Alleen in de kerk trouwen?

Mijn vriend en ik gaan al jaren op zondag naar de protestante/EBG kerk (koningskerk Amsterdam) Nu wil ik met mijn vriend trouwen maar hij is katholiek gedoopt en ik ben helemaal niet gedoopt maar ik wil nog steeds trouwen in die kerk.

We willen (nog) niet voor de wet trouwen.
Kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
11.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aantal jaren geleden was het zeer ongebruikelijk dat je ongetrouwd samenwoonde. Aan de andere kant had trouwen vooral voor ouderen nogal wat consekwenties mbt tot pensioen ed. Vooral 65 plussers gingen toch ongetrouwd samenwonen en zeiden dan dat ze "voor de kerk"getrouwd waren. Hier in het zuiden zei men soms dat ze "in Belgie getrouwd waren". Ik kan me herinneren dat er RK priesters waren die die mensen dan zogenaamd in het huwelijk verbonden. Dat was natuurlijk enkel symboliek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Andere vraag trouwens..waarom gaan jullie naar een protestante kerk, terwijl je vriend katholiek gedoopt is en jij niet..??

Antwoorden (5)

Volgens mij kan je als protestant niet in de echt worden verbonden als er geen wettelijk huwlijk is gesloten. Als de kerk het huwlijk zou sluiten zou het in strijd zijn met de wet. Maar waarom wel trouwen voor het oog van god en niet voor de wet. Je kan in bijna elke gemeente gratis trouwen en je kan dan later een of 5 dagen trouwen voor de kerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kerkelijk huwelijk kan pas plaatsvinden nadat je bent getrouwd voor de wet. Jullie moeten dus eerst het ja-woord geven bij de ambtenaar van de burgerlijke stand voordat jullie in de kerk trouwen.

Toegevoegd na 5 minuten:
De Nederlandse wet schrijft dat voor. Door de scheiding van staat en kerk in ons land zijn het kerkelijk en het wettelijk huwelijk niet met elkaar verbonden. In landen die een staatsgodsdienst hebben, is dat anders.

Voor de protestantse kerk is het huwelijk geen sacrament. Het huwelijk dat al voor de wet voltrokken is, wordt in de protestantse kerk slechts ingezegend of bevestigd.
Een qua geloof gemengd bruidspaar kan in de kerk trouwen. De verschillende achtergronden van de partners zullen een rol spelen in de voorbereidende gesprekken met de geestelijke.

Een oecumenische huwelijksdienst in een protestantse kerk kan alleen plaatsvinden onder leiding van een dominee. Bij de dienst is een pastoor aanwezig, maar zijn rol blijft beperkt. De katholieke partner zal toestemming moeten vragen aan zijn of haar bisschop om een gemengd huwelijk te laten voltrekken. Deze procedure wordt in werking gezet door de pastoor. Als de toestemming is verleend, is het huwelijk geldig voor de katholieke kerk en geldt het als sacramenteel.
Natuurlijk is het voor een gemengd christelijk bruidspaar mogelijk om in de kerk te trouwen zonder dat er twee voorgangers aanwezig zijn, of zonder voorafgaande toestemming. Het verschil is echter dat het huwelijk niet officieel als kerkelijk huwelijk wordt erkend door de katholieke kerk. Overigens is er niet zoiets als een ‘oecumenisch huwelijksregister’.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, is zonder meer helemaal waar!
Houd er wel rekening mee dat je voor de wet helemaal niet getrouwd bent als je alleen in de kerk trouwt

