Waarom staat er in de bijbel in genesis 1:26 en genesis 11:7?

Laat Ons,met een hoofdltter,terwijl je,volgens mij,nergens anders in de bijbel iets van een meervoud van God terugvnd?De bijbel is een monotheistisch geloof,toch lijkt het erop dat de stukken zeggen dat het niet God alleeen was die de mens schiep en Babel vernietigde.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.7K

Het beste antwoord

Het klopt dat het oude testament op meerdere malen van Goden wordt gesproken en van de Heren God. Er zijn meer heilige geschriften te vinden die uiteindelijk niet door de kerk in het Canon van de Bijbel zijn opgenomen (apocriefe boeken) die een hele andere kijk geven op het scheppingsverhaal. Een mooi voorbeeld hiervan is het boek van Henoch, waarnaar ook het nieuwe testament naar wordt verwezen (Jezus onderwijst uit dit boek). Henoch gaat over de hel, Goden, engelen die zich voortplanten met mensen en de mens leert wapens te maken. Daarnaast beschrijft het planeten in ons zonnestelsel.

De huidige leer is de leer van de kerk, die bewust een selectie heeft gemaakt uit geschriften om een bepaald beeld neer te zetten van God en Jezus. Alles wat niet hun visie pastte werd niet opgenomen in de bijbel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een van de namen van god in de bijbel (in het Hebreeuws) is Elohim dat is meervoud voor El (god) het komt op verschillende plaatsen in het oude testament. In Genesis wordt bijna altijd de naam Elohim gebruikt dus eigenlijk goden in meervoud.

Toegevoegd na 24 minuten:
Nog een woord... volgens kabbalistische gedachtegoed ervaren wij god met 10 gezichten waarvan 7 op onze werkelijkheid vandaar meervoud
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is door theologen veel over gediscussieerd.
De laatste opinie is dat God sprak namens het Hemelse Gerecht, in zijn pluraliteit. Hier de Engelse verklaring:

The plural form of the verb has been the subject of much discussion through the years, and not surprisingly several suggestions have been put forward. Many Christian theologians interpret it as an early hint of plurality within the Godhead, but this view imposes later trinitarian concepts on the ancient text. Some have suggested the plural verb indicates majesty, but the plural of majesty is not used with verbs. C. Westermann (Genesis, 1:145) argues for a plural of “deliberation” here, but his proposed examples of this use (2 Sam 24:14; Isa 6:8) do not actually support his theory. In 2 Sam 24:14 David uses the plural as representative of all Israel, and in Isa 6:8 the Lord speaks on behalf of his heavenly court. In its ancient Israelite context the plural is most naturally understood as referring to God and his heavenly court (see 1 Kgs 22:19-22; Job 1:6-12; 2:1-6; Isa 6:1-8). (The most well-known members of this court are God’s messengers, or angels. In Gen 3:5 the serpent may refer to this group as “gods/divine beings.” See the note on the word “evil” in 3:5.) If this is the case, God invites the heavenly court to participate in the creation of humankind (perhaps in the role of offering praise, see Job 38:7), but he himself is the one who does the actual creative work (v. 27). Of course, this view does assume that the members of the heavenly court possess the divine “image” in some way. Since the image is closely associated with rulership, perhaps they share the divine image in that they, together with God and under his royal authority, are the executive authority over the world.
13 jaar geleden
Ik ben er vrij zeker van dat hier in de oorspronkelijke tekst het majesteitelijk meervoud is gebruikt voor ""Mij"".
Zo heb ik het altijd begrepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die 'Ons' vertegenwoordigt Jahweh en zijn zoon Jezus Christus in zijn voormenselijk bestaan.

Jahweh heeft eerst zijn zoon geschapen.
Daarna heeft Jezus in opdracht van zijn vader al de rest geschapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit haal je uit Openb. 3: 14 ...Schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea:
“Dit zegt Amen, de trouwe en betrouwbare getuige, het begin van Gods schepping: Kol.1:15 ... 15 Beeld van God, de onzichtbare, is hij,
eerstgeborene van heel de schepping: Joh 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven Joh 17:5 5 En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was. Bron: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Joh+17&id42=0&id37=1&pos=0&l=nl&set=10
Omdat God een meervoud is. God is één God, maar bestaat uit Vader, Zoon en Heilige Geest, ook wel drie-eenheid genoemd. Het zijn als het ware de drie verschijningsvormen van God. Net als je één lucifer hebt die tegelijk vuur, warmte en licht geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus 1.
Dat is omdat Jezus bij God was en de heilige Geest ook.