Bestaan er nog levende afstammelingen van Jezus Christus?

Ik ga hier uit van de wetenschappelijke kant van het verhaal: Rond het jaar 0 heeft (als ik het goed heb) daadwerkelijk iemand geleefd die vergelijkbaar is met Jezus Christus. Niet iemand die beweerde een zoon van God te zijn, maar iemand die een geloof predikte over vrede en liefde.
Als dat zo is, zou je verwachten dat er (aangezien Jezus een vrouw zou hebben gehad), nog afstammelingen zouden kunnen rondlopen...

Mijn excuses als er foute informatie staat, ik ben niet van alles zeker wat ik hierboven heb verteld...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
36.5K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Als Jezus hogepriester was, had hij zeker een vrouw. Alle hogepriesters destijds waren verplicht een vrouw te hebben, anders kon je het ambt van hogepriester niet bekleden. Anna

Antwoorden (19)

Hij is nooit getrouwd geweest - dus nee: geen nakomelingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar hoef je toch niet getrouwd voor te zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mja.... niet alleen zijn er genoeg mensen die dat deel al betwisten maar er is ook nog dat kleine puntje dat huwelijk geen vereiste is voor conceptie...... En hij had groupies genoeg lijkt me. Volgens de officiële lezingen had Jezus idd geen nakomelingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie is dan de officieel? Ik gok de heilige rooms katholieke kerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Nelly3:
In dit geval wel; want 't zou natuurlijk slecht voor de naam Jezus en voor de bijbel zijn als hij zonder te trouwen (buitenechtelijk dus) kinderen gekregen zou hebben... Of er is in elk geval nooit gerept over een partner. En omdat ie zo populair was, zou 't toch wel opgevallen zijn als ie een partner zou hebben gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een theorie die verhaalt dat Maria Magdalena zijn 'partner' is geweest. Hierover zijn een aantal boeken verschenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet in hoeverre Jesus bezig was met zijn imago, buitenechtelijke kinderen zullen er in die tijd in overvloed geweest zijn
En idd wie was Maria Magdalena, wat deed ze bij de kruisiging van Jesus, bij zijn opstanding? Was ze meer dan een volgelinge?
Zijn deze verhalen misschien in de doofpot gestopt omdat het voor Jesus zijn 'imago' misschien niet zo goed bleek, later?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo heerlijk om te lezen hoe mensen een dergelijke vraag kunnen beantwoorden alsof ze erbij waren, zo'n 2000 jaar geleden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, wie zal het zeggen....?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*Dus* geen nakomelingen? Deze 'dus' begrijp ik niet.
Er zijn verhalen dat Jesus een dochter had van Maria Magdalena, maar dat 'vrouwelijk' nageslacht door de heersende kerkvaderen niet wenselijk was en daarom verwijdert werd uit alle geschriften.
In onderstaande link staat er meer over
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar is een keer een item aan besteed op national geographic en zij beweren dat er nog zeker afstammelingen zouden moeten zijn van Jezus christus.

bij dat onderzoek gingen zij er van uit dat Jezus wel was getrouwd en ook kinderen had.

en er is nog een ander verhaal maar dat is helemaal in strijd met de bijbel en die zegt dat de volgelingen van Jezus eigenlijk zijn kinderen waren.

sorry als ik iemand beledig om zijn geloof dat is niet mijn bedoeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de geschriften en overleveringen is Jezus nooit getrouwd geweest.
Weer andere verhalen ontkennen dit.
In het kader van zijn missie hier op aarde zou het ook onlogisch zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
getrouwd geweest? wat heeft dat ermee te maken? volgens mij krijg je kinderen door te neuken, toch niet door te trouwen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de natuurwet heb je gelijk.
Het is jammer dat je het zo vertaald.
het belijkt te bestaan.
Op het moment dat prof. Tom Hanks cryptologe Audrey Tautou plechtig aankeek en zei: ‘Jij bent de laatst levende afstammeling van Jezus Christus’
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens Michael Baigent en Richard Leigh is Jezus niet aan het kruis gestorven. Jezus zou in werkelijkheid gehuwd zijn met Maria Magdalena en het paar zou een kind hebben gehad. Volgens het verhaal van Baigent en Leigh is het nageslacht van Jezus nog in leven. Hun boek heet 'the Holy blood and the holy grail' uit 1982. Ook Dan Brown heeft dit thema gebruikt.
Volgens weer een andere theorie (ik heb het boek gelezen maar helaas de naam vergeten) zouden de rozenkruizers afstamden van de katharen. De katharen zouden afstammelingen van Jezus zijn geweest en zijn heilige kennis meevoeren. Daarom was de gevestigde kerk tegen (die weet heeft van deze heilige kennis maar totaal heeft veranderd om voor hun doeleinden te gebruiken) en zetten de kruisvaarders tegen ze in. Jezus zou op zijn beurt zijn heilige kennis van Egyptische bronnen hebben gehad. O.a. Leonardo da Vinci was een met heilige kennis en lid van deze geheime organisatie. Jezus zou inderdaad met Maria Magdalena voor nageslacht hebben gezorgd.
Ik vind deze theorieen persoonlijk interessanter dan de officiele kerkversie. Hoe het werkelijk zit zal wel eens wetenschappelijk worden uitgezocht. Tot dan moeten we het theorieen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook een gat in mijn hand, dus het moet verre familie zijn.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het gat in slechts een hand hebt vermoed ik toch dat je diagnose ietwat prematuur is.
zondag
14 jaar geleden
@Antwoordman, foei toch! Je jaagt weer hele volksstammen in de gordijnen, maar ik lachte me rot toen ik je snedige antwoord las.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan wel gat in 1 hand. Zitten alweer zoveel generaties tussen dat hij de ene hand van zijn moeders en de andere hand van zijn vaders kant heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is een gat in de hand dan dominant of recessief, want nu volg ik het niet helemaal meer.
AWM
14 jaar geleden
Nee, in één hand, omdat mijn moeder onbevlekt ontvangen is. Ik mis wat DNA...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is altijd nog beter dan een chromosoom (bijvoorbeeld 21) teveel natuurlijk.
de geruchten zijn er altijd al geweest, maar echt bewijs is helaas niet aan te leveren.