Toevallig is mijn nichtje laatst getrouwd met een Engelsman, het burgerlijk huwelijk (voor de wet) was een paar weken eerder, maar dit is wel hun trouwdatum, niet de datum van de kerkelijke inzegening.
De Engelse familie vond het maar wat raar dat je in Nederland 2 keer moest trouwen, want daar kennen ze geen burgerlijk huwelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Groot Brittannie is de koning(in) het hoofd van de Anglicaanse staatskerk.
Lang gelden had namelijk een voorganger van haar ruzie met de paus en scheidde hij in Groot-Brittannie de kerk af van de kerk van Rome.
In Nederland hoef je niet 2 keer te trouwen.
Alleen het burgerlijk huwelijk telt.
Als je een kerkelijk huwelijk wenst dan zal de voorganger (priester of dominee) nagaan of je eerst voor de wet getrouwd bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel met 2 keer trouwen, als je ook voor de kerk wil trouwen, snap wel dat dat geen verplichting is, dit in tegenstelling tot Engeland, waar je geen keuze hebt.
Het is strafbaar eerst te trouwen in de kerk en dan pas voor de wet. Of het voor jullie ook strafbaar is weet ik niet, maar zeker weten wel voor de dominee/pastoor (al naar gelang waar je trouwt), dus dat valt niet aan te raden ;-) Dat je partner katholiek gedoopt is is vaak geen probleem in protestantse kerken (er vind vaak geen overdoping plaats. Katholieken en protestanten respecteren en accepteren elkaars doop. Maar elke kerk is vrij zelf te kiezen dus het kan dat de EBG daar anders over denkt). Wel kan de protestantse kerk vragen dat minstens 1 van jullie als dooplid is ingeschreven. Als rem tegen de mensen die alleen maar in de kerk trouwen voor het mooie plaatje, ipv voor God. Je vriend kan zich overschrijven van uit de katholieke kerk, dat zal alleen een adminiatieve kwestie zijn waarschijnlijk en binnen een uurtje gepiept zijn als er geen overdoop gevraagd wordt. Oook kun jij je laten dopen, voor jou de eerste keer natuurlijk. Maar dopen is iets bijzonders, het is je leven in Gods handen leggen en dat doe je niet zomaar ondoordacht, dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.

Wat ik niet goed begrijp (sorry :$) is waarom je nog niet voor de wet wil trouwen terwijl je daar nog gemakkelijk onder uit komt (je hebt zelfs flitsscheidingen tegenwoordig. Je kunt makkelijker scheiden dan trouwen ondertussen) maar wel voor God de Almachtige. Iets wat God verbind zal de mens niet scheiden. In principe is een kerkelijk huwelijk voor eeuwig. (Ookal zijn er in de protestantse kerk wel scheidingen geaccepteerd, in tegenstelling tot de katholieke kerk. Zo heb ik (protestants) in mijn kerk zelfs een gescheiden dominee en wordt in de katholieke kerk de scheiding van een gemeentelid niet eens erkent). Maar in principe is het verbond eeuwig en veel, veel, veel belangrijker dan dat ja-woord op het stadhuis. Dus waarom niet voor de wet trouwen?

Je kunt voor de wet in burger trouwen, ben je met uurtje klaar, en dan de volgende dag in het groot in de kerk trouwen (zoals de prins van monaco recent ook deed ;-)) maar je moet echt eerst ook bij burgelijke stand als getrouwd staan, helaas. Overigens zijn er ook kerken in nederland, zij het weinig maar ze zijn er, die benoemd zijn als 'huis der gemeente', daar mag je ook voor de burgelijke stand trouwen in de kerk. Je trouwt dan wel voor de wet, maar wel in de kerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er helaas aan het burgerlijk huwelijk.
Je hebt een keuze, dat is toch prachtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@nelly3: nee, je hebt juist geen keuze ;-) Je MOET eerst voor burgelijke stand trouwen, dat mag je niet kiezen. De vraagsteller wil graag alleen in de kerk trouwen, en dat mag dus niet dus dat is 'helaas' voor de vraagstelster. Ik bedoelde het niet van 'helaas is er ook nog een burgerlijk huwelijk'. Gelukkig wel zeg, stel je voor dat dat er niet was! Maar voor vraagstelster, die graag alleen in de kerk trouwt, is dat helaas want alleen, of eerst, in de kerk trouwen mag dus niet. Snap je mijn bedoeling met dat woord? Het ging dus niet om de burgelijke stand zelf. Het ging er om dat je dus geen keuze hebt, om eerst of alleen in de kerk te trouwen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Quote "waarom je nog niet voor de wet wil trouwen terwijl je daar nog gemakkelijk onder uit komt (je hebt zelfs flitsscheidingen tegenwoordig. Je kunt makkelijker scheiden dan trouwen ondertussen) maar wel voor God de Almachtige." Ja, dat kan ik ook niet begrijpen.
God verlangt, dat je een geldig huwelijk aangaat. In Nederland betekent dat: trouwen voor de wet. Het 'trouwen in de kerk' heeft in Nederland geen officiële betekenis.
Als je niet kerkelijk bent, dan heeft dat voor jou ook geen betekenis. Waarom zou je dan 'in de kerk trouwen'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb ik het idd verkeerd begrepen Rinke, sorry
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bijbelonderzoeker: Tja, waarom ongelovigen in de kerk trouwen snap ik ook niet. Maar er zijn ook mensen die zeggen dat ze niet (meer) geloven en toch hun baby laten dopen...Het zal wel voor het plaatje zijn...Maar de vraagstelster gaat wel naar de kerk. @Nelly3: Kan gebeuren hoor, geeft niet ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien de vraagsteller wel naar de kerk gaat is ''zomaar even scheiden'' (wat jij zei: terwijl je daar nog gemakkelijk onder uit komt ( je hebt zelfs flitsscheidingen tegenwoordig)..
Een gelovige gaat alleen scheiden als zijn/haar echtgenoot overleden is (dan automatisch) of als deze vreemd is gegaan..niet eerder..
Maar dat is even off topic
Trouwen voor de wet telt voor God.
Trouwen voor de kerk is alleen symboliek.

