Wat is een Christelijke Jood?

Ik lees en hoor dit weleens en begrijp niet goed de 'samenhang van het woord?
Volgens mij ben je Jood of Christen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.8K

Het beste antwoord

Er is een verschil tussen Joden en joden. Joden (met hoofdletter) zijn leden van het Joodse volk. En joden (met kleine letter) zijn de aanhangers van de joodse religie.

Een christelijke (overigens ook met kleine letter) Jood is net zoiets als een christelijke Fries of een christelijke Lap. De etnische groep waar je van afstamt is geen beletsel om een bepaalde religie aan te hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is een jood die volgens de normen en waarde van een christen leeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ik moeilijk inkomen , omdat volgens mij de normen en waarden verschillen.
Dat is een (etnische) Jood die het christendom aanhangt.

Het probleem zit hem een beetje in die Joden (sorry als dat ernstiger klinkt dan ik het bedoel). Je kunt namelijk zowel een etnische Jood zijn, van komaf, dus met roots in het Joodse volk', zoals de asjkenazim-joden, maar je kunt ook het Joodse geloof aanhangen, en voor dat laatste hoef je geen etnische Jood te zijn.

Van de etnische Joden is zijn er best nog aardig wat die NIET de Joodse religie aanhangen, maar christelijk zijn, of seculier. (Of er ook moslims bij zijn durf ik niet te zeggen, maar ik sluit het niet uit). Evenzo zijn er heel wat mensen die de Joodse godsdienst aanhangen maar die niet ' van zichzelf' bij het Joodse volk horen.

Beetje gecompliceerd verhaal vrees ik, maar hopelijk snap je wat ik bedoel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat maakt iets als antisemitisme / jodenhaat ook zo'n ingewikkeld begrip : hebben die mensen het nu tegen de Joodse religie, of tegen de etnische groep ? De scheiding is soms verrekte ingewikkeld.

Toegevoegd na 4 minuten:
In de bron nog een heel uitgebreide verhandeling die heel diep op de details en de geschiedenis ingaat, mocht je het helemaal tot in de finesses willen begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heb je helemaal gelijk en kan je geen Jood zijn als je niet ook het geloof belijdt.
De afkomst kan natuurlijk Joods zijn en omdat men graag in hokjes stopt heeft men het dan over een Christelijke Jood maar dat kan niet kloppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het jood zijn gaat over de afkomst. Geboren uit een joodse moeder.
Er zijn joden (niet heel veel) die Jezus belijden als de Messias*, zij worden dan vaak de Messiasbelijdende joden genoemd. Je ziet bij deze mensen soms een mengeling van orthodox joods en christelijk, bijvoorbeeld het houden van de zaterdagen en niet van de zondag. Of ze houden de spijswetten nog, wat christenen niet doen.

*Gelovige joden denken dat de Messias nog moet komen en accepteren dus niet Jezus als verlosser.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt +
Paulus geeft daar het antwoord op in (Romeinen 2:28-29) . . .Want niet hij is een jood die het uiterlijk is, noch is besnijdenis dat wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt. 29 Maar hij is een jood die het innerlijk is, en [zijn] besnijdenis is die van het hart, door geest, en niet door een geschreven reglement. De lof van zo iemand komt niet van mensen, maar van God.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een innerlijke Jood ben je met je hart, dat klopt, maar je bent ook een Christen met je hart, of Moslim. Een ieder volgt zo zijn reglementen wat zijn 'geloof' betreft!
Begrijpelijk antwoord! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amen.
messiaanse belijdende Jood, is meer Jood dat een niet beleidende jood zonder christus. Omdat Jezus voor hun in de eerste plaats is gekomen. Een christelijke Jood heeft Jezus erkend als messias. Wij zijn gewoon niet Joden die in Jezus geloven..

Toegevoegd na 3 minuten:
Joden en christenen geloven inde zelfde God, christenen weten dat, maar joden niet. wij geloven niet in de zelfde God als de moslims....