bestaat er binnen de Rooms Katholieke kerk nog steeds de zg. Index met verboden boeken?

8 jaar geleden
in: Religie
2.3K
kierkegaard47
8 jaar geleden
Nee. Laatste editie 1948; afgeschaft in 1966: Nauwkeuriger gezegd, de index zelf zal er nog wel zijn (de editie van 1948), maar heeft geen geldigheid meer in het kerkrecht. https://en.wikipedia.org/wiki/Index_Librorum_Prohibitorum#Abolition_.281966.29 Abolition (1966)[edit]
On 7 December 1965, Pope Paul VI issued the Motu Proprio "Integrae servandae" that re-constituted the Holy Office as the "Sacred Congregation for the Doctrine of the Faith."[44] The Index was not listed as being a part of the newly constituted Congregation's competence, leading to questioning whether it still was. This question was put to Cardinal Ottaviani—Pro-Prefect of the Congregation—who responded in the negative.[45] The Cardinal also indicated in his response that there was going to be a change in the Index soon. A Notification of 14 June 1966 from the Congregation, which was published on the 15 June 1966 issue of the Vatican's newspaper, L'Osservatore Romano,[46] announced that, while the Index maintained its moral force, in that it taught Christians to beware, as required by the natural law itself, of those writings that could endanger faith and morality, it no longer had the force of ecclesiastical positive law with the associated penalties.[47][48]

Antwoorden (2)

Nee, deze is door de toenmalige paus in officieel 1966 afgeschaft.
Wel is de auteurs nog aanbevolen hun werken te herzien, en zou de morele autoriteit van de Index nog altijd gelden (ofwel aanbevolen literatuur is het nog altijd niet)., Maar verboden zijn ze niet meer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee. Die is op 14 juni 1966 opgeheven door paus Paulus VI. Hoewel hij erbij zei dat de morele autoriteit van de index nog altijd bleef bestaan.
De Index van Verboden Boeken (Index Librorum Prohibitorum) was ingesteld in 1559 door de toenmalige paus, Paulus IV, die vond dat er een lijst moest komen van verwerpelijke boeken die niet gelezen mochten worden door katholieken.

Toegevoegd na 4 minuten:
De lijst was op 7 december 1965 al stilzwijgend verdwenen, en op 13 april 1966 bevestigde het Vaticaan expliciet dat de lijst niet langer bestond. Op 14 juni 1966 werd officieel bekrachtigd dat de lijst was afgeschaft, inclusief de daarmee samenhangende straf van excommunicatie wegens het lezen van de verboden boeken.
Amadea