebben, Sherpa ; als je wilt weten waar je over praat en waar je kritiek op kunt hebben (en waar niet) moet je zelfs als doorgewinterde atheïst de bijbel van A tot Z of in elk geval globaal kennen. Net als de belangrijkste andere religieuze boeken. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en men leert dat de bijbel uit meerdere boeken bestaan, welke niet per definitie daadwerkelijk boeken zijn (kaft, pagina's variant dus) maar dan nog, het zou ook een hobby kunnen zijn, of een sport (als je de bijbel in 1 week uit wil lezen om maar wat te noemen) het meest voor de handliggend lijkt me idd religie, en niet de 'afdeling boeken' (versie van papier) aangezien het duidelijk over een app gaat op een BB zoals er in de vraag zelf staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Euca: aha, dus hij moet in de smartphonescategorie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Marleen Ik heb de bijbel vele malen gelezen en bovendien in de originele talen. Ik bedoel eigenlijk, wil de vragensteller de bijbel lezen voor zijn algemene ontwikkeling, uit historische belangstelling of vanuit een zoektocht naar geloof.
Mijn mening is dat het geen zin heeft de bijbel te lezen zonder kennis te hebben van de geschiedenis van die periode en de culturen in de regio. Voor mensen die met name de verhalen willen lezen is een goede kinderbijbel het beste startpunt. Tegenwoordige verplichte literatuur bij de studie kunstgeschiedenis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@widar dát is het!!
zucht, de vraag is gewoon veel te veelzijdig ;-)

Antwoorden (11)

Je kan natuurlijk op pagina 1 beginnen, maar ik raad je aan om bij een van de verhalen van Jezus te beginnen. Zelf ben ik ook gelovig en ik ben gewoon bij bladzijde 1 begonnen. Maar later heb ik op internet gelezen dat je beter bij een van de evangeliën kan beginnen. Hier is de link:

http://www.startersbijbel.nl/2011/10/waar-moet-je-beginnen-met-lezen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoezo een -? + van mij
Volgens mij hoef je niet specifiek gelijk te beginnen met het boek Markus. Als je de hele Bijbel wilt lezen zou ik gewoon beginnen bij Genesis. Het boek Markus is wel erg interessant omdat het gaat over Johannes de doper en het eerste optreden van Jezus.

Als je vanaf Genesis begint te lezen kom je trouwens ook hele interessante en mooie verhalen tegen! De verhalen over Mozes, Samuel en Daniel zijn echt aan te raden.

Ik heb zelf de Youversion Bijbel app, en daarbij kan je je eigen leesplan maken, dus aangeven wat je wanneer wilt lezen. Misschien kan zoiets ook bij de app die jij hebt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mark. is de afkorting van Markus. Ik adviseer bij de eerste vijf boeken van het oude testament te beginnen en dan de eerste vijf boeken van het nieuwe testament.

Dus:
Genesis
Exodus
Leviticus
Numeri
Deuteronomium
Daarna:
Matteüs
Marcus
Lucas
Johannes
Handelingen

Toegevoegd na 4 uur:
Nog even met iemand over gehad en ik wijzig naar deze volgorde:
Genesis
Matteüs
Marcus
Lucas
Johannes
Handelingen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat dan omdat je de meest 'beeldende' verhalen eerst hebt gehad, of omdat je dan een goed overzicht hebt om de rest van de bijbel aan te kunnen relateren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De herkenning inderdaad in deze bijbelboeken lijken mij wel prettig als je met de bijbel begint. Iedereen kent wel de verhalen over het paradijs, de ark van noach en de regenboog. Dan in het nieuwe testament de geboorte van Jezus, alle gelijkenissen en de kruisiging en pasen, hemelvaart en pinksteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is precies de volgorde die ik zou aanraden ; de verhalen. Eventueel aangevuld met Ruth en Job (of een goeie kinder/jeugdbijbel).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedenk wel dat het verhalen zijn die iets duidelijk proberen te maken. Neem het niet letterlijk aan voor 'De waarheid''.
Dat is Markus ja, maar ik raad ie aan om gewoon het begin van het nieuwe testament te beginnen.
Het is niet raadzaam om te beginnen bij het oude testament omdat dit een zeer zware kost is om mee te beginnen.
Je kan wel Genesis lezen over de schepping vande aarde een mss zelfs nog Exodus, verder zou ik nog niet gaan.
Als je beginnend Christen bent kan je beter gewoon het Nieuwe testament beginnen, en ik raad je toch aan om een echte bijbel te kopen ipv een app dat leest veel makkelijker en apps hebben nog wel eens de neiging om een slechte/verkeerde vertaling te geven.
Beste vertaling is de Statenvertaling, maar kan vanwege oude termen moeilijk zijn, een jongerenbijbel kan hierbij een uitkomst zijn.
zorg in iedergeval dat je een Christelijke bijbel hebt, daa bedoel ik mee geen mormoonse bijbel of het heilig schrift van de jehova getuigen, want met deze bijbels leer je de verkeerde dingen.
Als je hulp nodig hebt wil ik je ook wel helpen met het begrijpen van de meeste boeken in de bijbel.
Wat is de reden dat je bijbel wil gaan lezen als ik vragen mag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gewoon hoe je elk boek leest. begin bij Genesis. Omdat je dan bij verwijzingen ook makkelijker terugzoekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je echt meer wilt weten over de bijbel en de betekenis raad ik je aan vrijblijvend een Alpha cursus te volgen. Dan leer je in de juiste volgorde veel over de bijbel en kun je ook vragen stellen en discusieren. De bijbel heeft wel echt een aparte taal, dat moet je "leren lezen". Zo'n cursus is vrijblijvend hoor en heel leerzaam, heb hem zelf ook gevolgd ooit.

http://www.alpha-cursus.nl

Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo, als ik jou was zou ik beginnen bij de 4 evangeliën, mattheus marcus lucas en johannes.

