Staat er in de Bijbel dat de aarde plat is?

In de middeleeuwen zijn er nogal wat mensen op de brandstapel beland voor de bewering dat de aarde rond is. In hoeverre had dat met het geloof te maken? Staat er iets over in de Bijbel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
17.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
had ooit een bijbel met een landkaart erin. deze was vrij plat. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen zijn niet op de brandstapel beland omdat ze beweerden dat de aarde rond was, maar bolvormig. Een pannenkoek is rond maar ook plat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal wel mee hebben gevallen met die brandstapels om die reden, gezien dat ze in de middeleeuwen niet met z'n allen dachten dat de aarde plat was. Dat is iets dat we in de 19e en 20e eeuw bedacht hebben, onder andere omdat het zo mooi past bij ons idee van 'de achterlijke middeleeuwers'.
Als je het interessant vindt, zie Wiki hierover: http://nl.wikipedia.org/wiki/Platte_Aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft niets met de Bijbel te maken dat mensen op de brandstapel kwamen. De Roomskatholieke kerk wou toen juist NIET dat mensen de Bijbel lazen (vandaar dat er geen andere vertalingen dan in het Latijn waren toegestaan).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat argument gaat niet op, ongeacht of de bijbel vertaald was of niet zou men(ik zeg niet dat men het deed) op basis van wat men zei dat er in de bijbel stond iemand kunnen beoordelen, al waren het alleen al de mensen die Latijn wel konden lezen. (het is dan juist moeilijker voor de beklaagde om aan te tonen dat er in de bijbel iets anders staat of dat het anders te interpreteren is). Juist de katholieke kerk heeft de aangevoerde bewijzen van een aarde die om een zon draait willen onderdrukken, ten tijde van Galileo.
KennisDelen
12 jaar geleden
Doet het er toe? We hebben nu toch de wetenschap, om dit soort dingen vast te stellen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De katholieke kerk in de middeleeuwen onderdrukte beide: zowel het lezen van de Bijbel (al dan niet vertaald) als wetenschappelijke onderzoeken zoals die van Galileo Galileï.

Antwoorden (6)

In Jesaja 40:22 staat niet dat de aarde plat is, zoals velen hebben beweerd, maar het beschrijft de aarde als een cirkel en de hemel als een tent die 'uitgestrekt' is. Als je om je heen kijkt zie je de horizon als een cirkel, dus dat klopt. Als je dat 'uitstrekken' letterlijk zou nemen is het nog steeds correct, want meerdere waarnemingen bevestigen het vermoeden dat het heelal uitdijt (een observatie die wetenschappers er toe gebracht heeft om Big Bang theorieën op te stellen).

