is winti in nederland strafbaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.4K
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik weet niet eens wat dat is

Antwoorden (2)

Nee begin jaren 70 is het uit het strafboek gehaald.

Toegevoegd na 38 seconden:
Maar het is tot op heden nog steeds geen officiele godsdienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wintigeloof, dat in Nederland vooral door Surinaamse creolen aangehangen wordt, kan beschouwd worden als een natuurgodsdienst. Men gelooft in meerdere goden en geesten, de winti’s. Zowel de geesten van de voorouders als de persoonlijke geest nemen een belangrijke plaats in. De winti’s kunnen het leven van de mensen zowel lichamelijk als psychisch beïnvloeden.

Er is in Nederland godsdienstvrijheid, dus er is geen belemmering om deze natuurgodsdienst aan te hangen. Maar zodra er rituelen uitgevoerd worden met gruwelijke eindresultaten, dan komt de rechterlijke macht in actie. Onder invloed van winti gebeurt het namelijk dat mensen worden bedreigd, en kinderen zodanig worden mishandeld dat het de dood ten gevolge heeft. Dus de gevolgen van het extreem uitvoeren van de bij winti behorende rituelen zijn wél strafbaar.
Amadea