Is een huwelijk 'tot de dood ons scheidt' in de islamitische leer?

Wat is, of nog beter gezegd, wat betekent een huwelijk in de Islam, is de (lichamelijke) dood het einde van het verbond met de huwelijkspartner? Zo voorts, met betrekking tot de kinderen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
2.6K
fremar
9 jaar geleden
http://www.ontdekislam.nu/het-huwelijk.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Fremar, die link is heel informatief. Alleen daarmee is de vraag niet echt beantwoord over de betekenis van dat huwelijk na de dood. Zijn ze dan nog steeds herenigd of gescheiden, gescheiden zou dan moeten impliceren dat de materiële dood van één van de huwelijkspartners of beide de scheiding heeft veroorzaakt, en de betekenis van een huwelijk, volgens de Islam, enkel is bedoeld als vereniging in dit aards bestaan, voor het aardse leven. De vraag is misschien onhandig geformuleerd: "tot de dood ons scheidt" maakt deel uit van de huwelijksgelofte, wat afkomstig is van het Katholicisme. - Maar ik wil even mijn uitleg vroegtijdig staken, anders wordt het te lang.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga vooral verder Contignenteraa, ik begrijp nog steeds niet wat u zo graag wil weten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké via een andere manier dan: het hiernamaals/hemel/hemelen, daar wordt toch in gelooft door moslims? Dus die huwelijk, als moslims in de hemel komen, zijn ze dan nog samen echtgenoot en echtgenote als ze daar aankomen? Ik neem dan aan dat man en vrouw voor elkaar geschapen zijn, anders zou er niet zo veel nadruk op een huwelijk gelegd worden in de Islam, en is het huwelijk dus belangrijk voor de Islam, maar of dat ook nog belangrijk is, als moslims dus sterven, dat wou ik nou juist graag weten? Als iets nog niet duidelijk is, geef het me maar aan.

Antwoorden (1)

Ja, het mag en kan. Zoals er verschillende opvattingen over de Koran bestaan, geldt dit eveneens voor het scheiden. Een paar voorbeelden:
"De Echtscheiding in de Islam
De islam erkent de noodzaak van de echtscheiding wanneer een huwelijk faalt in het behalen van haar doelen. Volgens de islam wordt het huwelijk zinloos wanneer er haat is tussen de man en de vrouw in de plaats van liefde.

Het recht op echtscheiding
De islam geeft de echtgenoot het recht om zijn vrouw te scheiden. De vrouw heeft het recht om, wanneer het huwelijksleven slechts een bron van ellende en ongeluk is, haar recht op echtscheiding op te eisen bij de rechter. In de islam is de echtscheiding de meest verafschuwde rechtmatige zaak. De echtscheiding hoort de laatste toevlucht te zijn, nadat alle andere pogingen tot verzoening tussen de echtgenoot en zijn vrouw zijn mislukt.

De beperkingen ten aanzien van de echtscheiding
Er worden in de islam beperkingen gesteld aan de echtscheiding, de islam heeft een voorkomende aanpak wat het gezinsleven betreft, en de islam regelt de relaties tussen de twee seksen met behoedzaamheid. Daarom vinden we het aantal echtscheidingen in de islamitische landen veel lager dan in Europa of Amerika. In de islamitische landen is echtscheiding een zeldzame maatregel, wat komt door de algemene opvatting over het huwelijk binnen de islam.
Bovendien voorkomt de islam de onnodige vermenging van de twee seksen. De onnodige vermenging resulteert namelijk in seksuele en sociale problematiek, die een direkt gevaar betekent voor het huwelijk..."

"Scheiden is toegestaan in de Islam maar het is de ergste vorm van Halal(het toegestane)... Het huwelijk en het gezin zijn hele belangrijke aspecten van het leven en dienen goed beschermt te worden... Een scheiding kan alles andere redpogingen niet meer gelukt zijn...maar moet nooit als eerste geadviseerd worden want het kan zijn dat het toch nog goed komt tussen de man en vrouw..."

"Redenen die deze recht geven, kunnen we als volgt samenvatten:
1) Gebreken die geslachtsgemeenschap hinderen bij een partner.
2) Tweeslachtigheid.
3) Gestoordheid.
4) Erfelijke ziekten."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt deels jojo22, maar van veralgemenen hou ik niet van. Tussen alle koren zit er kaf, dit is nooit anders geweest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"" Alle nobele dogma’s lijken prima. Al kun je je vraagtekens stellen bij die t.a.v. polygamie. De praktijk bewijst echter dat je als vrouw (vele touristen hebben het ondervonden en naverteld) op straat veelvuldig wordt betast door "islamitische"mannen. De leer lijkt een hypocrisie in de hand te werken, die mannen een vrijbrief lijkt te geven om te doen wat ze maar willen, terwijl het voor vrouwen juist omgekeerd is."" -- Is ooit zo geweest, het komt nog voor maar protest is in opmars.
Ook de islam emancieerrd. ;-)) . -
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fader, het gaat er niet om of er in de Islam gescheiden kan worden, wat is of wat stelt die huwelijk voor na de dood?