Toegevoegd na 3 minuten:
22 Hij troont op het gewelf dat de aarde overspant,
Hij, voor wie de bewoners als sprinkhanen zijn;
Hij spreidt de hemelen uit als een sluier,
en spant ze als een tent waarin men wonen kan,
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelovigen, en met name de 'belangrijkere' gelovigen hebben altijd _hun_ eigen interpretatie van _hun_ bijbel verdedigd.
Vroeger mochten we op zondag niks, zelfs niet fietsen, en moesten vrouwen hun hoofd bedekken. Diezelfde fanaten verwijten nu dat moslims hun hoofd moeten bedekken...
De interpretatie van de verhalen in de bijbel wordt aan de tijd aangepast, maar soms is daar wat tijd voor nodig en vallen er al doende slachtoffers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Als je om je heen kijkt zie je de horizon als een cirkel, dus dat klopt." De horizon is niet gelijk aan de aarde. De aarde is geen cirkel maar een bol. Als er wel letterlijk in de bijbel had gestaan: "de aarde is plat" had je dus ook kunnen beweren: Als je er op loopt lijkt deze plat, dus de bijbel heeft gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"spant ze als een tent, waarin men wonen kan".
lijkt me lastig te intepreteren als plat?!
@AdrieK; ik snap niet wat jouw reactie met het antwoord te maken heeft.
het is ,zoals gewoonlijk gewoon weer even een trap naar de gelovigen. van mij een plus, want het is een goed antwoord op de vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@AdrieK: Volgens mij heb jij vastgeroeste vooroordelen over gelovigen, en heb je daardoor de realiteit uit het oog verloren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Gonzo, nou haal je het helemaal door elkaar: de bijbel spreekt over een tent ivm de hemel, niet de aarde. Ook grappig om te zien hoe de verschillende bijbelvertalingen met dit probleem omgaan.: Hij troont boven de schijf van de aarde
Die daar zit boven den kloot der aarde,
Hij troont boven het rond der aarde
Hij troont op het gewelf dat de aarde overspant Tsja je kan er kloot(bal) van maken of lekker bij schijf blijven of het helemaal niet noemen of rond wat natuurlijk door iemand als bol verdedigd kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mr tomaat: je hebt gelijk.
ik vind het zelf alleen totaal onbelangrijk of de bijbel de aarde bolvormig of plat heeft beschreven.
maakt voor mijn geloof totaal geen verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bijbel is het enige waar je je geloof op kan baseren, als je daar niet kritisch naar durft te kijken ben je toch gehersenspoeld? Je geeft nu in mijn ogen aan niet geïnteresseerd te zijn in de waarheid, maar alleen maar te willen horen wat je zelf al gelooft. Als er in de bijbel keihard zou staan dat de aarde plat is en geen bol is en deze vast staat en de zon rondjes eromheen draait, dan is de bijbel een leugen (ongeacht of er een god bestaat) de vraag is dan waar je geloof nog op gebaseerd is. Wat er in mijn heilig geschrift zou staan zou mij iig wel interesseren als ik een gelovige was. Sterker nog dat interesseerde me ook en daarom ben ik geen gelovige meer. De enige reden om je er niet voor te interesseren lijkt me dan om te kunnen blijven geloven ondanks alles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De bijbel is het enige waar je je geloof op kan baseren, ..." Hoe bedoel je? Er zijn veel geloven die helemaal niet op de bijbel gebaseerd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mr tomaat:ik ben zeker wél geïnteresseerd in wat er in de bijbel staat.
daar is mijn geloof op gebaseerd.
jij wilt mij ws graag vangen op iets wat jij mij in de mond probeert te leggen en daar heb ik helemaal geen zin in.
dit detail (want dat is het voor mij) is voor mij absoluut niet van doorslaggevend belang voor mijn geloof.
ik weet in elk geval zeker dat er niet "keihard staat dat de aarde plat is".
dit heeft niets met hersenspoelen te maken, want jij weet best (we zwerven hier samen al langer rond op GV) dat ik zeker wel kritisch ben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat dat er keihard in staat (het woord "als geeft dat aan"). Jij schiep zelf die discussie door te zeggen: "ik vind het zelf alleen totaal onbelangrijk of de bijbel de aarde bolvormig of plat heeft beschreven." Als dat er duidelijk in zou staan, zou toch 100% duidelijk zijn dat de bijbel niet het geïnspireerde woord van god zou zijn maar dat van mensen die op dat moment niet beter wisten. Of dat god expres fouten in de bijbel zou laten zetten. Hoe dan ook zou het de bijbel als een onbetrouwbaar maken. Immers waarvan weet je nou dat het wel of niet klopt. @mmm ik bedoelde natuurlijk in het geval van een christen die in de bijbel gelooft. Voor mij zou de bijbel alleen overtuigend zijn als hij 100% klopt, elk minimaal foutje is voor mij een teken dat het door mensen geschreven is zonder inspiratie van een almachtig/alwetend wezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en jij bent altijd op zoek naar die minimale foutjes of probeert er een christen op te pakken.
jij vindt de bijbel hoe dan ook niet betrouwbaar, dus waar hebben we het over???!! ik heb gezegd dat het voor mijn geloof totaal niet doorslaggevend is hoe het in de bijbel beschreven is en dat het in de bijbel in elk geval niet keihard staat beschreven dat'ie plat zou zijn. de vraag is : staat er in de bijbel dat de aarde plat is?
ik sluit me aan bij het antwoord hierboven.
of dit voor mijn persoonlijk geloof belangrijk/doorslaggevend is, daar heb jij uiteindelijk niks mee te maken of een oordeel over te vellen, dus wat mij bereft: einde discussie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er in de Bijbel iets staat dat verschillende mensen verschillend interpreteren, dan is dat nog geen 'fout' in de Bijbel. Mijn standpunt is, dat God de schrijvers van de Bijbel heeft geïnspireerd. Zij gebruikten hun eigen woorden om het op te schrijven. Zoals ook in de Bijbel staat is God veel hoger dan mensen en daarom is Zijn 'kijk' op de dingen ook anders. Die kan niet altijd in gewone woorden weergegeven worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus waar hebben we het over? In mijn geval probeer ik te vinden hoe de ene gelovige(bijv. christen) ervan overtuigd is dat zijn geloof juist is en welke methode hij heeft om een ander geloof als onwaar te kunnen bestempelen terwijl voor de andere gelovige(bijv. een islamiet) hetzelfde geldt. Ik snap dat je gelovig kan zijn, maar snap niet dat het bestaan van een ander geloof niet een direct probleem in je geloof veroorzaakt, namelijk waarom is dat geloof niet waar? Is dat niet gewoon omdat je toevallig in een gezin geboren bent wat ook christelijk was, of op zijn minst in een omgeving woont waar christen zijn als normaal gezien wordt. Als gelovige A een zin in heilig geschrift A vind die zijn geloof voor hem valideert en gelovige B een zin in zijn heilig "geschrift B" vindt dat zijn geloof voor hem valideert, dan bewijst dat dat er allerlei validaties zijn om in iets te geloven wat beide validaties dus onzinnig maakt(in mijn ogen). Maar hoe kijken jullie daar dan tegenaan? In principe zou je dan dus in alles kunnen geloven wat niet te bewijzen is zonder daar een goed argument voor te hebben. Behalve dan dat je dat gewoon gelooft, wat prima is, maar dan moet je het niet als een waarheid maar als een soort wishful thinking zien. Verder duiden er zoveel dingen op dat de bijbel puur door mensen is geschreven, is het bekend dat er boeken uit de bijbel zijn gehouden, hij zo vaak gekopieerd is zonder dat het origineel er is, verhalen zich tegenspreken er duidelijke fouten in staan dat het voor mij een waar raadsel is dat mensen er zo'n vertrouwen in hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"In principe zou je dan dus in alles kunnen geloven wat niet te bewijzen is zonder daar een goed argument voor te hebben." En dat doet men dus ook en zal men blijven doen. "... dat het voor mij een waar raadsel is dat mensen er zo’n vertrouwen in hebben." Omdat die mensen dat allemaal niet weten, of niet willen weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,....
in de bijbel staat er eigenlijk niks duidelijks over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gebruikersnaam spreekt boekdelen...
In de Bijbel wordt gesproken over 'de vier uithoeken der aarde'. Daar hoef je niet persé uit af te leiden dat dat hetzelfde is als beweren dat de aarde plat is, maar het idee dat de aarde een bolvorm heeft dat is de Bijbel vreemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo’n 3500 jaar geleden stond al in de Bijbel dat de aarde „aan niets” hangt (Job 26:7).
In de achtste eeuw voor onze jaartelling had Jesaja het duidelijk over „het rond [de bol] der aarde” (Jesaja 40:22).
„Er is er Een die woont boven het rond der aarde — waarvan de bewoners als sprinkhanen zijn” (Jes 40:22).
Een bolvormige aarde die in een lege ruimte hangt zonder zichtbare ondersteuning dus.

