Waarom is Jeruzalem belangrijk voor de joden, christenen en moslims?

Toegevoegd na 6 minuten:
Dat voor de christenen is een beetje dom van me, dat is om Jezus. Maar waarom is het nou precies ook belangrijk voor joden en moslims?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

owel joden, christenen als moslims beschouwen Jeruzalem als een belangrijke stad. Voor joden is de Westmuur (ook bekend als 'Klaagmuur'), de Westelijke Muur van de voormalige Tweede Tempel, de stenen expressie van hun religieuze traditie. Moslims komen naar Jeruzalem, omdat op de Tempelberg in de oude stad de Rotskoepel en de Al-Aqsamoskee staan, de belangrijkste islamitische centra na Mekka en Medina. Voor christenen ten slotte is Jeruzalem de stad waar Jezus leefde en werkte, gekruisigd werd en uit zijn graf herrees.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jeruzalem

Omdat Jezus daar is gestorven (aan het kruis) omdat Mohammed daar naar de hemel rees en omdat daar de tempel van de koning van de Joden heeft gestaan (de naam ben ik eigenlijk kwijt maar het was iets met een S ff kijken in mijn geschiedenis boek) Toegevoegd na 3 minuten: Staat niet in geschiedenis boek maar ik weet ckkr dat ik het op school heb behandeld!! Aaaaaahhh.... Module kruistochten Toegevoegd na 6 minuten: Srry kan het boekje niet vinden maar het is echt waar, Mohammed dood Jezus dood en heilige koning Salau ofzo moet je anders maar opzoeken en iets met die tempel die op de berg stond had ook met alledrie de geloven te maken (als school het zecht zal het wel waar zijn.....)

Deze week eerder was er een soortgelijke vraag. Ik heb deze site toen in zijn geheel doorgelezen. Heel informatief. Ook over Jeruzalem. De Tempel voor de Joden De plaats waar Jezus stierf voor de Christenen En de Offerplaats, waar Abraham bijna zijn zoon offerde, voor de Moslims.

Bronnen:
http://www.voorbeginners.info/israel/

Jeruzalem is niet belangrijk voor de christenen. Voor de Joden en Moslims zijn het plekken waar hun geschiedenis zich heeft afgespeeld. Hun grote tempels stonden daar. Geen van beide groepen wil een oplossing anders dan die waarbij ze alleenheerschappij over Jeruzalem krijgen. Dus zal er nooit vrede komen Op een of ander moment zal een nucleaire bom dat probleem oplossen door de steen des aanstoots weg te vagen.

Voor de genoemde gelovigen is dat een heilige plek.

omdat het in de drie abrahamitische religies belangerijk plaat is

Ik kan met overtuiging zeggen zonder politiek tintje dat Jeruzalem een plek is voor alle drie, alleen iedereen heeft zijn eigen plek.

Omdat er voor alle 3 religies geschiedenis heeft plaats gevonden in Jeruzalem. Daarom vind ik dat Jeruzalem voor moslims,christenen en joden is.