Mocht dit bewijs er wel zijn, zal dit niet voor iedereen toegankelijk zijn. Dus blijft het speculeren.

Ikzelf denk dat het een mogelijkheid is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Invloedrijke mensen hebben in het algemeen wel nakomelingen gehad, zowel in als buiten het huwelijk.
Als Jezus niet strikt homoseksueel of onvruchtbaar was lijkt het me heel waarschijnlijk dat er van hem ook waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou erg onlogisch zijn dat een man van pak m beet 33 in die tijd nog geen nakomelingen had, en dat de familie dan ook uitgestorven zou zijn,aangezien we de achternaam en dergelijke niet weten kunnen we het ook niet nagaan bij de archieven van de burgelijke stand aldaar.
Maar van de andere kant is alles mogelijk mischien viel die man wel op mannen en zijn er nooit nakomelingen geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet niemand .

Maar wanneer ik de Heilige Graal heb gevonden laat ik het je horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al zijn nakomelingen zijn in India geboren, in Kashmir, te Pahelgam... Na zijn wederopstanding is hij rustig teruggereisd naar de plaats waar hij zijn opleiding genoten had, te Pahelgam in India...

Of er nog leven, kan ik je dan weer niet zeggen, helaas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra ik water in wijn laat veranderen zal ik je berichten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij houden er niet van om in de belangstelling te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn moeder naam is Maria .......
en mijn vader was timmerman.........
( echt waar)
need I say more?......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om het best mogelijke antwoord te krijgen zou je eigenlijk moeten nagaan of jozef en maria nog meer kinderen hadden, deze broers/zussen zullen in ieder geval wel een of meer nakomelingen hebben, dit nageslacht zou je na moeten pluizen wellicht dat die in bezit zijn van een familiestamboom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees het boek eens "Jezus was Ceasar", een héél interessant wetenschappelijk boek, waar je het antwoordt in kan vinden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Who cares?

Wat maakt het uit. Er zijn ook nakomelingen van Einstein, daar koop je ook niks voor. En als de beste man nakomelingen had is de kans groot dat er ongelofelijk veel mensen genetisch materiaal van hem in hun pakket hebben (ik ga het hier niet voorrekenen, maar het zijn er veel, jeweetwel, twee kinderen krijgen beiden twee kinderen, die krijgen allevier twee kinderen, stel drie keer per honderd jaar...), allemaal nakomelingen.
14 jaar geleden
Daar gaan al jarenlang theorieen over die een beetje te ingewikkeld zijn om hier allemaal uit te leggen (de Da Vinci-code van Dan Brown gebruikt er een paar, een leukere bron is Blood of the Sacred, Blood of the Damned, het derde deel uit de Gabriel Knight-serie spellen van Sierra van ettelijke jaren eerder, en het tegenwoordig weer overal verkrijgbare Holy Blood and the Holy Grail waarop beiden zijn gebaseerd.

Daarin wordt er vanuit gegaan dat Jezus getrouwd was met Maria Magdalena, en er tot op de dag van vandaag afstammelingen rondlopen, waaronder met name het Schotse koningshuis / de Stewarts

De speculaties zijn leuk, en of het nu waar is of niet, daar kom je toch nooit achter.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook de boeken van Laurence Gardner over dit onderwerp zijn zeer lezenswaardige speculaties, en erg sterk onderbouwd hier en daar. Met name Erfopvolgers van de Graal handelt over het leven en de afstamming van Jezus, waar het deel De Oorsprong van de Graalkoningen meer over zijn voorgeschiedenis gaat. Erg vermakelijke kost. Via de mindere boekhandel (Frontier ofzo) nog wel te krijgen.