Neem nou aan dat je getrouwd bent voor de kerk,dan ben je voor buitenstaanders 'niet getrouwd' ,en leef je in feite zoals de bijbel het noemt 'in hoererij'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je met iemand samenleeft zonder getrouwd te zijn voor de buitenwereld,leef je met iemand die niet jouw eigendom is.
Wanneer je gehuwd bent zijn jullie 'één vlees' en eigendom van elkaar. Daarbij komt nog dat iemand die seks heeft voor het huwelijk inbreuk pleegt op de rechten van een ander ,want ieder heeft het recht te huwen met een maagdelijk persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees eens Efeziërs 4 vanaf vers 21, Irene. Misschien wordt het woord 'eigendom' niet letterlijk gebruikt, maar het komt er toch wel op neer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trouwen voor de wet telt absoluut niet voor God. Dat zou wat moois zijn!
In Nederland leven heel veel mensen die niet in een God geloven. Die kiezen er bewust voor om Niet in de kerk te trouwen.
Trouwen in de kerk doe je voor God.
Ik geef niet vaak minnen, maar dit is een dikke min voor dit antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat u hierboven schrijft,dat is nou juist het probleem dat de katholieke kerk heeft met hun pedofilieschandalen,dat ze ook meende binnen de kerk en buiten de wet te kunnen oplossen. Christenen moeten zich niet boven de wetten van het land stellen als deze niet in overtreding zijn met Gods geboden! Men dient Caesar te geven wat caesar toekomt. (Romeinen 13:1-3) . . .Iedere ziel zij onderworpen aan de superieure autoriteiten, want er is geen autoriteit dan door God; de bestaande autoriteiten zijn door God in hun relatieve posities geplaatst. 2 Wie zich daarom tegen de autoriteit verzet, heeft zich tegen de regeling van God gesteld; zij die zich ertegen hebben gesteld, zullen een oordeel over zich brengen. 3 Want zij die regeren, zijn niet voor de goede, maar voor de slechte daad een voorwerp van vrees. . . . Daarom kan men voor God geen eerbaar huwelijk hebben als dit niet wettelijk geregistreerd is.
En natuurlijk zal een christen dit dan graag in zijn gemeenschap bevestigd zien met een ceremoniële plechtigheid. Men zou hier nog zeer veel kunnen over zeggen als men het dan tijdsperiodes door de geschiedenis heen ,culturen,en andere landen in aanmerking neemt. Mijn antwoord slaat op de tijd van nu,en onze westerse samenleving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed antwoord. Trek je niets aan van mensen die het niet met jouw antwoord eens zijn. Deze mensen willen trouwen om God tevreden te stellen en niet om een kerk tevreden te stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aimeetje,
Trouwen voor de wet telt voor God.
Trouwen voor de kerk is alleen symboliek.
waar in de bijbel kan ik vinden wat jij zegt?