Wat is 'belangrijker': pasen of kerstmis?

Sommige mensen geven aan dat zij meer waarde hechten aan pasen, de herrijzenis van Jezus, dan aan kerstmis: Jezus wordt geboren.
Waarom?
De geboorte van Jezus lijkt me toch juist 'belangrijker'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
4.6K

Het beste antwoord

De herrijzenis symboliseert hoe een christen na zijn dood zal herrijzen en het koninkrijk Gods binnen zal gaan.Dus pasen gaat meer over alle christenen dan kerstmis,wat word gevierd om de geboorte van Jezus te vieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Als je kijkt naar hoe het gevierd wordt, zou je zeggen: Kerstmis. Daar is ook door niet-religieuze mensen een hele cultus omheen gebouwd.
Voor de kerkelijken is Pasen op religieuze gronden belangrijker, omdat Pasen het mysterie van de wederopstanding van Christus betekent en eigenlijk de basis is van het hele geloof in de heilige drie-eenheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben niet gelovig en vier dan ook met Kerst het feest van het terugkerende licht (rond kerst is de kortste dag van het jaar) en met Pasen het begin van de lente. Voor mij zijn beide feesten even leuk en gezellig. Het heeft beide met het draaien van de aarde en de wisseling van seizoenen te maken.
Maar ik kan me voorstellen dat dat voor iedereen anders is. Welke waarde jij eraan hecht is helemaal aan jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wisselt, als Kerstmis op doderdag en vrijdag vallen is dat erg belangrijk, als het op maandag en dinsdag valt, dan is dat heel belangrijk. Voor de rest is pasen alleen belangrijk omdat het een paar vrije dagen geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Religieus gezien is Pasen belangrijker. Geboren worden is immers geen kunst, ten hemel varen is wel kunst, grote klasse van Jezus Christus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is maar net wat je belangrijker vindt: de verjaardag van de Kerstman of de verjaardag van de Paashaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de kruisiging en de herrijzenis heeft Jezus ons de ogen willen openen.

Hij heeft ons hiermee willen leren dat slechts liefde eeuwig is. Al het andere is niets.
En om ons dit te leren, heeft hij zichzelf geofferd.

Natuurlijk is zijn geboorte een prachtig symbool van eeuwigheid geweest, maar de ultieme les die hij ons meegaf door zijn sterven en herrijzenis, is voor mij persoonlijk het belangrijkste aspect van zijn leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zonder kerst (geboorte) zou er geen pasen (kruisiging en wederopstanding) zijn. In dat licht zijn beide even belangrijk. Maar zonder pasen zou er geen vergeving van zonden zijn want door het offer van pasen mag iedereen die gelooft zich gered weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel Pasen theologisch gezien veel belangrijker is, wordt buiten de Liturgie het kerstfeest in het Westen veel nadrukkelijker gevierd. In het christelijke Oosten is ook buiten de Kerk het Paasfeest belangrijker en speelt daarnaast het feest van Epifanie een belangrijkere rol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij is als kind, op de Katholieke lagere school, verteld dat Pasen het belangrijkste feest is. Toen Adam en Eva van de verboden appel gegeten hadden was God zó kwaad dat hij hen uit het paradijs verdreef en de hemel sloot. De mensen konden na hun dood niet in de hemel, als zij goed geleefd hadden kwamen zij in een soort van voorportaal.
Maar uit liefde voor de mens zond God zijn enige zoon, Jezus, naar de aarde en door het lijden en de dood van Jezus werd de hemel weer geopend.
Door de herrijzenis, met Pasen wordt dat gevierd, begrepen de mensen dat hij de zoon van God moest zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De christelijke feestdagen zijn op elkaar volgende heilsfeiten. Deze zijn aan elkaar verbonden. Zij zijn dus allen even belangrijk. Dus Pasen is niet belangrijker dan het Kerstfeest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide!

Het zijn beide traditie's...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder Kerst kan er ook geen pasen zijn. Dus je kunt denk ik niet zeggen wat belangrijker is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de christenen, stond Jezus op uit de dood en ging niet ten Hemel, Hij liep nog rond op deze aarde om te laten zien dat Hij leeft. De opstanding vieren betekend voor mij persoonlijk heel veel en zijn geboorte dag ook.