Wat betekend; ecce panis angelorum

Ik zag een prachtig beeld van een jonge man met een heilig hart; dat is een hart met een stralenkrans. Onderdeel van het beeld was een keltisch kruis met de tekst ecce panis angelorum. Weet iemand wat de tekst betekend en welk verband het beeld heeft gehad met de neem ik aan 'katholieke' godsdienst.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
5.4K

Het beste antwoord

Ziet het brood van de engelen, verzonden
Voor pelgrims in hun verbanning,
Het brood van de echte kinderen van God betekende,
Dat kan niet tot honden worden gegeven.

Deze woorden, ontleend aan de prachtige hymne van Sint-Thomas van Aquino, Lauda Sion Salvatorem , geschreven voor het feest van Corpus Christi, getuigen van het feit dat de eucharistie vaak aangeduid als het "brood van de engelen." Maar wat de motivering kan er naar het altaar oproep van de Allerheiligste Sacrament van de door deze titel?

Om deze vraag te beantwoorden kunnen we er allereerst op wijzen dat de uitdrukking "brood van de engelen 'komt van bepaalde oudtestamentische teksten die spreken van het manna dat de Israëlieten gegeven tijdens hun reis door de woestijn. Bijvoorbeeld lezen we in het Boek der Wijsheid: "Je gaf je mensen voedsel van de engelen, en zonder hun zwoegen door u verstrekte hen uit de hemel met brood klaar om te eten, die iedere plezier en geschikt is voor elk wat wils. Voor uw levensonderhoud gemanifesteerd uw zoetheid in de richting van uw kinderen, en het brood, bediening aan de wens van degene die nam het, werd veranderd in ieders wens "(WIS 16:20-21). Nogmaals, in de psalmen lezen we: "Maar hij gebood de hemel boven, en opende de deuren van de hemel, hij regende op hen manna te eten, en gaf hen het graan van de hemel. Stervelingen aten van het brood van de engelen, hij stuurde ze voedsel in overvloed "(Ps 77 (78): 23-25). Gezien het feit dat het manna was een voorproefje van de Eucharistie, dit geeft al aan dat deze titel gegeven aan het manna in het Oude Testament zou passend toepassing op het Heilig Sacrament in het Nieuwe.

Om u te helpen beter te begrijpen in de diepte de zin waarin de Eucharistie is werkelijk het brood van de engelen, kunnen we ons wenden tot een mooie passage uit St. Augustine's Expositie van de Psalmen , waarin hij spreekt over deze titel:

[Onze Heer Jezus Christus] gewild ons heil in Zijn Lichaam en Bloed te vinden. Maar hoe kon hij Zijn Lichaam en Bloed voor ons beschikbaar? Door zijn nederigheid! Want als Hij niet was nederig, Hij kon niet hebben gegeten en gedronken. Overwegen zijn verheven goddelijkheid: in het

Toegevoegd na 1 minuut:
begin was het Woord en het Woord was bij God, Hij was God (Joh 1:1). Dat is het eeuwige voedsel. De engelen eten, de hemelse machten eten, de zalige geesten eten, en in het eten ze zijn helemaal tevreden, maar dit voedsel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het brood dat engelen wensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...en 'ecce' betekent zoiets als "kijk," of "ziehier". Dus dan wordt het "Kijk, hier is het brood dat engelen wensen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ecce homo betekent: zie de mens.
Ecce panis angelorum: zie het brood van de engelen.

Het zal wel iets overdrachtelijks zijn voor ""het lichaam van Christus"". In de RK kerk denkt men dat de hostie, het brood, na de consecratie op het altaar, echt het lichaam van Christus wordt, in substantie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het stralend hart verwijst naar het "Heilig Hart". Dit is een katholieke religieuze beweging. Het feit dat het een Keltisch kruis is wijst enkel op de streek waar het beeld vandaan komt: Groot Brittannië, Frans Bretagne, Normandië, Nord, Pas de Calais, België West Vlaanderen.