Alleen in de kerk trouwen?

Mijn vriend en ik gaan al jaren op zondag naar de protestante/EBG kerk (koningskerk Amsterdam) Nu wil ik met mijn vriend trouwen maar hij is katholiek gedoopt en ik ben helemaal niet gedoopt maar ik wil nog steeds trouwen in die kerk.

We willen (nog) niet voor de wet trouwen.
Kan dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Volgens mij kan je als protestant niet in de echt worden verbonden als er geen wettelijk huwlijk is gesloten. Als de kerk het huwlijk zou sluiten zou het in strijd zijn met de wet. Maar waarom wel trouwen voor het oog van god en niet voor de wet. Je kan in bijna elke gemeente gratis trouwen en je kan dan later een of 5 dagen trouwen voor de kerk.

Een kerkelijk huwelijk kan pas plaatsvinden nadat je bent getrouwd voor de wet. Jullie moeten dus eerst het ja-woord geven bij de ambtenaar van de burgerlijke stand voordat jullie in de kerk trouwen. Toegevoegd na 5 minuten: De Nederlandse wet schrijft dat voor. Door de scheiding van staat en kerk in ons land zijn het kerkelijk en het wettelijk huwelijk niet met elkaar verbonden. In landen die een staatsgodsdienst hebben, is dat anders. Voor de protestantse kerk is het huwelijk geen sacrament. Het huwelijk dat al voor de wet voltrokken is, wordt in de protestantse kerk slechts ingezegend of bevestigd. Een qua geloof gemengd bruidspaar kan in de kerk trouwen. De verschillende achtergronden van de partners zullen een rol spelen in de voorbereidende gesprekken met de geestelijke. Een oecumenische huwelijksdienst in een protestantse kerk kan alleen plaatsvinden onder leiding van een dominee. Bij de dienst is een pastoor aanwezig, maar zijn rol blijft beperkt. De katholieke partner zal toestemming moeten vragen aan zijn of haar bisschop om een gemengd huwelijk te laten voltrekken. Deze procedure wordt in werking gezet door de pastoor. Als de toestemming is verleend, is het huwelijk geldig voor de katholieke kerk en geldt het als sacramenteel. Natuurlijk is het voor een gemengd christelijk bruidspaar mogelijk om in de kerk te trouwen zonder dat er twee voorgangers aanwezig zijn, of zonder voorafgaande toestemming. Het verschil is echter dat het huwelijk niet officieel als kerkelijk huwelijk wordt erkend door de katholieke kerk. Overigens is er niet zoiets als een ‘oecumenisch huwelijksregister’.

Bronnen:
http://www.socialezekerheid.nl/smartsite.d...
http://www.theperfectwedding.nl/trouwen_kerk.html

Houd er wel rekening mee dat je voor de wet helemaal niet getrouwd bent als je alleen in de kerk trouwt Toevallig is mijn nichtje laatst getrouwd met een Engelsman, het burgerlijk huwelijk (voor de wet) was een paar weken eerder, maar dit is wel hun trouwdatum, niet de datum van de kerkelijke inzegening. De Engelse familie vond het maar wat raar dat je in Nederland 2 keer moest trouwen, want daar kennen ze geen burgerlijk huwelijk.

Het is strafbaar eerst te trouwen in de kerk en dan pas voor de wet. Of het voor jullie ook strafbaar is weet ik niet, maar zeker weten wel voor de dominee/pastoor (al naar gelang waar je trouwt), dus dat valt niet aan te raden ;-) Dat je partner katholiek gedoopt is is vaak geen probleem in protestantse kerken (er vind vaak geen overdoping plaats. Katholieken en protestanten respecteren en accepteren elkaars doop. Maar elke kerk is vrij zelf te kiezen dus het kan dat de EBG daar anders over denkt). Wel kan de protestantse kerk vragen dat minstens 1 van jullie als dooplid is ingeschreven. Als rem tegen de mensen die alleen maar in de kerk trouwen voor het mooie plaatje, ipv voor God. Je vriend kan zich overschrijven van uit de katholieke kerk, dat zal alleen een adminiatieve kwestie zijn waarschijnlijk en binnen een uurtje gepiept zijn als er geen overdoop gevraagd wordt. Oook kun jij je laten dopen, voor jou de eerste keer natuurlijk. Maar dopen is iets bijzonders, het is je leven in Gods handen leggen en dat doe je niet zomaar ondoordacht, dat is natuurlijk een persoonlijke keuze. Wat ik niet goed begrijp (sorry :$) is waarom je nog niet voor de wet wil trouwen terwijl je daar nog gemakkelijk onder uit komt (je hebt zelfs flitsscheidingen tegenwoordig. Je kunt makkelijker scheiden dan trouwen ondertussen) maar wel voor God de Almachtige. Iets wat God verbind zal de mens niet scheiden. In principe is een kerkelijk huwelijk voor eeuwig. (Ookal zijn er in de protestantse kerk wel scheidingen geaccepteerd, in tegenstelling tot de katholieke kerk. Zo heb ik (protestants) in mijn kerk zelfs een gescheiden dominee en wordt in de katholieke kerk de scheiding van een gemeentelid niet eens erkent). Maar in principe is het verbond eeuwig en veel, veel, veel belangrijker dan dat ja-woord op het stadhuis. Dus waarom niet voor de wet trouwen? Je kunt voor de wet in burger trouwen, ben je met uurtje klaar, en dan de volgende dag in het groot in de kerk trouwen (zoals de prins van monaco recent ook deed ;-)) maar je moet echt eerst ook bij burgelijke stand als getrouwd staan, helaas. Overigens zijn er ook kerken in nederland, zij het weinig maar ze zijn er, die benoemd zijn als 'huis der gemeente', daar mag je ook voor de burgelijke stand trouwen in de kerk. Je trouwt dan wel voor de wet, maar wel in de kerk.

Trouwen voor de wet telt voor God. Trouwen voor de kerk is alleen symboliek. Neem nou aan dat je getrouwd bent voor de kerk,dan ben je voor buitenstaanders 'niet getrouwd' ,en leef je in feite zoals de bijbel het noemt 'in hoererij'.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100