Ook heb je in Jesaja mooie versen.
Vooral Jesaja 54:10 raad ik je ook aan.

Mark is inderdaad de afkorting voor Markus. Ik zou zelf niet aan het beginnen beginnen, want de evangelien zijn makkelijker te lezen. En ze spreken mij ook meer aan.

ik weet niet of je er intressen in heb maar op deze site: http://www.desteen.nl/page.php?pageID=163 Daar staan een paar preken, maar ze zijn wel erg lang.

Succes met alles en als je nog meer vragen heb horen we het wel! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt er van af of je de Bijbel wil lezen. Is dat voor je algemene ontwikkeling, uit historische belangstelling of vanuit een zoektocht naar geloof.
Mijn mening is dat het geen zin heeft de bijbel te lezen zonder kennis te hebben van de geschiedenis van die periode en de culturen in de regio. Je zou er een goed boek met toelichtingen bij moeten gebruiken.

Voor mensen die met name de (bekende) verhalen willen lezen is een goede kinderbijbel het beste startpunt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het Engels heet het boek Markus (nieuwe Testament, tweede boek) Marc.
Het Evangelie naar Markus schijnt het oudste boek te zijn in het Nieuwe Testament. Ik zou je aanraden, om ook wat over de achtergronden te lezen. B.v. vermoedelijke periode waarin het op schrift is gesteld. Hoe was de situatie van Israel in die tijd (bezetting door de Romeinen).
En daarna aan het boek te beginnen, dat een weerslag is van de bewondering van de schrijver(s) voor wat in het leven van Jezus heeft plaatsgegrepen. Letterlijk nemen, deden mensen in de Middel Eeuwen. Nu zoeken we naar de zin en de betekenis van de verhalen voor ons leven.

De verhalen zijn goed leesbaar.
Het is misschien ook aardig om naar de Heilig Land Stichting te gaan, om je daar een beeld te vormen, hoe mensen toen zo ongeveer leefden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt verschillende mogelijkheden . . .

Zo zou je hem kunnen lezen van begin tot eind.
Anderen lezen hem liever in de volgorde waarin de boeken zijn geschreven of in de volgorde waarin de gebeurtenissen hebben plaatsgevonden,daar bestaan tabellen over.

Of een andere mogelijkheid,dat vind ik wel een leuke, elke dag uit een ander gedeelte van de Bijbel lezen.

Voorbeeld:
Maandag: Geschiedenis vol actie (Genesis tot en met Esther)

Dinsdag: Jezus’ leven en onderwijs (Mattheüs tot en met Johannes)

Woensdag: De eerste christenen (Handelingen)

Donderdag: Profetieën en morele leiding (Jesaja tot en met Maleachi, Openbaring)

Vrijdag: Ontroerende gedichten en liederen (Job, Psalmen en Hooglied)

Zaterdag: Levenswijsheden (Spreuken en Prediker)

Zondag: Brieven aan de gemeenten (Romeinen tot en met Judas)

(Om dubbellezen te verkomen,en digitaal is niet zoals een gewoon boek,welke volgorde je ook kiest, houd op een manier bij welke hoofdstukken je gelezen hebt)

Succes!

Gaat het lezen niet zo vlot?
Je kan dan nog altijd ernaar luisteren op mp3:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is de volgorde waarin de boeken zijn geschreven dan wezenlijk anders dan de volgorde van de Bijbel zelf? Ik vind overigens wel dat je bij je antwoord mag opmerken dat jouw versie die van de Jehova Getuigen is, die toch wel behoorlijk anders is op punten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja,die volgorde is anders.
Ja onze vertaling is behoorlijk nauwkeuriger. In onderstaande link kan je bv terecht bij iemand van bij ons (Frans Croese) die het Hebreeuws machtig is .Je kan hem bijvoorbeeld rechtstreeks de vraag stellen ,'Waarom de naam Jehovah?' http://www.totlofvangod.nl/tlvg%20het%20boek%20der%20psalmen%20jehovah.html#top
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe anders is die volgorde dan? Over welke vertaling beter is, ga ik niet redetwisten, dat is een vespilling van tijd en moeite.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga mij ook tijd en moeite besparen! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/inhoud-teksst-bijbels-hetzelfde.283087 hier kun je de discussie nog eens teruglezen over de "nauwkeurige" vertaling van de nwv.
of kijk eens op wikipedia "nieuwe wereldvertaling"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onze dominee is ook het hebreeuws machtig, maar vertaald het blijkbaar toch weer anders dan Frans Croese, dus wie doet het dan goed??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@aimeeTJE: Maar kun je wel mijn vraag beantwoorden? Ik stelde hem gewoon uit interesse.
Het bijbelboek Johannes. Bij voorkeur uit een makkelijke vertaling als de BasisBijbel (BB) die je zelf al noemt www.basisbijbel.nl

Ik zou ook aanraden om gewoon de papieren versie van de Bijbel te kopen.
Website uitgever: www.zakbijbelbond.nl