Met hoe veel waren de apostels van Jezus oorspronkelijk en hoe heetten ze?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

De oorspronkelijke twaalf discipelen / apostelen worden in Matteüs 10:2-4 opgenoemd: “De namen van de twaalf apostelen zijn deze: allereerst Simon, die Petrus genoemd wordt, en dan Andreas, zijn broer, Jakobus van Zebedeüs, en Johannes, zijn broer, verder Filippus en Bartolomeüs, Tomas en de tollenaar Matteüs, Jakobus van Alfeüs en Taddeüs, Simon Kananeüs en Judas Iskariot, die Hem overgeleverd heeft." De Bijbel somt de 12 discipelen / apostelen ook op in Marcus 3:16-19 en Lucas 6:13-16. Wanneer de drie passages met elkaar vergeleken worden, dan blijken er een paar verschillen in de namen voor te komen. Het lijkt dat Taddeüs ook bekend stond als "Judas van Jakobus" (Lucas 6:16) en Lebbéüs (Matteüs 10:3). Simon de Zeloot stond ook bekend als Simon Kananeüs (Marcus 3:18). Judas Iscariot, die Jezus verried, werd in de twaalf apostelen vervangen door Mattias (zie Handelingen 1:20-26). Sommige mensen die de Bijbel onderwijzen zien Mattias als een “ongeldig” lid van de 12 apostelen en geloven dat in zijn plaats de Apostel Paulus God’s keuze was om Judas Iskariot als de twaalfde apostel te vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Internet? :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als Mattias ook nog apostel is geworden, dan waren er in principe toch dertien? *-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt de politiek wel.

Andere antwoorden (1)

Goed antwoord van Psmans.

Ik wil dit er nog aan toevoegen:

Paulus paste de termen „apostel” en „hogepriester” op Jezus toe. Een „apostel” is iemand die uitgezonden wordt en heeft hier betrekking op Gods communicatiemiddel met de mensheid.

(Hebreeën 3:1) . . .Dientengevolge, heilige broeders, deelgenoten van de hemelse roeping, beschouwt de apostel en hogepriester die wij belijden — Jezus.

Ook Paulus zelf was een apostel,aan de Romeinse christenen schreef hij:

(Romeinen 11:13) . . .Nu spreek ik tot U die mensen der natiën zijt. Aangezien ik in werkelijkheid een apostel der natiën ben, verheerlijk ik mijn bediening,