De bijbel zegt: „Hij [God] heeft een kring getrokken over het watervlak” (Job 26:10).
Hij heeft door zijn verordening paal en perk gesteld aan de wateren, zodat ze op hun plaats blijven. Ze stijgen niet zo hoog dat ze het land overstromen; ook vliegen ze niet weg in de ruimte (Job 38:8-11).
Van God’s standpunt uit bezien is het aardoppervlak, of het oppervlak van de wateren, natuurlijk cirkelvormig, net zoals de maan er voor ons cirkelvormig uitziet. Voordat er landoppervlak verscheen, was het oppervlak van de gehele aardbol één cirkel- of bolvormige massa onstuimige wateren. — Ge 1:2.
Bijbelschrijvers spreken vaak vanuit het standpunt van een waarnemer op aarde of verplaatsen zich in diens geografische positie, zoals ook wij dat thans onwillekeurig doen. De bijbel spreekt bijvoorbeeld over „de opgang der zon” (Nu 2:3; 34:15).
Sommigen hebben de bijbel op grond daarvan als wetenschappelijk onnauwkeurig betiteld en beweerd dat de Hebreeën de aarde als middelpunt van het heelal beschouwden en geloofden dat de zon om de aarde draaide. Maar nergens hebben de bijbelschrijvers uiting aan een dergelijke gedachte gegeven. Diezelfde critici zien over het hoofd dat zij het precies zo zeggen en in al hun almanakken dezelfde taal bezigen. Het is heel gewoon iemand te horen zeggen: „De zon komt op”, of „de zon is ondergegaan”, of „de zon reisde langs de hemel”.
De bijbel spreekt ook over „het uiteinde der aarde” (Ps 46:9), de „einden der aarde” (Ps 22:27), „de vier uiteinden der aarde” (Jes 11:12), „de vier hoeken van de aarde” en „de vier winden van de aarde” (Opb 7:1).
Deze uitdrukkingen kunnen niet als bewijs worden opgevat dat de Hebreeën dachten dat de aarde vierkant was. Het getal vier wordt vaak gebruikt om iets aan te duiden dat als het ware volledig afgerond is, net zoals wij over vier windrichtingen spreken en soms uitdrukkingen gebruiken als „tot aan de einden der aarde” of „tot aan de vier hoeken van de aarde” en daarmee de gehele aarde bedoelen. — Vgl. Ez 1:15-17; Lu 13:29.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Job 26: 7 Hangt de aarde op aan niets.
Jesaja 40:22 Er is er een die woont boven het rond der aarde.
Dus hieruit zou je kunnen opmaken dat de aarde wel degelijk rond is.
de aarde hangt aan niets het is een bal die nergens aan ophangt.
En Jehovah God woont boven het Rond der aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mythe: De Bijbel zegt dat de aarde plat is.

Feit: Als de Bijbel het over „het uiteinde” van de aarde heeft, wordt daar „de verst verwijderde streek der aarde” mee bedoeld; hiermee wordt niet geïmpliceerd dat de aarde plat is of een rand heeft (Handelingen 1:8, vtn.). Zo wordt ook de uitdrukking „de vier uiteinden der aarde” als beeldspraak gebruikt voor het hele aardoppervlak (Jesaja 11:12; Lukas 13:29).