Waar komt de drang tot "bekeren" vandaan?

Waarom willen gelovige , ongelovige of anders gelovende bekeren? Wat is het nut hiervan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.5K

Het beste antwoord

Mensen willen elkaar helpen, ze willen elkaar dingen leren. Dat geldt voor rekenen en taal, maar ook voor hun religie.
Dus als iemand tot het unieke conclusie is gekomen dat het beste wat je kunt worden is: Anarchist, Atheïst, Boeddhist, Christen, Communist, Hindoe, Humanist, Jood, Islamiet, New Age, of iets anders is, wil hij dat met iedereen delen.
Want zeg nou zelf, AABCCHHJIN is de ware religie!?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Geloven kun je zo veranderen, weten niet... En het plots iets anders geloven noemen ze bekeren... Het nut is een grotere club te maken, samen staan we sterk... En de meerderheid heeft altijd gelijk... Maar het komt van onwetendheid vandaan, want iedereen die beter weet, gaat zich toch niet tot een geloof laten bekeren, dan laat je toch meteen zien dat je NIET weet...

De drang tot bekeren is machtsuitbreiding, kathegesatie noemen ze dat dan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie het toch wat anders.
AWM
14 jaar geleden
En ik zou met alle respect willen zeggen: kletspraat.
Een hoop woorden zonder betekenis.
Omdat ze dit zien als hun missie om mensen hun mening en zelfs wil op te leggen in de naam van God.
Vaak uit onkunde en onwetendheid, maar wel aangestuurd door hun kerkleiders. Die daar alle belang bij hebben. Indoctrinatie dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
yes... +1
rose
14 jaar geleden
Een reactie van Xinix... nou heb ik alles meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Xinix en ik zitten vaak op de zelfde golflengte en dan krijg je natuurlijk positieve reacties (: Je zult er meer vinden van hem bij antwoorden van mij.
Ze hebben iets (gevonden of meegekregen), wat ze veel houvast geeft in hun leven. Het geeft ze een goed gevoel, dat niets hen definitief 'stuk/kapot' zal kunnen maken, omdat er iets of iemand voor ze zorgt, of hun zorgen wegneemt.

Als ze dan iemand zien, die dat niet heeft, en kopje onder lijkt te gaan, willen ze die iemand 'redden', aangeven, dat het zoveel makkelijker kan.
Nl. door je zorgen aan die iemand of dat iets te vertellen, en dan zal het 'weggenomen worden'.

Ik vind het wel vertederend, al hoeven ze het bij mij niet te doen. Ik ben gewend mijn eigen boontjes te doppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het nut is:

Samen sta je sterk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen vinden hun waarheid de enige echte.

Wanneer mensen HUN waarheid hebben gevonden,
en heeft hen ook echt geluk gebracht,
gunnen ze dat de ander ook.

Hierbij wordt totaal over het hoofd gezien wat de ander eigenlijk nodig heeft.
De ander is net zo eigen, uniek en heeft daarom zo zijn hele eigen route, geloof, etc.. nodig om tot zijn eigen geluksbeleving te komen.

Er zit misschien niet zo zeer iets 'verkeerds' achter.
Wellicht eerder enthousiasme.

Het nut zit er dan in: "Als Ik de hele wereld gelukkig kan maken, dan zou ik pas gelukkig zijn".
Stel je voor dat 'het werkt'?
de ander 'bekeert. wordt gelukkig, en iedereen leeft in vrede!

Het is een geloof in wonderen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er meer gebrek aan relativeringsvermogen achter zit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of een gebrek aan empathie; het kunnen verplaatsen in de ander..
"Waar komt de drang tot "bekeren" vandaan?":
Van binnen, in hun geest.

"Waarom willen gelovige , ongelovige of anders gelovende bekeren?"
Omdat de gelovige het besef heeft wat de ongelovige (gelovige buiten zijn geloof) te wachten staat.

"Wat is het nut hiervan?"
Om hen te waarschuwen voor het dreigend gevaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen willen eigen keuze door anderen laten overnemen, dat versterkt je eigen keuze, Dat geldt niet alleen voor religie, maar even sterk voor OS (Windows vs Linux), hardware platform (MAC vs WIN), auto's (Frans vs Japanner), toentertijd Wordprocessor (Word vs Wordperfect), db software (Oracle vs MS Sqlserver)... en ga zo maar door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt vanuit onzekerheid. Als je gelooft weet je iets niet zeker en hoe meer mensen geloven hoe meer jouw 'geloof' bevestigd wordt. Je gaat je dan iets zekerder voelen. Zo van; Zie je wel, de helft van de wereldbevolking gelooft ook wat ik geloof.

Ergens weet de gelovige ook dat wat hij gelooft misschien niet waar kan zijn, maar de angst om het los te laten is erger dan te geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodat er niemand verloren hoeft te gaan. (En dan bedoel ik dat niemand naar de hel gaat voor eeuwig)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak kunnen mensen moeilijk beslissingen nemen en hebben ze liever dat een ander dat voor hen doet. Ze sluiten zich dus aan bij gelijkdenkenden en vormen op die manier een geloof. De echte drang van diegene die anderen wil bekeren, komt voort uit het feit dat ze willen heersen. Ze moeten macht hebben en kunnen uitoefenen. En over wie kun je het gemakkelijkst macht uitoefenen? Precies, mensen die niet voor zichzelf kunnen beslissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De drang tot bekeren komt vanuit de gedachte dat een individue de enige ware keuze gemaakt heeft, en dat deze wil laten zien dat zijn keuze de juiste is en een ander er dan ook van overtuigen dat zijn keuze de juiste is. Als dat lukt krijgt het individue de bevestiging dat hij een(betere ) juiste keuze gemaakt heeft.
Dit speelt niet alleen bij geloofskwesties ,maar ook bij bijvoorbeeld een favoriete sportclub een artiest waar men fan van is of het succes van een merkkleding waarbij iedere drager van dat merk het merk aan andere probeert te slijten als zijnde het beste wat er te koop is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ervan overtuigd bent dat je vriend in de hel komt omdat hij niet gelooft in God, krijg je de neiging je vriend te bekeren. Het gebeurt dus uit liefde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie de meerwaarde van het geloof ziet, kent wil deze graag doorgeven. Omdat de meerwaarde enorme voordelen met zich mee brengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aansluiten op iets wat groter is dan je zelf. Voor sommige mensen is het nodig om zich te kunnen oriënteren en eigen waarden bepalen. Die mensen nemen er dan energie vandaan, en op dezelfde tijd geven ze hun eigen energie waarmee ondersteunen ze dat waaraan ze zich aansluiten, hoewel het niet altijd nodig is. In sommige gevallen wordt er door het bekeren bepaalde informatie open gesteld, die daarvoor gesloten was. Sommigen hebben het gewoon nodig dat iemand hem zegt wat ze zelf al lang weten, en eigenlijk altijd wisten. Niet te vergeten dat het in eerste instantie een ritueel is, dat wilt zeggen sowieso symbolisch is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Richard Dawkins, zelf fanatiek in de zending voor reductionistisch atheïsme, stelt dat ideeën virussen van de gedachten zijn, die het doel hebben zich zelf voort te planten. Hoe beter ze dit lukt, hoe meer mensen dit idee zullen krijgen ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben het licht in een andere religie gezien die ze meer voldoening geeft dan de eerdere religie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een gelovige gelooft ook in een hel en hemel,dus ze willen dat jij ook naar de hemel gaat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat degeen die wil bekeren echt denkt
het idee heeft
dat wat hij/zij gelooft het enige
ware
beste is.
het nut zou zijn de bekeerde gelukkiger te maken