Op welke bijbeltekst baseert de SGP dat regeren niet voor vrouwen is?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In artikel 7 van het beginselprogramma van de SGP staat dat er een specifieke orde is gemaakt door God waarbij de man het hoofd is van de vrouw. De tekst is te vinden op www.SGP.nl. Hier worden ook de teksten genoemd waarop ze dat baseren. Met mijn telefoon is dat allemaal niet op te hoesten, misschien doe ik dat later wel als ik een pc tot mijn beschikking heb. Toegevoegd na 2 uur: Artikel 7: Gods Woord leert dat man en vrouw krachtens de scheppingsorde een eigen specifieke, van elkaar onderscheiden roeping en plaats hebben ontvangen. In deze orde is de man het hoofd van de vrouw. Maatregelen ter erkenning van de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen worden positief beoordeeld. Elk emancipatiestreven dat de van God gegeven roeping en plaats van mannen en vrouwen miskent, is revolutionair en moet krachtig worden bestreden. Er wordt in de toelichting gerefereerd aan een scala van bijbelteksten die bovenstaande bevestigen. Toegevoegd na 1 dag: Eerste kerstdag, en wat kun je dan op een verloren uurtje beter doen :-) De volgende bijbelteksten worden in artikel 7 genoemd, Genesis 1:27, Gen. 1:26,27, Gen. 3:16-19,1 Petr. 3:1-7,1 Tim. 2:11-15, 1 Korinthe 11:3. Ef. 1:22, Gal. 3:28, Joh. 14:28, Hebr. 5:8, Fil. 2:6-11, Ef. 1:22,23, Spr. 31:12,27, 1 Tim. 2:15; 5:8. Overigens wordt bij sommige teksten de afkorting o.a. geplaatst wat aangeeft dat er meer ondersteunende teksten zijn.

Bronnen:
http://sgpnieuws.sgp.nl/Media/download/235...

Ik heb geen idee,of dat maar over één bepaalde tekst gaat, maar in heel het OT kun je lezen dat vrouwen net als het vee, tot de eigendommen van de man behoren. En zeg nou zelf, die laat je toch ook niet de dienst uitmaken?

Het gaat bij de SGP om een scheppingsorde, die zij denken te lezen in de tekst van de Bijbel. Dat begint al bij Genesis, waarbij de vrouw genomen wordt uit de rip van de man. Het is dus een begrip van een groot scala aan teksten die zij op een bepaalde manier lezen. Daar hoort ook Efeze 5 bij, waar vrouwen erop gewezen worden onderdanig te zijn. Onderdanigheid is echter iets dat je op meer plekken tegenkomt, o.a. ook in Timotheüs.

http://www.uwkeuze.net/Islaam%20Christendom/De%20Bijbel%20als%20getuige/Vrouwonvriendelijke%20teksten%20in%20de%20Bijbel.html Ik gok dat dit de meest logische zijn: 1 Korintiërs 14:33-36: “…Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken… en …want het staat lelijk voor een vrouw te spreken in de gemeente…” 1 Timoteüs 2:11-12: “…Een vrouw moet zich rustig, in alle onderdanigheid, laten onderrichten, maar ik sta niet toe, dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man heeft; zij moet zich rustig houden…”

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100