Staat er in de bijbel dat satan de gedachten van de mens wel/ niet kan lezen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
4.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is satan in jouw ogen dan? Volgens mij bestaat er niet zoiets als satan. Het zijn gewoon je eigen gedachtenpratronen en de daden die daaruit voortkomen hebben niets met satan te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Meike2, volgens jou bestaat er misschien geen satan, maar als iemand een gelovig Christen is, dan gelooft diegene ook in de satan. Die wordt namelijk in de Bijbel genoemd als tegenstander (of 'tegenstrever', dat is de betekenis van het Griekse woord 'satanas') van God.

Het beste antwoord

De bijbel zegt niet dat Satan het hart en de geest van mensen kan onderzoeken. Dat is belangrijk, want de apostel Paulus verzekert ons dat christenen ’niet onwetend zijn van [Satans] bedoelingen’ (2 Korinthiërs 2:11).

We hoeven dus niet bang te zijn dat Satan een bijzonder vermogen heeft waar we helemaal niets vanaf weten.
Toch wil dit niet zeggen dat onze Tegenstander onze zwakheden niet kan waarnemen.
Satan heeft eeuwenlang menselijk gedrag kunnen bestuderen. Hij hoeft onze gedachten niet te kunnen lezen om te onderscheiden welke gedragspatronen we hebben, om te zien op wat voor amusement we uit zijn, of om te horen waar we over praten, enzovoorts. Onze gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal geven misschien ook aanwijzingen over wat we denken of voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om onduidelijke redenen laat God Satan al die tijd al zijn gang gaan, alsof er in de mensen zelf al niet genoeg slechtheid is.
Ik zou beiden er van gaan verdenken dat ze spelletjes met ons spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is niet onduidelijk ; het was de machtigste engel die God schiep, en blijkbaar net effe teveel zijn gelijke, al lijkt hij vaak ook aan de winnende hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig iets, die menselijke geest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mooikeesje: Zeg dat, niets blijkt onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@AdrieK, God speelde toch geen spelletjes (volgens Einstein)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste AdrieK, je schrijft 'Om onduidelijke redenen', maar mensen die de Bijbel goed bestuderen weten wel welke redenen God heeft om de satan (nog) zijn gang te laten gaan. De slechtheid 'in de mensen' is een gevolg van die activiteiten van de satan. Van oorsprong zijn mensen niet zo slecht.
God speelt geen spelletje. De satan evenmin. Ze zijn beiden zeer serieus. Als jij het nou ook serieus zou nemen ....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Alleen maar, omdat iemand anders mij dat ook al vertelde. Ik vraag me af; Hoe je hier aankomt?
"Satan heeft eeuwenlang menselijk gedrag kunnen bestuderen. Hij hoeft onze gedachten niet te kunnen lezen om te onderscheiden welke gedragspatronen we hebben, om te zien op wat voor amusement we uit zijn, of om te horen waar we over praten, enzovoorts."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bijbelonderzoekster, ik kan je antwoord misintrepeteren, maar schrijf je nu niet:
Dat God om wat voor redenen dan ook slechte dingen in mensen brengt, door Satan zijn werk te laten doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord

Andere antwoorden (1)

Ik ben het eens met het antwoord van aimeetje.
Een kleine toevoeging.

Satan kan onze gedachten niet lezen, in tegenstelling tot God die wel in ons hart kan kijken.

Satan kan wel verkeerde gedachten naar voren brengen in de menselijk geest.
zo zou hij koning David aangezet hebben tot een volkstelling wat niet naar de wens van God was
(1 Kronieken hoofdstuk 21).
David dacht dat dit zijn eigen gedachten waren en had moeten weten dat God het hier niet mee eens was.

Dit zijn ook lessen voor ons, daarom moet een gelovige de dingen toetsen aan het Woord van God.

God brengt ons daarintegen goede gedachten.

Wij als mens kunnen kiezen uit goed en kwaad.
Ons geweten is al een goede raadgever.